Przejazdy kombajnami o szerokości powyżej 3,5 m. Nadal będą problemy
Resort w odpowiedzi przekazał, że eksperci negatywnie odnieśli się do wprowadzenie przepisów umożliwiających poruszanie się pojazdów o szerokości większej niż określona przepisami administracyjnymi bez zezwoleń na przejazd pojazdem ponadnormatywnym.
- W dyskusji wskazywano głównie na fakt, że ruch pojazdów rolniczych, w tym również kombajnów, odbywa się w większości po drogach zlokalizowanych na terenach wiejskich. Problem dotyczy w szczególności dróg klasy D i L, na których normatywna szerokość pasów ruchu wynosi odpowiednio 2,5 m i 2,75 m, co - już przy obecnych przepisach - wymusza na kierujących pojazdami o szerokości całkowitej wynoszącej 3,0 m częściowe zajęcie sąsiedniego pasa ruchu, utrudniając tym samym swobodny ruch pojazdów jadących w przeciwnym kierunku. W związku z tym propozycja zniesienia na drogach gminnych i powiatowych ograniczenia, o którym mowa w przepisie § 45 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia WT, może przyczynić się do znacznego pogorszenia bezpieczeństwa na tych drogach oraz utrudniać lub wręcz uniemożliwiać korzystanie z pasa ruchu przez pojazdy poruszające się w kierunku przeciwnym do pojazdu wolnobieżnego, zmuszając kierowców do zjeżdżania na pobocze, hamowania lub całkowitego zatrzymania pojazdu - czytamy w odpowiedzi ministerstwa.
Istotnym argumentem przeciwko dopuszczeniu kombajnów do ruchu jest według resortu infrastruktury fakt, że przemieszczają się one po drogach pomiędzy poszczególnymi polami również po zmierzchu, co może mieć dodatkowy, negatywny wpływ na bezpieczeństwo użytkowników dróg.
- Rozpoznanie przez kierującego innym pojazdem sylwetki pojazdu wolnobieżnego jest znacznie ograniczone, a właściwa ocena szerokości tego pojazdu utrudniona.
Przedstawiciele ministerstwa podkreślają, że konieczność uzyskania zezwolenia na przejazd pojazdu nienormatywnego o szerokości przekraczającej 3,5m (m.in. kombajnu) wynika z potrzeby uzyskania zgody na przejazd od właściwego dla trasy przejazdu zarządcy drogi oraz weryfikacji, czy istnieją możliwości wyznaczenia trasy przejazdu zapewniającej bezpieczeństwo i efektywność ruchu drogowego. W szczególności weryfikowane jest czy:
- natężenie ruchu umożliwia bezpieczny przejazd pojazdu nienormatywnego,
- stan techniczny sprawności budowli usytuowanych w ciągu rozpatrywanej trasy przejazdu, określony na podstawie przepisów Prawa budowlanego, umożliwia przejazd,
- przejazd nie stwarza zagrożenia stanu technicznego obiektów budowlanych położonych w pobliżu trasy przejazdu.
- Tagi:
- przepisy
- żniwa
- technika
- kombajn zbożowy