Polacy wolą polską żywność. Cena już nie najważniejsza

Polskie pochodzenie ważniejsze niż cena
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Prawie cztery piąte respondentów (79%) stara się kupować żywność wyprodukowaną w Polsce. Tylko 19% ankietowanych nie przywiązuje wagi do kraju pochodzenia produktów spożywczych. Zaledwie 17% respondentów jako główny czynnik zakupowy wskazuje cenę. Co ciekawe, polskie pochodzenie żywności ma szczególne znaczenie wśród osób religijnych – dla nich jest ono tak samo istotne jak jakość produktu (po 35% wskazań).
Jakość przede wszystkim
Dobra jakość żywności to dominujące kryterium zakupowe niemal we wszystkich grupach społeczno-demograficznych. Wyjątek stanowią osoby o najniższym poziomie wykształcenia, które częściej kierują się ceną (34%) niż jakością (29%). Podobna tendencja występuje wśród respondentów o dochodach poniżej 2000 zł per capita (na osobę), w tej grupie cena niemal dorównuje jakości jako główny czynnik decyzji zakupowej.
Kto wybiera polską żywność?
Preferencje jakimi kierują się konsumenci przy zakupie silnie zależą od wieku. Im starszy respondent, tym częściej wybiera polską żywność – w grupie 65+ taką deklarację złożyło aż 86% badanych. Wśród osób poniżej 25. roku życia odsetek ten spada do 52%, a aż 44% młodych deklaruje, że pochodzenie produktu nie ma dla nich znaczenia. Najczęściej patriotyzm zakupowy deklarują osoby o prawicowych poglądach (88%) i osoby religijne (86%).