Federacja daje rozwiązania i błaga o pomoc!
Polska Federacja Hodowców Bydła i Producentów mleka wie, co zrobić, aby hodowcom było łatwiej przetrwać trudny okres, który nastąpił na rynku nie tylko krajowym, ale i europejskim. Nie jest jednak w stanie poradzić sobie bez pomocy ministerstwa.
Prezydent federacji Leszek Hądzlik wystosował w tej sprawie list do ministra rolnictwa - Krzysztofa Jurgiela, oto jego fragment:
„Z niepokojem odebraliśmy słowa Phila Hogana, unijnego komisarza ds. rolnictwa, który na sesji plenarnej w Parlamencie Europejskim powiedział, że „producenci mleka powinni wziąć odpowiedzialność za ciągle wzrastającą produkcję. Pragniemy przypomnieć, że Komisja Europejska odstępując od systemu kwotowania produkcji mleka w UE zapowiadała tzw. „miękkie lądowanie” wdrażając Pakiet Mleczny. Zbiór zaleceń i przepisów zebranych we wspomnianym Pakiecie nie sprawdził się, więc proszę zapytać na forum Unii Europejskiej w naszym imieniu Phila Hogana, kto odpowiada za obecną sytuację na rynku mleka? Poza tym Komisja Europejska wysyłała do hodowców pozytywne sygnały rynkowe - znosząc kwoty mleczne - informując m.in. o rosnącym popycie na mleko i jego przetwory ze strony państw rozwijających się” - pisze w liście.
PFHBiPM przedstawiła konkretne propozycje, których wdrożenie mogłoby zahamować spadek cen mleka i przywrócić je do akceptowalnego poziomu ze względu na koszty produkcji mleka.
MRiRW zebrało propozycje i podzieliło na te, które będą przedstawiane na europejskim forum oraz na realizowane na poziomie krajowym.
L.p. |
Propozycja działań |
Na forum Unii Europejskiej |
|
1. |
Mocne stanowisko strony rządowej na forum organów UE (Komisja, Rada, Parlament) dot. konieczności zagospodarowania nadwyżek produktów mleczarskich na rynku UE (w tym instrumenty siatki bezpieczeństwa, negocjacje bilateralne z krajami importerami, dopłaty do eksportu) |
2. |
Podjęcie dyskusji nad przywróceniem zarzuconych form wsparcia dla niektórych produktów mleczarskich – OMP na pasze, masło dla przemysłu cukrowniczego, kazeiny, itp. |
3. |
Wystąpienie z wnioskiem do KE o wydłużenie terminu spłat pozostałych rat opłaty za przekroczenie kwot mlecznych z obecnych 2 lat do 5 lat lub okresu dłuższego z ewentualnym okresem karencji 2-3 lat, bez odsetek za zwłokę |
4. |
Rozpoczęcie dyskusji na arenie krajowej i unijnej aby Polska i inne p.cz. lub Komisja Europejska przygotowała program restrukturyzacji dedykowany dla gospodarstw wychodzących z produkcji mleka |
Na poziomie krajowym |
|
5. |
Wsparcie finansowe producentów mleka a. opracowanie programu wsparcia kredytowego gospodarstw mlecznych i przetwórców mleka znajdujących się w trudnej sytuacji finansowej – kredyty z obniżonym oprocentowaniem, b. wspieranie w ramach środków PROW producentów, którzy zadeklarują przekształcenie w ciągu 2-3 lat prowadzonych gospodarstw na gospodarstwa ekologiczne, c. zmiana warunków umów zawieranych z ARiMR w ramach działań inwestycyjnych PROW dotyczących konieczności zwiększania produkcji mleka – propozycja ewentualnego wydłużenia okresu dochodzenia do celu zapisanego w umowie z ARiMR d. opracowanie krajowego programu wsparcia gospodarstw, które utrzymają na niezwiększonym poziomie (z roku 2015) lub czasowo ograniczą produkcję mleka (np. w okresie 2-3 lat dopłata do każdego litra mleka dla dostaw zredukowanych co najmniej w 30%) – finansowanie z budżetu krajowego w ramach zwiększonego limitu 15 tys. euro)
|
6. |
Relacje z sieciami handlowymi: a. podjęcie działań legislacyjnych ograniczających nieuczciwe praktyki sieci handlowych oraz windowanie marż handlowych przez handel w sytuacji nadpodaży na rynku, b. ustawowe uregulowanie wysokości maksymalnych marż (do 30% stosowanych od ceny zakupu wyrobów mleczarskich przez sieci handlowe oraz regulacje prawne gwarantujące dla producenta stały udział w cenie sprzedaży detalicznej, c. zorganizowanie przez Ministra spotkania z największymi sieciami handlowymi i organizacjami rolników i przetwórców – podjęcie negocjacji przedstawicieli producentów i przetwórców mleka z kluczowymi sieciami handlowymi
|
7. |
Konsolidacja w handlu a. wprowadzenie z budżetu krajowego systemu wsparcia dla podejmowanych w branży działań konsolidacyjnych w handlu zagranicznym b. wypracowanie na szczeblu krajowym porozumienia o powołaniu podmiotu do wspólnego handlu artykułami mleczarskimi - podniesienie pozycji negocjacyjnej w rozmowach z sieciami
|
8. |
Konieczność zdobywania nowych rynków zbytu poza UE a. silniejsza promocja polskich artykułów mleczarskich na rynku UE i poza UE b. intensywne poszukiwania możliwości rozszerzenia eksportu poza UE, działania na rzecz zniesienia embarga rosyjskiego |
9. |
Wsparcie promocji i spożycia mleka i produktów mleczarskich a. dofinansowanie spożycia mleka w szkole w ramach programu „Mleko w szkole” w ciągu wszystkich dni nauki a nie jak obecnie w ciągu trzech dni w tygodniu b. opracowanie i realizowanie strategii krajowej ukierunkowanej na pobudzenie konsumpcji mleka i przetworów mlecznych (obejmującej m.in. działania edukacyjne w zakresie korzyści wynikających ze spożywania artykułów mleczarskich, wyznaczenie odpowiednich służb np. Ministerstwo Zdrowia, Instytutu Żywności Żywienia do odnoszenia się do medialnych informacji niekorzystnych dla artykułów mleczarskich) – realizowanie strategii z Funduszu Promocji Mleka i funduszy unijnych przeznaczonych na program „Mleko w szkole” |
10. |
Znakowanie produktów mleczarskich Podjęcie działań w zakresie obowiązkowego znakowania miejscem pochodzenia surowca i miejscem produkcji (zagraniczne sieci handlowe wykorzystując pozycję marek własnych wypierają z półek sklepowych polskich przetwórców produkujących z polskiego surowca) |