Chcą transportować własne płody rolne, muszą płacić podatek. Jest odpowiedź

Krajowa Rada Izb Rolniczych zaapelowała niedawno do Ministerstwa Finansów o wprowadzenie zwolnienia z podatku drogowego dla tych rolników, którzy posiadają samochody ciężarowe o masie całkowitej do 12 ton, ale wykorzystują je wyłącznie w celach rolniczych - np. do przewiezienia swoich płodów rolnych wewnątrz gospodarstwa.
KRiR apeluje w sprawie podatku od środków transportowych. Chodzi o rolników
- Obecne obciążenia podatkowe znacząco ograniczają możliwości inwestycyjne rolników, którzy w przeciwieństwie do podmiotów zarobkowego transportu - nie generują przychodów z przewozu towarów. Warto podkreślić, że obowiązujące przepisy (m.in. art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych) już dziś przewidują zwolnienia dla ciągników rolniczych. Rozszerzenie tej regulacji na samochody ciężarowe służące wyłącznie potrzebom gospodarstwa (np. dowóz płodów rolnych z pola do magazynku) przystaje do realiów współczesnego rolnictwa - argumentują przedstawiciele KRiR.
Co na to wszystko ministerstwo?
Podatek od środków transportowych w kontekście rolników. Co odpowiada ministerstwo?
Jak przypominają przedstawiciele resortu, według obecnych przepisów podatkowi od środków transportowych nie podlegają ciągniki rolnicze oraz przyczepy i naczepy, posiadające łącznie z pojazdem silnikowym dopuszczalną masę całkowitą od 7 ton, które są związane wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego.
Ministerstwo dodaje ponadto, że wpływy z podatku od środków transportowych stanowią de facto źródło dochodów własnych gminy.
- Uwzględnienie postulatu przedstawionego w wystąpieniu polegającego na wprowadzeniu nowego ustawowego zwolnienia z podatku od środków transportowych spowodowałoby ograniczenie wpływów z podatku i uszczuplenie dochodów gmin - odpisuje na pismo KRiR Jarosław Neneman, podsekretarz stanu w resorcie finansów.
Jak przy tym dodaje, brak powszechnego, ustawowego zwolnienia nie wyklucza możliwości wprowadzenia przez gminy lokalnych preferencji w podatku od środków transportowych dla samochodów ciężarowych o dmc do 12 ton wykorzystywanych wyłącznie w związku z prowadzoną działalnością rolniczą.
- Rady gmin w ramach posiadanej autonomii finansowej mogą samodzielnie kształtować politykę podatkową zgodnie ze swoją właściwością terytorialną i wprowadzać, w drodze uchwały, inne niż określone w upol zwolnienia przedmiotowe z tego podatku np. dla samochodów ciężarowych o dmc do 12 ton , a także różnicować stawki dla ww. samochodów ciężarowych np. ustalając niższą stawkę dla przedmiotów opodatkowania wykorzystywanych wyłącznie w działalności rolniczej - wyjaśniają przedstawiciele resortu finansów.
W związku z tym - jak kończy swoje pismo Jarosław Neneman nie przewiduje się wprowadzania zwolnienia z podatku od środków transportowych w zakresie wskazanym w wystąpieniu KRiR.