Wielu nieuczciwych przedsiębiorców może wykorzystać strach konsumentów
15 marca obchodziliśmy Światowy Dzień Konsumenta. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów komentuje obecną sytuację na rynku związaną z pandemią koronawirusa.
- Apeluję przede wszystkim o spokój. Wielu nieuczciwych przedsiębiorców może chcieć wykorzystać poczucie strachu, jakie pojawia się w sytuacji, w której obecnie jesteśmy. Proszę o solidarne zachowania wobec innych uczestników rynku. Straty ponoszą zarówno konsumenci, jak i przedsiębiorcy. Pamiętajmy również o osobach samotnych, starszych, którzy mogą potrzebować pomocy np. w zamówieniu towarów spożywczych czy innych środków - mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
Według jego informacji urząd na bieżąco monitoruje rynek sprawdzając czy prawa konsumentów są przestrzegane. Konsumenci często mogą być wprowadzani w błąd co do przeznaczenia oferowanych produktów, ich właściwości lub ceny.
- Po naszej interwencji wiele tego typu ofert usunięto z Internetu - podaje UOKiK.
Epidemia koronawirusa wypływa na zmianę wielu zachowań konsumenckich. Z obawy przed zakażeniem i kolejkami w sklepach stacjonarnych częściej decydujemy się na zakupy przez Internet i dostarczenie paczki pod drzwi.
- Podejmując decyzje zakupowe, pamiętajmy o prawie do informacji, sprawdzajmy datę przydatności do spożycia w przypadku produktów spożywczych, a także racjonalnie podchodźmy do informacji zawartych w opisach np. właściwości towarów - tłumaczy urząd.
- Badamy każdy sygnał i sprawdzamy, czy w ramach naszych kompetencji możliwa jest reakcja na nieuczciwych przedsiębiorców wykorzystujących tę wyjątkową sytuację. Zauważyliśmy wiele ofert na Allegro, w których sprzedawcy niezgodnie z prawdą przypisywali produktom właściwości chroniące przed koronawirusem. Wiele z tych produktów oferowanych było w rzekomo promocyjnej cenie. W ramach szybkiej ścieżki komunikacyjnej utworzonej z serwisem wystąpiliśmy o usunięcie tych ofert. Dzięki temu propozycje nieuczciwych sprzedawców szybko zniknęły z sieci - informuje Tomasz Chróstny, prezes UOKiK apelując także o ato, aby ludzie ograniczali wyjścia do sklepów.
- Nie róbmy nadmiernych zapasów, aby nie uniemożliwiśc podstawowych zakupów innym konsumentom. To, w jaki sposób wykorzystujemy nasze prawa, ma wpływ na to, w jakiej sytuacji w najbliższych miesiącach będą przedsiębiorcy.
W tym roku wyjątkowo z okazji Światowego Dnia Konsumenta, który obchodzony był 15 marca, UOKiK przypomniał również o prawie do bezpłatnej pomocy prawnej.
- Konsumencie, pamiętaj, że zawsze masz prawo do darmowej pomocy prawnej oraz dostępu do bezpiecznych produktów. Jeśli zauważyłeś złamanie prawa nie jesteś sam - skorzystaj z darmowej porady prawnej. Zadzwoń pod numer infolinii konsumenckiej 801 440 220 lub 22 290 89 16. Możesz również wysłać e-mail na adres [email protected].
ZOBACZ TAKŻE: Koronawirus. 10 mld zł wsparcia dla firm i rolników?
- Tagi:
- UOKiK
- zakupy
- koronawirus
- konsument