Skokowe wzrosty cen AdBlue. Na to powinieneś zwrócić uwagę

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Wzrosty cen paliwa, ale też AdBlue powodują, że wzrastają również koszty produkcji, przez co rolnicy muszą szukać oszczędności i bacznie przyglądać się każdej wydawanej złotówce. Szczególnie zaskakująca jest skala podwyżek dotyczących AdBlue, którego ceny skoczyły aż o 300 proc.!
Nie tylko paliwo zdrożało
Ostatnie tygodnie to czas stałych i odczuwalnych wzrostów cen paliwa. Dziś cena baryłki ropy to około 120 dol., a jeszcze na początku roku wynosiła ona około 80 dol. Co więcej, amerykański Financial Times przewiduje, że kryzys na rynku paliw w Europie nie zostanie zbyt szybko zażegnany i jeszcze w tym roku cena baryłki ropy może przekroczyć 200 dolarów. Dla wszystkich - od przedsiębiorców, rolników, po konsumentów to zła wiadomość.
- Niestety, jednocześnie zaobserwowaliśmy inny niepokojący trend - skokowy wzrost cen Ad Blue, co może mieć podobny wpływ na gospodarkę, co podwyżki cen paliw. Użycie płynu AdBlue zarówno w rolnictwie, transporcie czy w innych branżach opartych na wykorzystaniu maszyn, jest niezbędne, by spełnić normy spalin. Tymczasem od jesieni obserwujemy stałe podwyżki cen, w skali pół roku nawet do 300 proc. – mówi Szymon Kaczmarek, specjalista ds. produktu John Deere.
Skokowe wzrosty cen AdBlue. Zużycie w segmencie większych ciągników
Wobec rosnących kosztów, obok wydatków na serwis, eksploatację maszyny, coraz istotniejszą pozycją stają się koszty, które wcześniej nie odgrywały tak znaczącej roli. Dlatego też przeprowadzono niezależne testy DLG dotyczące zużycia Ad Blue w maszynach poszczególnych marek. Wyniki systematycznie publikowano w kolejnych wydaniach niemieckiego magazynu Profi.
Silnik/ model ciągnika
John Deere 8R 410
Konkurencja 1
Konkurencja 2
Konkurencja 3
Konkurencja 4
Moc maksymalna bez doładowania (ECE-R120)
443 KM
445 KM
415 KM
517 KM
433 KM
Liczba cylindrów/pojemność/norma emisji spalin
6/9.0l/Stage V
6/8,7l/Stage IV
6/9.0l/Stage V
6/12,4l/Stage IV
6/8,7l/Stage V
Moc na WOM (boost/bez boost)
311 kW/305,8 kW
293,3 kW
276,9 kW
361,7 kW
291,7 kW
przy obrotach znamionowych
303 kW/ 276,5 kW
290,7 kW
276,9 kW
360,3 kW
260,8 kW
Zużycie ON i AdBlue
przy mocy maksymalnej
221 + 5,1 g/kWh
233 + 23,6 g/kWh
211 + 23,7 g/kWh
204 + 20,5 g/kWh
222 + 23 g/kWh
przy nominalnej prędkości obrotowej silnika
223 + 6,1 g/kWh
226 + 25,8 g/kWh
211 + 23,7 g/kWh
207 + 17,9 g/kWh
229 + 21,5 g/kWh
Maksymalna moc uciągu
381,5 KM
352,8 KM
327,9 KM
426,6 KM
359,3 KM
- W powyższej tabeli zestawiono dane dotyczące maszyn o mocy powyżej 400 KM (moc maksymalna bez doładowania (ECE-R120). Zwróćmy uwagę na fakt, że maszyny John Deere w tej klasie oferują bardzo wysoką maksymalną moc uciągu przy niewielkim, nawet 4-5 razy mniejszym zużyciu AdBlue. Przy mocy maksymalnej zużycie AdBlue wyniosło w przypadku ciągnika John Deere 8R 410 – 5,1 g / kWh oraz 6,1 g / kWh przy nominalnej prędkości obrotowej silnika. Tymczasem w przypadku konkurencji zejście poniżej 20 g / kWh jest wręcz incydentalne. W porównaniu do konkurencji nasz ciągnik o tej samej klasie zużył mniej AdBlue o odpowiednio: 340, 323, 242 i 297 %. Dla naszych klientów to konkretna wartość - dodaje Szymon Kaczmarek.
Skokowe wzrosty cen AdBlue. Segment średni - wciąż istotne różnice
Również w segmencie średnich ciągników o mocy powyżej 200 KM widoczne są różnice w zużyciu AdBlue. Przedstawia to zbiorczo tabela dla pięciu czołowych marek. Testy dotyczące zużycia płynu AdBlue przeprowadzano, podobnie jak w przypadku segmentu dużych ciągników, przez niezależny instytut DLG.
Silnik / model ciągnika
John Deere 6250R
Konkurencja 1
Konkurencja 2
Konkurencja 3
Konkurencja 4
Moc maksymalna bez doładowania (ECE-R120)
275 KM
280 KM
235 KM
264 KM
247 KM
Liczba cylindrów/pojemność/norma emisji spalin
6/6,8l/Tier IV
6/6l/Tier IV
6/7,4l/Tier IV
6/6,7l/Tier IV
6/6,1 l/ Stage IIIB
Moc na WOM (boost/bez boost)
193,7 kW/179,9 kW
194,2 kW
173,2 kW/149,8 kW
180,8 kW
184,5 kW/181 kW
przy obrotach znamionowych
183,5 kW/ 157,1 kW
178,8 kW
169,8 kW/129,8 kW
167,5 kW
177,2 kW/171,1 kW
Zużycie ON i AdBlue
przy mocy maksymalnej
230 + 11,7 g/kWh
219 + 18,8 g/kWh
236 + 19 g/kWh
216 + 19,3 g/kWh
229 + 20 g/kWh
przy nominalnej prędkości obrotowej silnika
237 + 9,5 g/kWh
229 + 20,9 g/kWh
243 + 19,3 g/kWh
226 + 20,6 g/kWh
243 + 19 g/kWh
Maksymalna moc uciągu
226,5 KM
215 KM
182,4 KM
220,3 KM
205,2 KM
- Również w segmencie średnich maszyn różnice są znaczące. W przypadku ciągnika John Deere 6250R przy mocy maksymalnej zużycie AdBlue kształtuje się na poziomie 11,7 g / kWh, a przy nominalnej prędkości obrotowej silnika – 9,5 g / kWh. To odpowiednio aż o 87, 80, 88 i 84 proc. w odniesieniu do konkurencyjnych maszyn o podobnej mocy – komentuje Szymon Kaczmarek.
Skokowe wzrosty cen AdBlue. Co to oznacza w praktyce?
- Spójrzmy na poniższe wyliczenie. W przypadku ciągnika John Deere 8R410 średnie zużycie ON to 32,5 l/h (średnia zużycia paliwa z populacji 137 ciągników) więc teroteycznie ciągnik ten zużyłby 0,8 l/h Adblue(32,5 l/h + 0,8 l/h). Przy założeniu zużycia 0,8l na godzinę pracy Adblue, to oznacza że w okresie 5 lat pracy po tysiąc godzin daje to zużycie 4 000 litrów Adblue, czyli 340% mniej niż w przypadku jednej z marek konkurencyjnych. Rachunek jest zatem prosty: 13 600 litrów więcej to 40 800 zł różnicy przy średniej cenie 3zł/litr – zaznacza ekspert John Deere.
- Zakładając, że w przypadku ciągników serii 8R zużycie płynu DEF jest 4-5 razy mniejsze niż w maszynach konkurencyjnych, możemy przyjąć uproszczone obliczenia:
Średnie zużycie 8R: 0,8 l/godz. płynu DEF (Adblue)
Średnie zużycie maszyny konkurencyjnej (4x większe): 3,2 l/godz.
Oszczędności:
1000 godzin rocznie przez okres 5 lat
5000* 2,4l= 12 000 litrów
12 000 litrów * 3zł/litr = 36 000 zł oszczędności przez 5 lat użytkowania maszyny - wylicza ekspert John Deere.
ZOBACZ TAKŻE: John Deere ułatwia przejście na sygnał RTK i zniechęca złodziei
- Tagi:
- technika
- John Deere