NIK o dopłatach dla rolników i ARIMR. System był niewydajny
Tylko dzięki zaangażowaniu pracowników biur powiatowych ARiMR, wypłata dopłat bezpośrednich odbywała się w dość sprawnym tempie. Wydajność systemu pozostawiała wiele do życzenia - podaje NIK.
Najwyższa Izba Kontroli prześwietliła Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Pod lupę wzięła system informatyczny do prawidłowej realizacji płatności bezpośrednich dla rolników. Jak podała: „ARiMR nie zapewniła sprawnego i wydajnego systemu informatycznego SIA do obsługi wniosków o płatności bezpośrednie dla rolników. Nie osiągnięto docelowej, kompletnej architektury tego systemu”.
Prawidłową obsługę wniosków i realizację płatności bezpośrednich dla rolników w ramach kampanii 2015 r., 2016 r. i 2017 r. zapewniono dzięki wprowadzeniu szczególnej organizacji pracy i zaangażowaniu pracowników - pracownicy Agencji pracowali na dwie zmiany, a także w dni wolne. W ramach każdej kampanii Agencja obsługiwała ponad 1,3 mln wniosków i wypłacała ponad 14 mld zł.
Dopłaty w ramach systemu wsparcia bezpośredniego, określane jako płatności bezpośrednie, są najbardziej powszechnym instrumentem wsparcia rolnictwa. Po przystąpieniu Polski do UE ponad 1,3 mln polskich rolników zostało objętych tym wsparciem w ramach Wspólnej Polityki Rolnej (w 2016 r. otrzymali oni 3,34 mld euro). W całej UE z takiego wsparcia korzysta blisko 7 mln rolników, a na dopłaty w 2016 r. wypłacono im prawie 41 mld euro.