Wieści Rolnicze
  • Strona główna
  • Ceny Rolnicze
      • Żywiec wieprzowy
      • Żywiec wołowy
      • Zboża
      • Pasze
      • Owoce
      • Warzywa
      • Mleko i przetwory
      • Drób i jaja
      • Analizy rynkowe
      Na rynku w Broniszach wiele się dzieje
      Producentów mleka czeka trudny czas. Nie dla wszystkich będzie miejsce na rynku?
      Ceny nawozów. Kup już teraz, bo zapowiadają się solidne podwyżki?
      Korekty w cenach kukurydzy. Czy udało się w tym roku na niej zarobić ?
  • Newsy
  • Hodowla
      • BYDŁO I MLEKO
      • TRZODA CHLEWNA
      • DRÓB
      • INNE HODOWLE
      • ŻYWIENIE
      • WYPOSAŻENIE BUDYNKÓW INWENTARSKICH
      • ZDROWIE I DOBROSTAN
      Ceny świń w połowie listopada. Dlaczego spadają skoro w Niemczech jest bez zmian?
      Hodowcy i przetwórcy boją się kar. "Polska nie jest na to przygotowana"
      Zwierzęta tych rolników ginęły, a oni zostawali z niczym. Po 6 latach walki jest przełom
      Marazm na rynku trzody chlewnej. Ekspert widzi tylko dwa rozwiązania
  • Uprawy
      • ZBOŻA
      • INNE UPRAWY
      • NAWOŻENIE
      • CHOROBY I SZKODNIKI
      • UPRAWA GLEBY
      • PRZECHOWALNICTWO
      • Owoce i warzywa
      Żeby nie skończyło się jak przedostatnio. Nie odkładaj tego absolutnie na później
      Potężna katastrofa na rynku ziemniaka. Co naprawdę do niej doprowadziło?
      Rolnictwo wpływa na mentalność studentów? Zaskakujące wyniki badań
      Co działa, a z czym lepiej dać sobie spokój? Praktyczne wskazówki dla uprawiających buraki
  • Technika
      • CIĄGNIKI
      • MASZYNY
      • URZĄDZENIA
      Wkrótce rusza ważny nabór. Będą pieniądze na maszyny. Ale czy również na ciągnik?
      Czeka nas mocne otwarcie sezonu 2026 w branży rolnej. O co chodzi?
      Nowa firma podbija polski rynek maszyn rolniczych. Startują z ładowarkami [VIDEO]
      AGROTECH w Kielcach 2026. Rezerwujcie terminy! [VIDEO]
  • Prawo i finanse
      • VAT
      • EKONOMIKA
      • POMOC UNIJNA
      • PRZEPISY
      • WNIOSKI DO POBRANIA
      • KRUS
      • GIEŁDOWY RYNEK ROLNY
      Łatwiejsze wywłaszczenia i odszkodowania. Nowe przepisy weszły w życie
      Dom jak lodówka? Po zmianie przepisów budynki dostaną etykiety od A+ do G
      Przeciętna emerytura rolnicza to połowa świadczenia w ZUS. W KRUS szykuje się reforma
      Nowy „aktywny rolnik” coraz bliżej. Co z małymi gospodarstwami od 2026 roku?
  • Sylwetki
  • Video
  • Dla domu
      • Kulinaria
      • Hotblog
      • Koła gospodyń wiejskich
      • Zdrowie
      Hit na zimę. Ta roślina przetrwa nawet największe mrozy
      Posadzisz raz i zapomnisz. Regeneruje się błyskawicznie
      Idealny na żywopłot. Nie traci liści i zmienia kolor. To hit ogrodników
      Połowa listopada to ostatni dzwonek. Posadź teraz, zakwitnie w Boże Narodzenie
  • iEKO iLOGICZNIE
      • Ekologia z certyfikatem
      • Dobre praktyki w uprawie roślin
      • Zrównoważony chów zwierząt
      • Odnawialne źródła energii
      • Zdrowa żywność
      • Środki pomocowe
      Artykuł sponsorowany Fotowoltaika dla rolnika. Jak skorzystać z pomocy ekspertów PGE?
      Trzy duże nabory ARiMR jeszcze w tym roku. Wsparcie od 200 tys. do 1,5 mln zł
      Od tego zależy, ile można zarobić na biogazowni rolniczej
      Czy agrowoltaika może zagwarantować plony i przychody rolnika?
  • Wieści Rolnicze
  • Ciągnik Valtra na biogaz

Ciągnik Valtra na biogaz

Technika - Ciągniki 8 września 2015 04:16 Artur Krawczyk Aktualizacja: 24 września 2015 10:23
Ciągnik Valtra na biogaz
Źródło: www.valtra.pl
Współcześnie, praktycznie w każdym aspekcie życia szuka się oszczędności. Jeśli owa oszczędność połączona jest na przykład z dbaniem o środowisko naturalne, wtedy takie zabiegi są szczególnie pożądane. Motoryzacja od dawna testuje zasilanie samochodów za pomocą odnawialnych źródeł energii, takich jak biopaliwa czy zasilanie prądem (auta hybrydowe). Również producenci maszyn rolniczych poszli tym tropem.
Spis treści:

    Współcześnie, praktycznie w każdym aspekcie życia szuka się oszczędności. Jeśli owa oszczędność połączona jest na przykład z dbaniem o środowisko naturalne, wtedy takie zabiegi są szczególnie pożądane. Motoryzacja od dawna testuje zasilanie samochodów za pomocą odnawialnych źródeł energii, takich jak biopaliwa czy zasilanie prądem (auta hybrydowe).  Również producenci maszyn rolniczych poszli tym tropem.

    Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

    Kilka lat temu fiński producent ciągników - firma Valtra - rozpoczął prace nad ciągnikami napędzanymi biogazem. Biogaz to inaczej „gaz wysypiskowy”. Powstaje on wskutek fermentacji odpadów pochodzenia organicznego. „Produkowany” jest przede wszystkim z obornika, gnojowicy, ścieków cukrowniczych czy odpadów komunalnych. Kilka lat temu inżynierowie koncernu AGCO, do którego należy Valtra, postanowili to odnawialne źródło energii zastosować w swoich maszynach. Od tego momentu nieustannie pracują nad tym, aby spełniało ono oczekiwania klientów. Ciągniki Valtra, bo w nich po raz pierwszy zastosowano tę technologię, mogą pracować zarówno na oleju napędowym, jak i na biogazie. Użytkownicy oczekiwali przede wszystkim, aby nie była odczuwalna różnica w pracy silnika, niezależnie czy jest on zasilany olejem napędowym czy biogazem. I to fińskim konstruktorom udało się doskonale.

    Ludzie, którzy mieli okazję pracować traktorem zasilanym biogazem, zgodnie twierdzą, że nie odczuwali różnicy w mocy ciągnika czy to na biogazie, czy na oleju napędowym. Ten fakt pozwala przypuszczać, że takie rozwiązania wkrótce mogą pojawić się na dużo szerszą skalę, także u innych producentów maszyn rolniczych. Zasada działania każdego z rodzajów zasilania jest niemal identyczna. Gaz, podobnie jak olej napędowy, wtryskiwany jest razem z powietrzem wlotowym, a jego spalanie następuje w momencie wtrysku do cylindra niewielkiej ilości oleju napędowego. Jeśli zapas biogazu zostanie wykorzystany, nie ma problemów z pracą silnika tylko na oleju napędowym. Nie ma natomiast możliwości, aby silnik pracował na samym biogazie, ponieważ taka jednostka musiałaby być wyposażona w świece zapłonowe, a z kolei ten fakt wykluczałby jazdę na samym oleju napędowym.

    Na początku, gdy Valtra zaczynała „przygodę” z biogazem, ich ciągniki spalały mieszankę składającą się w 83% z biogazu i 17% oleju. W najnowszych modelach rozkład ten zmienia się wraz z obciążeniem czy warunkami pracy. Zimny silnik może pracować tylko na oleju. Wraz z osiąganiem optymalnych warunków pracy, udział gazu zwiększa się, aż do osiągnięcia nawet 90% w ogólnym zużyciu paliwa w trudnych warunkach. Inżynierowie ciągle pracują nad udoskonalaniem swoich „dzieł”. Mimo bardzo dużej ilości zalet, takie konstrukcje posiadają też wady. To przede wszystkim emisja tlenków azotu, cząstek stałych, a w szczególności metanu, który w takich jednostkach się całkowicie nie spala. W tym celu przeprowadzane są testy inteligentnych systemów sterowania silnikiem czy katalizatorów. Sytuacja ma się podobnie jak w przypadku samochodów. Starsze jednostki diesla, mówiąc delikatnie, nie były proekologiczne, ale już najnowsze silniki nie mają problemów z przejściem wyśrubowanych kontroli emisji spalin.

    Konstrukcja silnika tylko na olej napędowy, od silnika dwupaliwowego, nie różni się praktycznie niczym. W przypadku „dwupaliwowca” mamy dodatkowy zbiornik na biogaz (umieszczony po prawej stronie kabiny). Butla mieści około 170 litrów gazu, który w standardowych warunkach pracy powinien wystarczyć na około 3 - 4 godziny. Nieco zmieniona została także rura wydechowa, a katalizator metanu przerobiono tak, aby pasował do osłony tradycyjnego katalizatora DOC.

    Podczas pracy w gospodarstwie odpady takie jak obornik czy gnojowica pojawiać się będą zawsze. Cieszy więc fakt, że coraz częściej wykorzystywane są one w inny sposób niż tylko jako nawóz. Biorąc pod uwagę fakt, że także samych biogazowni w Polsce buduje się coraz więcej, takie rozwiązania technologiczne jak najbardziej mogą mieć sens.

    • Tagi:
    • biogaz
    • ciągnik
    • Valtra
    • olej napędowy
    Artur Krawczyk
    Podobne artykuły
    Ciągniki

    5 dużych premier ciągników z Turcji na targach. Wśród nich 165-konny potwór. Namiesza na rynku?

    18 listopada 2025
    Ciągniki

    "Elektryzujące" premiery indyjskich ciągników na Agritechnice. Oto, co pokazał Captain Tractors

    18 listopada 2025
    Ciągniki

    Steyr wchodzi do ligi +400 KM. Gorąca premiera ciągnika Cervus CVT na targach Agritechnica 2025

    11 listopada 2025
    Ciągniki

    Kolejna "gruba" premiera na Agritechnice. Deutz-Fahr pokazał nowe modele ciągników serii 8

    10 listopada 2025
    Ciągniki

    Te 6 ciągników właśnie zgarnęło "rolnicze Oscary". Zwycięzcy Tractor Of The Year 2026

    10 listopada 2025
    Ciągniki

    O tym ciągniku mówią dziś wszyscy. 450 koni to dopiero początek. Claas zaczyna nową erę

    9 listopada 2025
    Ciągniki

    Giganci umacniają się, ale te marki ciągników po prostu nokautują. Wzrost sprzedaży o 285 proc.

    7 listopada 2025
    Przepisy

    Masz ciągnik? Nie wszyscy rolnicy pamiętają o tym obowiązku

    6 listopada 2025
    Warto wiedzieć
    Bydło i mleko
    Brakuje cieląt, a ich ceny szokują
    18 listopada 2025
    Pomoc unijna
    Sprawdź swoje konto. ARiMR wysłała rolnikom kolejną pulę pieniędzy
    18 listopada 2025
    Pomoc unijna
    To ostatnia szansa w tym roku, by zdobyć pieniądze na maszyny. Ten nabór rusza w tym tygodniu
    18 listopada 2025
    Najnowsze
    Ciągniki
    5 dużych premier ciągników z Turcji na targach. Wśród nich 165-konny potwór. Namiesza na rynku?
    18 listopada 2025
    Ciągniki
    "Elektryzujące" premiery indyjskich ciągników na Agritechnice. Oto, co pokazał Captain Tractors
    18 listopada 2025
    Ciągniki
    Ma silniki z samolotów i 5400 KM. Ale ten potwór tylko udaje ciągnik. Był gwiazdą Agritechniki
    18 listopada 2025
    Ciągniki
    Autonomiczna bestia od Kuhn na Agritechnice. Pracuje 10 godzin bez przerwy
    17 listopada 2025
    Ciągniki
    Steyr wchodzi do ligi +400 KM. Gorąca premiera ciągnika Cervus CVT na targach Agritechnica 2025
    11 listopada 2025
    Wieści Rolnicze
    Wieści Rolnicze
    Dane kontaktowe
    Wieści Rolnicze
    RP Digital Sp. z o.o.
    NIP: 5273128894
    REGON: 529596954
    tel. +48 627 47 15 31
    ul. Prosta 51
    00-838 Warszawa
    [email protected]
    Numer dyżurny -- 501 267 226
    Kategorie
    • Ceny Rolnicze
    • Newsy
    • Hodowla
    • Uprawy
    • Owoce i warzywa
    • Technika
    • Prawo i finanse
    • Sylwetki
    • Video
    • Dla Domu
    © 2025 WieściRolnicze
    • Redakcja
    • Reklama
    • Kontakt
    • Regulamin
    • Polityka prywatności
    • Prenumerata
    • Konkursy
    • Deklaracja dostępności