Dlaczego Zetor?
Pierwsze miejsce w sprzedaży nowych ciągników na rynku polskim zajął Zetor Major. Niezawodny, trwały ciągnik klasy średniej, z przednim napędem i silnikiem o mocy 77 KM. Tuż zanim uplasowała się Proxima 90 wyposażona w silnik czterocylindrowy o mocy 87 KM.
Tempo wprowadzania silników spalinowych i pojazdów rolniczych zależy od stanu gospodarki danego kraju. W Polsce motoryzacja rolnictwa rozwijała si wolno i poziom 50% (poziom motoryzacji rolnictwa określa udział mocy ciągników w sumie mocy pociągowej w rolnictwie - ciągników i zwierząt pociągowych - przyjmując, że 1 jednostka pociągowa odpowiada 1 koniowi pociągowemu i 5 kW mocy silnika w ciągniku) osiągnięto w drugiej połowie lat osiemdziesiątych dwudziestego wieku. W roku 2002 wskaźnik wynosił w Polsce 98%. Całkowita liczba ciągników w rolnictwie dochodzi w pewnym momencie do wartości maksymalnej i w następnym etapie występuje stopniowy jej spadek. Zjawisko to spowodowane jest nasyceniem energetycznym rolnictwa mocą ciągników.
Najczęściej stosowaną miarą wyposażenia rolnictwa w ciągniki rolnicze jest wskaźnik liczby ciągników na 100 hektarów użytków rolnych. Największa wartość tego wskaźnika występuje w małych gospodarstwach i stopniowo maleje wraz ze wzrostem powierzchni gospodarstw. W miarę wzrostu powierzchni gospodarstwa następuje lepsze wykorzystanie ciągników rolniczych. Podejmując decyzje zakupu ciągników rolniczych należy uwzględnić trzy podstawowe grupy kryteriów: agrotechniczne (gleba, kierunki i technologie produkcji, wielkość i położenie pól, ukształtowanie terenu), techniczne (parametry ciągnika) i ekonomiczne. Ważnym czynnikiem jest wybór marki ciągnika (posiadanie kilku ciągników tego samego producenta ułatwia ich obsługiwanie i lepszy serwis techniczny). Większość producentów ciągników rolniczych oferuje szeroką gamę modeli ciągników pod względem wielkości mocy, zakresu wyposażenia standardowego i dodatkowego. Wybór marki jest trudny. Analizując rynek polski w roku 2013 najwięcej zarejestrowanych nowych ciągników to ciągniki Zetor. Co powoduje, że to właśnie ta marka przoduje na naszym rynku?
Pierwszy ciągnik Zetor został wyprodukowany w roku 1946 (model Z 25). W latach 60-tych Zetor jako pierwszy producent na świecie rozpoczął wdrażanie koncepcji ujednoliconych komponentów. Stosowanie takich samych części i podzespołów do różnych modeli uprościło zarówno proces produkcyjny, jak i serwisowanie pojazdów. W roku 1960 na rynek wprowadzono ciągnik Zetor 3011 (podstawowy model rewolucyjnej serii Unifed Range czyli UR I). W celu przyspieszenia prac nad mocniejszym ciągnikiem w 1964 roku w zakładach Zetor w Brnie powstał polsko-czechosłowacki Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Ciągników. Rezultatem prac ośrodka był nowy ciągnik Crystal 8011, w którym zastosowano wiele nowoczesnych rozwiązań oraz nadano mu bardzo nowoczesny wygląd. W roku 1992 wprowadzono na rynek zmodernizowane ciągniki, noszące nazwę Major.
W aktualnej ofercie Zetora znajdują się nie tylko ciągniki rolnicze, ale również silniki, oryginalne części zamienne i maszyny rolnicze Zetor SYSTEM. W Polsce szczególnie znane i cenione są ładowacze czołowe. Maszyny oferowane przez firmę charakteryzują się wysoką jakością i dużą wydajnością, doskonała konstrukcja pod względem ergonomii pozwala na dobrą widoczność, zarówno do przodu, jak i na boki (konstrukcja belek ładowacza oraz niskie położenie przegubu, zapewniające położenie prowadnicy zwiększające widoczność).
Oferta Zetora wygląda ciekawie, co jednak decyduje, że sprzedaż produktów tej firmy jest tak rewelacyjna na polskim rynku? Przywiązanie do marki Zetor? Nazwa powstała w roku 1946 z połączenia brzmienia wymowy litery „Zet” (z wyrazu „Zbrojowka”) i dwóch ostatnich liter słowa „Traktor”. Podstawową zasadą producentów jest wykonanie przez nich wszystkich podzespołów, dotyczy to kabiny (ciągniki Crystal wyposażone został w pierwszą na świecie bezpieczną kabinę, w której poziom hałasu nie przekraczał 85 dB!) oraz silnika (zapłon samoczynny, z turbodoładowaniem, czterosuwowe, rzędowe, pionowe, spełniające najsurowsze wymagania ekologiczne). Zetor oferuje silniki w zakresie mocy od 45 do 95 kW, koncepcja projektowa silników opiera się na maksymalnym wykorzystaniu standaryzacji części w danej serii, co oznacza zmniejszenie liczby potrzebnych części zamiennych. Kolejną zaletą marki jest prostota konstrukcji, co bezpośrednio wpływa na długość i koszty eksploatacji, na te cechy zwracał uwagę Maciej Zdziebkowski - specjalista do spraw sprzedaży Zetor Polska sp. z o.o. Podkreślał również doskonałe wyniki Zetora w 2013 roku – pierwsze miejsce w sprzedaży nowych ciągników na rynku polskim zajął Major - niezawodny, trwały ciągnik klasy średniej, z przednim napędem i silnikiem o mocy 77 KM, tuż za nim uplasowała się Proxima 90 wyposażona w silnik czterocylindrowy o mocy 87 KM.
Specjaliści Zetora nie mają zamiaru spoczywać na laurach, już przygotowują się do kolejnej premiery nowego produktu, która na rynku polskim będzie miała miejsce podczas tegorocznych targów Agro Show w Bednarach, jednak szczegółów przedstawiciel Zetora nie chciał zdradzać - chociaż w Czechach premiera już miała miejsce. Nowy produkt będzie wyposażony w silniki o mocy 127, 136 i 147 KM, z elektronicznie sterowaną pompą wtryskową, przednia oś będzie resorowana, hydraulika wyposażona w elektrozawory, układ wydechowy wyposażony będzie w filtr cząstek stałych (DPF – diesel particulate fielter). Pan Maciej podkreślał, że sukcesy Zetora nie są żadną niespodzianką, to wynik długoletniej pracy całego zespołu, począwszy od działu sprzedaży (numer jeden w powiatach: pleszewskim, kaliskim, ostrzeszowskim i sieradzkim), poprzez pozostałe działy, gdzie na szczególną uwagę zasługuje serwis i służby doradcze, które nie kończą współpracy z klientem w chwili sprzedaży sprzętu.
Klienci mogą zapoznać się ze sprzętem podczas pokazów polowych we własnych gospodarstwach, gdzie dostarczany jest ciągnik pokazowy, którym prace polowe wykonuje rolnik, ponosząc tylko koszty paliwa. Ciągnik przyjeżdża z pełnym zbiornikiem i może pracować przez cały dzień w gospodarstwie przyszłego właściciela. Nabywcą takiego pokazowego ciągnika został Miłosz Kołodziej z miejscowości Sobótka (powiat Ostrów Wlkp.). Prowadzi on własne gospodarstwo, w którym podstawową produkcją jest hodowla bydła opasowego, natomiast na polach dominuje kukurydza i pszenica. Wybrał traktor Zetor Forterra 140 HSX - z silnikiem czterocylindrowym o mocy 136 KM. Układ wydechowy wyposażony jest w filtr cząstek stałych DPF, który jest bezobsługowy, regeneruje się każdorazowo przy osiągnięciu temperatury wewnętrznej 250 stopni Celsjusza. Trzystopniowy wzmacniacz momentu jest sterowany elektrohydraulicznie, włączanie poszczególnych stopni jest sterowane dwoma przyciskami na gałce głównej zmiany biegów, przeprowadza się bez włączania sprzęgła głównego pod obciążeniem. WOM tylny wyposażony jest w cztery prędkości robocze - 540 lub 1000 w pozycji standard oraz 540E lub 1000E w pozycji obroty ekonomiczne.
Traktor pojawił się na pokazie polowym w październiku 2013 roku i pracował przy zbiorze kukurydzy na kiszonkę. Wybór ciągnika marki Zetor to nie przypadek, gdyż w gospodarstwie pana Miłosza pracował już wcześniej ciągnik Zetor 9145 (rok produkcji 1988 z przednim napędem, silnik o mocy 100 KM), który został cztery lata temu sprowadzony z Anglii i od samego początku spełniał wszelkie oczekiwania stawiane przed nim przez właściciela gospodarstwa. Ciągnik został zakupiony w listopadzie 2013 roku przy stanie licznika 200 mth. Po przepracowaniu 160 mth serwis wykonał wymianę oleju w silniku, obecnie ciągnik ma przepracowane 446 mth.
Właściciel gospodarstwa podkreśla zalety sprzętu: oprócz wymiany oleju nie potrzebna była żadna interwencja serwisu, przedstawiciele firmy są w stałym kontakcie. Jednym z przyjemnych akcentów współpracy z firmą był wyjazd do Brna, gdzie pan Miłosz wraz z innymi klientami Zetor Polska zwiedził miasto oraz mógł zobaczyć linię montażową czeskich ciągników. W Sobótce rośnie już następne pokolenie operatorów ciągników. Michał, Łukasz, Bartek - synowie pana Miłosza. Oni również zafascynowani są marką Zetor. Właściciel gospodarstwa nie ukrywał, że jeśli będzie miał możliwość zakupu kolejnego ciągnika, to będzie to Zetor Major, gdyż jest to ciągnik sprawdzony na rynku, uniwersalny, mniejszy ciągnik kompaktowy w kategorii mocy do 80 KM. Model przeznaczony dla właścicieli mniejszych gospodarstw lub ferm rodzinnych, odznacza się stosunkowo niską ceną przy zachowaniu najwyższych parametrów eksploatacyjnych.