Wieści Rolnicze
  • Strona główna
  • Ceny Rolnicze
      • Żywiec wieprzowy
      • Żywiec wołowy
      • Zboża
      • Pasze
      • Owoce
      • Warzywa
      • Mleko i przetwory
      • Drób i jaja
      • Analizy rynkowe
      Rynek bydła mięsnego i wołowiny rośnie w siłę. Przebijamy ceny w Europie
      Co się dzieje? Niepokojąca sytuacja na rynku jałówek
      „Oni wykończą tego rolnika. Dno na rynku trzody chlewnej”
      Na rynku w Broniszach wiele się dzieje
  • Newsy
  • Hodowla
      • BYDŁO I MLEKO
      • TRZODA CHLEWNA
      • DRÓB
      • INNE HODOWLE
      • ŻYWIENIE
      • WYPOSAŻENIE BUDYNKÓW INWENTARSKICH
      • ZDROWIE I DOBROSTAN
      Niepokojące zjawisko na rynku jaj. Co dalej z branżą?
      Rynek bydła mięsnego i wołowiny rośnie w siłę. Przebijamy ceny w Europie
      Czym podgarniać TMR? Oto rozwiązania najczęściej stosowane w oborach
      Czasu coraz mniej. Wsparcie dla hodowców bydła. Jak je otrzymać?
  • Uprawy
      • ZBOŻA
      • INNE UPRAWY
      • NAWOŻENIE
      • CHOROBY I SZKODNIKI
      • UPRAWA GLEBY
      • PRZECHOWALNICTWO
      • Owoce i warzywa
      Podwoił plon i zyski na słabych glebach dzięki tej nietypowej uprawie! [VIDEO]
      Rzepak “pokasowany”. Co zagraża plonom?
      RAGT przejmuje część działalności nasiennej Syngenty
      To zboże żółknie w oczach. Co jest grane na polach?
  • Technika
      • CIĄGNIKI
      • MASZYNY
      • URZĄDZENIA
      Materiał Promocyjny Kubota L2 w gospodarstwach rolnych, sadownictwie, ogrodnictwie i agroturystyce
      ARiMR sfinansuje zakup nowego kombajnu. Oto, co musisz zrobić, by poprawnie złożyć wniosek
      Artykuł sponsorowany Uniwersalny partner w sadzie, ogrodzie i na polu
      Wkrótce rusza ważny nabór. Będą pieniądze na maszyny. Ale czy również na ciągnik?
  • Prawo i finanse
      • VAT
      • EKONOMIKA
      • POMOC UNIJNA
      • PRZEPISY
      • WNIOSKI DO POBRANIA
      • KRUS
      • GIEŁDOWY RYNEK ROLNY
      Cała prawda o umowie z Mercosur. Analiza, która zaskoczyła wiele osób
      Rolnik rzucił wyzwanie ogromnej korporacji. To pierwsza taka sprawa w sądzie
      Ponad 5 tys. rolników i 1 tys. traktorów. Rolnicy szykują się do protestu
      Ten dodatek można pobierać do emerytury z KRUS. Niewiele osób o nim wie
  • Sylwetki
  • Video
  • Dla domu
      • Kulinaria
      • Hotblog
      • Koła gospodyń wiejskich
      • Zdrowie
      Lista błędów przy storczyku jest długa. To dlatego nie kwitnie
      Pokrywają pień jak kożuch i dławią drzewo. Najlepszy moment na ich usunięcie
      Koniec listopada to ostatni dzwonek. Inaczej iglaki wpadną w zimową pułapkę
      Kwitnie, zanim inne kwiaty obudzą się do życia. Idealny na Boże Narodzenie
  • iEKO iLOGICZNIE
      • Ekologia z certyfikatem
      • Dobre praktyki w uprawie roślin
      • Zrównoważony chów zwierząt
      • Odnawialne źródła energii
      • Zdrowa żywność
      • Środki pomocowe
      Artykuł sponsorowany Fotowoltaika dla rolnika. Jak skorzystać z pomocy ekspertów PGE?
      Trzy duże nabory ARiMR jeszcze w tym roku. Wsparcie od 200 tys. do 1,5 mln zł
      Od tego zależy, ile można zarobić na biogazowni rolniczej
      Czy agrowoltaika może zagwarantować plony i przychody rolnika?
  • Wieści Rolnicze
  • Ciągnik Valtra na biogaz

Ciągnik Valtra na biogaz

Technika - Ciągniki 8 września 2015 04:16 Artur Krawczyk Aktualizacja: 24 września 2015 10:23
Ciągnik Valtra na biogaz
Źródło: www.valtra.pl
Współcześnie, praktycznie w każdym aspekcie życia szuka się oszczędności. Jeśli owa oszczędność połączona jest na przykład z dbaniem o środowisko naturalne, wtedy takie zabiegi są szczególnie pożądane. Motoryzacja od dawna testuje zasilanie samochodów za pomocą odnawialnych źródeł energii, takich jak biopaliwa czy zasilanie prądem (auta hybrydowe). Również producenci maszyn rolniczych poszli tym tropem.
Spis treści:

    Współcześnie, praktycznie w każdym aspekcie życia szuka się oszczędności. Jeśli owa oszczędność połączona jest na przykład z dbaniem o środowisko naturalne, wtedy takie zabiegi są szczególnie pożądane. Motoryzacja od dawna testuje zasilanie samochodów za pomocą odnawialnych źródeł energii, takich jak biopaliwa czy zasilanie prądem (auta hybrydowe).  Również producenci maszyn rolniczych poszli tym tropem.

    Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

    Kilka lat temu fiński producent ciągników - firma Valtra - rozpoczął prace nad ciągnikami napędzanymi biogazem. Biogaz to inaczej „gaz wysypiskowy”. Powstaje on wskutek fermentacji odpadów pochodzenia organicznego. „Produkowany” jest przede wszystkim z obornika, gnojowicy, ścieków cukrowniczych czy odpadów komunalnych. Kilka lat temu inżynierowie koncernu AGCO, do którego należy Valtra, postanowili to odnawialne źródło energii zastosować w swoich maszynach. Od tego momentu nieustannie pracują nad tym, aby spełniało ono oczekiwania klientów. Ciągniki Valtra, bo w nich po raz pierwszy zastosowano tę technologię, mogą pracować zarówno na oleju napędowym, jak i na biogazie. Użytkownicy oczekiwali przede wszystkim, aby nie była odczuwalna różnica w pracy silnika, niezależnie czy jest on zasilany olejem napędowym czy biogazem. I to fińskim konstruktorom udało się doskonale.

    Ludzie, którzy mieli okazję pracować traktorem zasilanym biogazem, zgodnie twierdzą, że nie odczuwali różnicy w mocy ciągnika czy to na biogazie, czy na oleju napędowym. Ten fakt pozwala przypuszczać, że takie rozwiązania wkrótce mogą pojawić się na dużo szerszą skalę, także u innych producentów maszyn rolniczych. Zasada działania każdego z rodzajów zasilania jest niemal identyczna. Gaz, podobnie jak olej napędowy, wtryskiwany jest razem z powietrzem wlotowym, a jego spalanie następuje w momencie wtrysku do cylindra niewielkiej ilości oleju napędowego. Jeśli zapas biogazu zostanie wykorzystany, nie ma problemów z pracą silnika tylko na oleju napędowym. Nie ma natomiast możliwości, aby silnik pracował na samym biogazie, ponieważ taka jednostka musiałaby być wyposażona w świece zapłonowe, a z kolei ten fakt wykluczałby jazdę na samym oleju napędowym.

    Na początku, gdy Valtra zaczynała „przygodę” z biogazem, ich ciągniki spalały mieszankę składającą się w 83% z biogazu i 17% oleju. W najnowszych modelach rozkład ten zmienia się wraz z obciążeniem czy warunkami pracy. Zimny silnik może pracować tylko na oleju. Wraz z osiąganiem optymalnych warunków pracy, udział gazu zwiększa się, aż do osiągnięcia nawet 90% w ogólnym zużyciu paliwa w trudnych warunkach. Inżynierowie ciągle pracują nad udoskonalaniem swoich „dzieł”. Mimo bardzo dużej ilości zalet, takie konstrukcje posiadają też wady. To przede wszystkim emisja tlenków azotu, cząstek stałych, a w szczególności metanu, który w takich jednostkach się całkowicie nie spala. W tym celu przeprowadzane są testy inteligentnych systemów sterowania silnikiem czy katalizatorów. Sytuacja ma się podobnie jak w przypadku samochodów. Starsze jednostki diesla, mówiąc delikatnie, nie były proekologiczne, ale już najnowsze silniki nie mają problemów z przejściem wyśrubowanych kontroli emisji spalin.

    Konstrukcja silnika tylko na olej napędowy, od silnika dwupaliwowego, nie różni się praktycznie niczym. W przypadku „dwupaliwowca” mamy dodatkowy zbiornik na biogaz (umieszczony po prawej stronie kabiny). Butla mieści około 170 litrów gazu, który w standardowych warunkach pracy powinien wystarczyć na około 3 - 4 godziny. Nieco zmieniona została także rura wydechowa, a katalizator metanu przerobiono tak, aby pasował do osłony tradycyjnego katalizatora DOC.

    Podczas pracy w gospodarstwie odpady takie jak obornik czy gnojowica pojawiać się będą zawsze. Cieszy więc fakt, że coraz częściej wykorzystywane są one w inny sposób niż tylko jako nawóz. Biorąc pod uwagę fakt, że także samych biogazowni w Polsce buduje się coraz więcej, takie rozwiązania technologiczne jak najbardziej mogą mieć sens.

    • Tagi:
    • biogaz
    • ciągnik
    • Valtra
    • olej napędowy
    Artur Krawczyk
    Podobne artykuły
    Ciągniki

    Wszyscy patrzyli na giganty, my znaleźliśmy TO. Futurystyczny ciągnik z płaską jak stół maską

    23 listopada 2025
    Ciągniki

    Ten niepozorny ciągnik z Indii robił furorę na Agritechnice 2025. Co potrafi nowy Solis?

    22 listopada 2025
    Ciągniki

    Nie tylko zachodni giganci. Te ciągniki z dalekich krajów też trafią wkrótce do Polski [VIDEO]

    20 listopada 2025
    Ciągniki

    5 dużych premier ciągników z Turcji na targach. Wśród nich 165-konny potwór. Namiesza na rynku?

    18 listopada 2025
    Ciągniki

    "Elektryzujące" premiery indyjskich ciągników na Agritechnice. Oto, co pokazał Captain Tractors

    18 listopada 2025
    Ciągniki

    Steyr wchodzi do ligi +400 KM. Gorąca premiera ciągnika Cervus CVT na targach Agritechnica 2025

    11 listopada 2025
    Ciągniki

    Kolejna "gruba" premiera na Agritechnice. Deutz-Fahr pokazał nowe modele ciągników serii 8

    10 listopada 2025
    Ciągniki

    Te 6 ciągników właśnie zgarnęło "rolnicze Oscary". Zwycięzcy Tractor Of The Year 2026

    10 listopada 2025
    Warto wiedzieć
    Pomoc unijna
    Cała prawda o umowie z Mercosur. Analiza, która zaskoczyła wiele osób
    24 listopada 2025
    KRUS
    Emerytura z KRUS kontra świadczenie z ZUS. Rolnicy nie mają się z czego cieszyć
    24 listopada 2025
    Prawo i finanse
    Rolnik rzucił wyzwanie ogromnej korporacji. To pierwsza taka sprawa w sądzie
    24 listopada 2025
    Najnowsze
    Materiał Promocyjny
    Ciągniki
    Kubota L2 w gospodarstwach rolnych, sadownictwie, ogrodnictwie i agroturystyce
    24 listopada 2025
    Ciągniki
    Te indyjskie ciągniki ruszają na podbój Europy. Stawiają na prostotę i funkcjonalność. A cena?
    23 listopada 2025
    Ciągniki
    Wszyscy patrzyli na giganty, my znaleźliśmy TO. Futurystyczny ciągnik z płaską jak stół maską
    23 listopada 2025
    Technika
    ARiMR sfinansuje zakup nowego kombajnu. Oto, co musisz zrobić, by poprawnie złożyć wniosek
    22 listopada 2025
    Ciągniki
    Ten niepozorny ciągnik z Indii robił furorę na Agritechnice 2025. Co potrafi nowy Solis?
    22 listopada 2025
    Wieści Rolnicze
    Wieści Rolnicze
    Dane kontaktowe
    Wieści Rolnicze
    RP Digital Sp. z o.o.
    NIP: 5273128894
    REGON: 529596954
    tel. +48 627 47 15 31
    ul. Prosta 51
    00-838 Warszawa
    [email protected]
    Numer dyżurny -- 501 267 226
    Kategorie
    • Ceny Rolnicze
    • Newsy
    • Hodowla
    • Uprawy
    • Owoce i warzywa
    • Technika
    • Prawo i finanse
    • Sylwetki
    • Video
    • Dla Domu
    © 2025 WieściRolnicze
    • Redakcja
    • Reklama
    • Kontakt
    • Regulamin
    • Polityka prywatności
    • Prenumerata
    • Konkursy
    • Deklaracja dostępności