Fendt Trisix. Ciągnik jakiego jeszcze nie widzieliście [ZDJĘCIA]
Prototypowy ciągnik Fendt Trisix został zaprezentowany światu podczas targów Agritechnica w Hanowerze w 2007 roku. Traktor nigdy nie wszedł jednak do seryjnej produkcji.
Zaprezentowany podczas wystawy Fendt Trisix, jak może wskazywać sama nazwa był wyposażony w 3 osie z napędem na wszystkie 6 kół. Napędzał go sześciocylindrowy silnik MAN o mocy maksymalnej 540 KM osiąganej przy pojemności 12,4 l.
Osie i rama ciągnika zostały oparte na rozwiązaniach z ciężarówek. Traktor wyposażony był w dwie przekładnie Vario. Jedna z nich była odpowiedzialna za napędzanie dwóch przednich osi, a druga za tylną.
Ciągnik przy wymiarach: 7,61 m długości i 2,75 m szerokości mógł osiągać w transporcie prędkość przekraczającą 60 km/h. Bezpieczeństwo zapewniać miał mu wysokowydajny układ hamulcowy, który opcjonalnie mógł być wyposażony w system ABS.
Dwie z trzech osi (przednia i tylna) ciągnika były skrętne. Przy prędkościach roboczych do 30 km/h pracowały one synchronicznie, co zapewniało dużą zwrotność maszyny. W sześciu amortyzowanych półosiach zastosowano elektroniczny system stabilizacji i poziomowania, który zapewniać miał komfort jazdy na najwyższym poziomie.
Fendt Trisix. Kabina i możliwości TUZ
Kabina zamontowana w ciągniku pochodziła z serii Vario 900. Wyposażona była w system sterowania „Variocenter”. Ciągnik posiadał trzy kamery, które pokazywały operatorowi co dzieje się z przodu i z tyłu: po prawej oraz lewej stronie maszyny.
Ponadto powierzchnia „pick-up” za kabiną oferowała dodatkowe możliwości balastowania - do mocowania kontenerów lub sprzęgania narzędzi półzawieszanych bądź ciągniętych, a tylny TUZ mógł unieść ciężar 12 tys. kg.
Fendt Trisix. Dlaczego trzy osie?
Koncepcja trzech osi miała gwarantować poprawę przenoszenia mocy i trakcji. Lepsza miała być również stabilność pracy na zboczach w porównaniu do ciągników standardowych i gąsienicowych. Aby zoptymalizować siłę pociągową przy jednoczesnej ochronie struktury gleby, Fendt planował wyposażyć swoją koncepcję w system pompowania opon.
Fendt Trisix. To nie koniec?
Mimo upływu kilkunastu lat od premiery ciągnika na Agritechnice istnieje wiele spekulacji na temat możliwych planów produkcyjnych, ale na tym etapie Trisix pozostaje prototypem eksperymentalnym. Bawarski producent nadal ma jednak zastanawiać się nad tym projektem. Być może kiedyś Trisix lub jego odpowiedniki trafią do sprzedaży.
ZOBACZ TAKŻE: Największy traktor świata w akcji. 1114 KM i agregat o szerokości 24 m [VIDEO]
- Tagi:
- Fendt