Może zamiast Centralnego Portu Komunikacyjnego, Centralny Port Zbożowy?
W międzyczasie swoje rządy objął nowy Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi Robert Telus, który deklaruje swoje zaangażowanie w sprawy rolnicze - to raczej nic nadzwyczajnego, w końcu objął funkcję szefa resortu rolnictwa.
Prezes Szmulewicz ostrzega
Jak poinformowała Mazowiecka Izba Rolnicza, w związku z coraz trudniejszą sytuacją na rynku zbóż oraz mając na uwadze położenie geopolityczne Polski, przewiduje się, że import zbóż z Ukrainy będzie powracał i uderzał w polskich rolników. Własnie dlatego Prezes Szmulewicz zwrócił się bezpośrednio do Premiera.
- Jednym ze sposobów, który chcemy przedstawić Panu Premierowi jako rozwiązanie, jest stworzenie tranzytu dla zboża z Ukrainy poprzez Polskę. Jednakże, aby to osiągnąć, musimy zadbać o infrastrukturę, która umożliwi przewóz większej ilości zboża. W tym celu proponujemy budowę Portu zbożowego o dużej przepustowości z infrastrukturą kolejową - napisał Prezes KRIR
Zdaniem KRIR, taka inwestycja będzie korzystna dla polskich rolników, którzy będą mieli możliwość sprzedaży swojego zboża po cenie zbliżonej do ceny światowej, ale również dla rozwoju naszego kraju. Taki port zbożowy przyczyni się do zwiększenia konkurencyjności polskiego rolnictwa oraz umożliwi tworzenie nowych miejsc pracy.
- Proponowane rozwiązanie, czyli budowa Portu zbożowego o dużej przepustowości z infrastrukturą kolejową, pozwoli uniknąć zniszczenia polskiego rolnictwa, które mogłoby wyniknąć z braku rynku zbytu dla polskiego zboża. W związku z tym, zamiast inwestować w budowę Centralnego Portu Lotniczego, który z pewnością pochłonie znaczne środki finansowe, proponujemy przekierowanie tych środków na budowę portu zbożowego - zaproponował Wiktor Szmulewicz.
Jak podkreśla KRIR, taka inwestycja da polskim rolnikom szansę na sprzedaż swojego zboża po konkurencyjnej cenie, co z kolei przyczyni się do rozwoju i przetrwania polskiego rolnictwa oraz poprawy sytuacji gospodarczej kraju.
Tymczasem w Centralnym Porcie Komunikacyjnym rozdano blisko 80 mln zł
12 kwietnia br., spółka Centralny Port Komunikacyjny ogłosiła wyniki programu „Bezpieczne Drogi”, którego celem jest poprawa stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego, w szczególności pieszych i rowerzystów. Budżet programu wynosi blisko 80 mln zł i jak twierdzi CPK - pozwoli sfinansować ponad 40 projektów na obszarze 13 samorządów.
- Inicjatywa „Bezpieczne Drogi” przeznaczona jest na dofinansowanie zadań planistycznych, projektowych i realizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego w otoczeniu projektowanego Centralnego Portu Komunikacyjnego. Chodzi o obszar czterech powiatów i dziewięciu gmin. Programem objęty jest powiat grodziski z gminami: Baranów, Jaktorów oraz z gminą i miastem Grodzisk Mazowiecki; powiat sochaczewski z gminami: Nowa Sucha i Teresin; powiat warszawski zachodni z gminą i miastem Błonie, a także powiat żyrardowski z gminą Radziejowice, gminą i miastem Wiskitki oraz miastem Żyrardów - czytamy na stronie CPK.
Na stronie internetowej pełnomocnik rządu ds. CPK podkreśla zainteresowanie samorządów współpracą przy realizacji tego projektu.
- Spółka CPK, która jest odpowiedzialna za kompleksowy projekt nowego lotniska i ok. 2 000 km linii kolejowych, troszczy się również o mieszkańców i z uwagą wsłuchuje się w ich potrzeby. „Bezpieczne Drogi” okazały się strzałem w dziesiątkę i cieszą się dużym zainteresowaniem wśród samorządów. Spośród złożonych wniosków spółka CPK zakwalifikowała do dofinansowania 42 projekty na łączną kwotę blisko 80 mln zł - podkresla Wiceminister Funduszy I Polityki Regionalnej Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.
Masz pytania lub wątpliwości dotyczące tego artykułu?
Napisz wiadomość: [email protected]
Czekamy na kontakt z Tobą, Twój głos jest dla nas ważny.
Co ustalono w trakcie międzynarodowych rozmów w sprawie zbóż z Ukrainy - kliknij tutaj, zapraszamy.