Wieści Rolnicze
  • Strona główna
  • Ceny Rolnicze
      • Żywiec wieprzowy
      • Żywiec wołowy
      • Zboża
      • Pasze
      • Owoce
      • Warzywa
      • Mleko i przetwory
      • Drób i jaja
      • Analizy rynkowe
      Czy możemy spodziewać się spadków cen paliwa? Eksperci nie mają złudzeń
      Pszenica tańsza nawet o 70 zł/t. Co z innymi gatunkami?
      Z ostatniej chwili. Magazyny pełne. Skupy zbóż nie przyjmują
      Ceny tego mięsa poszybowały w górę. Polacy płacą w sklepach o 10 zł więcej za kg
  • Newsy
  • Hodowla
      • BYDŁO I MLEKO
      • TRZODA CHLEWNA
      • DRÓB
      • INNE HODOWLE
      • ŻYWIENIE
      • WYPOSAŻENIE BUDYNKÓW INWENTARSKICH
      • ZDROWIE I DOBROSTAN
      Nowy program z dotacjami z ARiMR ruszy już we wrześniu. Max to 100 tys. zł
      Znalazły się pieniądze dla producentów świń. Na co i dla kogo konkretnie?
      Ta sprawa dotyczy wielu rolników. Czy prezydent podpisze ustawę?
      WPR 2023–2027: 70% refundacji składki dla hodowców. Kto skorzysta?
  • Uprawy
      • ZBOŻA
      • INNE UPRAWY
      • NAWOŻENIE
      • CHOROBY I SZKODNIKI
      • UPRAWA GLEBY
      • PRZECHOWALNICTWO
      • Owoce i warzywa
      Ceny zbóż lecą w dół! Prezes WIR: Są na poziomie sprzed 20 lat
      3 tys. zł na gospodarstwo. Znamy już pełne dane z ARiMR
      Jaka sytuacja na plantacjach buraka cukrowego? Jakie działania należy podjąć?
      Rolnicy nie są w stanie regulować zobowiązań. Domagają się wakacji kredytowych
  • Technika
      • CIĄGNIKI
      • MASZYNY
      • URZĄDZENIA
      Materiał partnera Czy słońce zasili gospodarstwa rolne? Finansowa analiza agroPV w rolnictwie
      Ten rolnik ma jeden z największych kombajnów w Polsce. Skosił 10 ha w godzinę
      Kiedy można używać drona do oprysków? Co mówią przepisy?
      To będzie nowy, budżetowy kombajn dla polskich rolników? Przyjechał prosto z Chin
  • Prawo i finanse
      • VAT
      • EKONOMIKA
      • POMOC UNIJNA
      • PRZEPISY
      • WNIOSKI DO POBRANIA
      • KRUS
      • GIEŁDOWY RYNEK ROLNY
      Będą dopłaty do zbóż i innych upraw? W terenie ponad tysiąc komisji szacujących straty
      Czy właściciele działek przy jeziorach mogą je grodzić? Przepisy są jasne
      Rolnicy oddadzą swoje zniszczone pola, a w zamian otrzymają dobre grunty z KOWR?
      Korzystasz z pomocy de minimis w rolnictwie? Przygotuj się na zmiany
  • Sylwetki
  • Video
  • Dla domu
      • Kulinaria
      • Hotblog
      • Koła gospodyń wiejskich
      • Zdrowie
      To wyjątkowa odmiana hortensji. Oryginalna, łatwa w uprawie i odporna na mróz
      Od jej kwiatów ciężko oderwać wzrok. To pnącze będzie największą ozdobą ogrodu
      Wyjmij z lodówki i przekrój. Sprawdzony trik pozwoli przepędzić osy
      Ile kosztuje miód w 2025 roku? Orientacyjne ceny w sierpniu
  • iEKO iLOGICZNIE
      • Ekologia z certyfikatem
      • Dobre praktyki w uprawie roślin
      • Zrównoważony chów zwierząt
      • Odnawialne źródła energii
      • Zdrowa żywność
      • Środki pomocowe
      Trzy duże nabory ARiMR jeszcze w tym roku. Wsparcie od 200 tys. do 1,5 mln zł
      Od tego zależy, ile można zarobić na biogazowni rolniczej
      Czy agrowoltaika może zagwarantować plony i przychody rolnika?
      Duże zmiany dla właścicieli fotowoltaiki. Będzie bez koncesji i bez pozwolenia?
  • Wieści Rolnicze
  • Ekologia z perspektywy dziecka. Trzeba jeść zdrowe kanapki

Ekologia z perspektywy dziecka. Trzeba jeść zdrowe kanapki

i-eko i-logicznie - Ekologia z certyfikatem 26 listopada 2022 07:00 Anna Malinowski
Ekologia z perspektywy dziecka. Trzeba jeść zdrowe kanapki
Źródło: Pixaby
Odżywianie ekologiczne jest coraz ważniejsze i popularniejsze, a to dzięki świadomości, jaką mamy jako konsumenci. Proces pozyskiwania wiedzy na temat ekologicznych produktów żywnościowych dotyczy tak dorosłych, jak i dzieci. Co wiedzą nasi milusińscy o ekologicznym odżywianiu? Co jedzą najchętniej? Skąd czerpią informacje? Te i inne pytania zadałam trzecioklasistom na Dolnym Śląsku i w Wielkopolsce.
Spis treści:

    Odżywianie ekologiczne jest coraz ważniejsze i popularniejsze, a to dzięki świadomości, jaką mamy jako konsumenci. Proces pozyskiwania wiedzy na temat ekologicznych produktów żywnościowych dotyczy tak dorosłych, jak i dzieci. Co wiedzą nasi milusińscy o ekologicznym odżywianiu? Co jedzą najchętniej? Skąd czerpią informacje? Te i inne pytania zadałam trzecioklasistom na Dolnym Śląsku i w Wielkopolsce.

    Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

    Żywność ekologiczna i 10 kg chemii

    Na stronach internetowych Państwowego Instytutu Żywności Ekologicznej (PIŻE) w tekście „Żywność ekologiczna w żywieniu niemowląt i małych dzieci” przeczytałam takie oto zdanie: „Obliczono, że w latach 90. XX wieku z pożywieniem zjadaliśmy 2 kg „chemii” rocznie, w tej chwili z jedzeniem dostępnym na rynku, dostarczmy jej rocznie do organizmu ok. 10 kg!”. Spróbowałam wyobrazić sobie, ile to jest i najbardziej pomocnym okazał się mi widok 10 kg cukru. Dotychczasowe badania pokazują, że żywność ekologiczna przekłada się na lepsze parametry zdrowia. W 2014 roku naukowcy Uniwersytetu w Newcastle udowodnili odmienny skład chemiczny żywności ekologicznej i konwencjonalnej, a w innych badaniach Holendrzy wykazali, że dzieci karmione piersią przez matki odżywiające się ekologicznie rzadziej zapadały na alergie niż dzieci matek odżywiających się konwencjonalnie.

    Zagadnienie zdrowego odżywiania wydaje się być szczególnie ważnym i trudnym w kontekście dzieci, gdyż są one uzależnione od dorosłych i to zarówno, jeśli chodzi o sposób odżywiania, jak i kształtowania świadomości na ten temat.

    Wiedza o żywności ekologicznej

    Przygotowując się do tego artykułu, spytałam wyszukiwarkę, czy ma jakieś materiały dla dzieci na temat ekologicznego jedzenia. To co „wyskoczyło” przerosło moje oczekiwania: książki, gry, pogadanki, wykłady, konspekty lekcji, pomysły na warsztaty. Od wyboru do koloru – materiały dla rodziców, dla nauczycieli, dla każdego, kto interesuje się tym tematem.

    Pozytywnym jest fakt, że w żadnym wieku nie jesteśmy tak bardzo otwarci na naukę, jak w dzieciństwie. Czy to w domu, czy to w przedszkolu, czy w pierwszych latach szkoły podstawowej, dzieci chłoną nowe i chętnie eksperymentują. Nigdy później nie są już  tak wpatrzone i wsłuchane w nas jako rodziców czy nauczycieli. Słowem – w tym wieku mamy jeszcze szansę być dla ich wzorcami do naśladowania. Czy korzystamy z tego w relacjach rodzinnych i szkolnych? Odpowiedź również na to pytanie dało moje spotkanie z trzecioklasistami.

    Z wizytą u trzecioklasistów

    Aby poznać temat z pierwszej ręki, wybrałam się do klasy trzeciej dwóch szkół podstawowych: na Dolnym Śląsku i w Wielkopolsce. W spotkaniu nie chodziło o porównanie obu województw, lecz o urozmaicenie zbieranych wypowiedzi. Tematem godzinnego spotkania była żywność ekologiczna, a koncepcja lekcji taka sama w obu przypadkach.

    Gdy zadzwoniłam do dyrektorstwa obu szkół, usłyszałam zachwyt dla pomysłu, który szybko przełożył się na przekierowanie mnie do wychowawczyń obu klas. Kilka dni później stałam przed drzwiami klasy trzeciej na Dolnym Śląsku, a  trzy dni później - w Wielkopolsce. Wyposażona w dyktafon i tablet oraz pokaźną skrzynię z konwencjonalnymi i ekologicznymi artykułami spożywczymi udałam się na lekcje. Była przerwa, a na niej oczywiście picie i jedzenie tego, co dzieci przyniosły ze sobą: kanapki, ale też chipsy, słodycze i słodkie napoje. Miło było widzieć, że wszyscy mają możliwość napicia się wody niegazowanej z bidonu.

    Zadzwonił dzwonek i rozsiedliśmy się w kręgu. Dziecięce szepty zdradzały zainteresowanie przede wszystkim moją skrzynią, ale na widok dyktafonu zapanowała cisza. Ta nie trwała długo, bo gdy poinformowałam, że jestem dziennikarką i przyszłam spytać, co wiedzą o ekologicznym odżywianiu się, w powietrzu pokazał się las rąk dzieci, które gotowe były do natychmiastowej odpowiedzi na te oto pytania:

    Pytanie I: Co znaczy „odżywiać się zdrowo”?

    Odpowiedzi: „Jeść zdrowe produkty”, „No powinno się jeść sałatki, mieć swój sad, aby jeść niepryskane rzeczy”, „Trzeba jeść zdrowe kanapki”, „Trzeba dbać o swoje zdrowie”, „To znaczy jeść dużo witamin”, „Trzeba jeść dużo zdrowych rzeczy i trenować”, „Trzeba jeść dużo owoców i warzyw”, „Trzeba dobrze się odżywiać, pić dużo wody, a nie takich gazowanych napoi. Trzeba jeść dużo owoców i warzyw”, „Trzeba dużo ćwiczyć, odżywiać się bardzo zdrowo. Nie można pić gazowanych napoi, tylko samą wodę”.

    Pytanie II: Co macie dzisiaj na śniadanie?

    Odpowiedzi: „Kanapki z mięsem”, „Kanapki ze szynką”, „Kanapkę z warzywami”, „Kanapki z sałatą i szynką”, „Bułkę z serem” x 2, „Mam brzoskwinię”, „Nic nie mam”, „Bułkę z masłem”, „Mam babkę”, „Chleb z czekoladą”, „Miałem chrupki”, „Mambo i dumle”, Miałam Grześka”.

    Pytanie III: Co lubicie jeść najbardziej?

    Odpowiedzi: „Sałatkę” x 2, Spaghetti” x 7, „Sałatę”, „Pizzę” x 5, „Pierogi” x 2, „Grzyby marynowane”, „Brzoskwinie”, „Kluski”, „Makaron z truskawkami”, „Rosół i ryż z sosem i mięsem”, „Hamburgery”, „Płatki z mlekiem”, „Mięso”, „Pieczone ziemniaki”. „Ziemniaki ze schabowym”, „Rosół” x 2, „Zapiekankę i burgera”, „Frytki i nuggetsy”, „Ryż”, „włoską kuchnię”.

    Pytanie IV: Co znaczy, że jedzenie jest ekologiczne?

    Odpowiedzi: „Ekologiczne jedzenie to znaczy, że jest nasze, prosto z ziemi”, „Ekologiczne jedzenie to znaczy zdrowe jedzenie”, „Jedzenie ekologiczne nie może być pryskane”, „To znaczy, że można jeść sałatki”, „Jedzenie ekologiczne to znaczy wykopane z ziemi”, „To znaczy, że to jest ze swojej działki”, „To jest dobre odżywianie i niejedzenie żadnych słodyczy, tylko jabłka i jakieś owoce”, „To znaczy dieta” x 2, „To jedzenie owoców i warzyw” x 2, „Trzeba pić dużo wody i nie jeść żadnych fastfoodów”, „To jest nieprzesadzanie z cukrem”, „Jeść dużo sałatek”, „Niewyrzucanie jedzenia”.

    Pytanie V: Jak mówi się na jedzenie, które nie jest ekologiczne?

    Odpowiedzi: „Jedzenie nieekologiczne to jest jednym słowem fastfood”, „jedzenie nieekologiczne to znaczy, że to jest coś niezdrowego”, „Jedzenie nieekologiczne to jest po prostu zwykłe jedzenie”,  „Jedzenie nieekologiczne nie jest zdrowe i może na nas źle wpływać”, „Jedzenie nieekologiczne to jest chemia”.

    Pytanie VI: Jaka jest różnica pomiędzy jajkiem konwencjonalnym a ekologicznym?

    Odpowiedzi: „Przy jajku ekologicznym kury są naturalnie karmione, a przy nie bio, to kura jest karmiona paszami”, „Moja ciocia ma chłopaka i ten chłopak ma mamę, i ta mama ma jajka, i na przykład, jak piją wodę, to dają specjalne rzeczy, żeby te jajka były dobre”, „Różnica jest w smaku. Ekologiczny to dobry, a nieekologiczny to niedobry”, „Jedno jajko jest cięższe, a drugie lżejsze”, „Jajko swojskie to będzie dobre i inne w smaku, a to w sklepie będzie słone”.

    Pytanie VII: Skąd wiem w sklepie, że coś jest ekologiczne?

    Odpowiedzi: „Jajko ekologiczne poznamy po tym, że ma na cenie naklejkę w kształcie listka”, „Jajko ekologiczne ma napis BIO, to znaczy że jest naturalne, kury są naturalnie karmione i mają wolny wybieg”, „Ekologiczne jajka będą trochę droższe”, „Jajka ekologiczne mają taki biały kwadracik i gwiazdki jako listek”, „Ekologiczne nie są ze sklepu”, „Tam jest królik w takim kółku”, „Na niektórych produktach jest napisane, że to jest ekologiczne”, „Na niektórych rzeczach jest narysowana roślinka… taka zielona…”, „Jest naklejka, że coś jest ekologiczne”, „Jest naklejka, w której jest roślinka przekreślona w kółku”.

    Pytanie VIII: Od kogo lub skąd wiesz o ekologicznym jedzeniu?

    Odpowiedzi: „Pani Ala (nauczycielki) nas nauczyła”, „Wiem z telewizji i od mamy”, „Ja się dowiedziałem od babci”, „Ja się nauczyłam od pani Ali”, „My jeździmy na różne wycieczki i tam nam mówią, jak dbać o ekologię. Potem jeszcze dowiedzieliśmy się z różnych filmików i od pani Ali”, „Wszystko wiem z filmów dokumentacyjnych”, „Od pani Asi” (nauczycielki), „Wiem to od mojego dziadka”, „Od rodziców”, „Ja znam to z książki”, „A ja z telewizji”, „Ja z Rossmanna”, „Ja ze szkoły” x 2, „Pani Maria opowiadała” x 2, „Ja od rodziców i z telewizji”.

    Euroliść w świadomości trzecioklasisty

    Z wszystkich pytań punktem kulminacyjnym było dla mnie pytanie o oznakowanie, czyli skąd wiemy, że dany produkt jest ekologiczny. Gdy miesiąc temu pytałam moich znajomych o to samo, duża większość z nich odpowiedziała, że nie wie lub dawała nieprawidłowe odpowiedzi. Jak miło było słyszeć od dzieci między innymi: „Jajka ekologiczne mają taki biały kwadracik i gwiazdki jako listek”, „Na niektórych rzeczach jest narysowana roślinka… taka zielona…”. Gdy pokazałam w tablecie Euroliść i spytałam, kto już widział coś takiego, w powietrzu dało się słyszeć:  „Ja, ja, ja, ja znam, ja widziałam, no jasne, ahaaaa, coooo, heeee?”. Jedno jest pewne – po tym spotkaniu nie było opcji, aby ktoś nie wiedział co to jest Euroliść. A może nawet zaniosą tę wiedzę do domu i przekażą rodzicom, rodzeństwu i dziadkom? Byłoby pięknie!

    Sezamie otwórz się!

    Tak, jak Euroliść był moim punktem kulminacyjnym, tak dla dzieci punktem tym była skrzynia. Nareszcie nadszedł czas zajrzeć do niej, wybrać sobie z koleżanką lub kolegą jakiś artykuł spożywczy i przeprowadzić analizę jego etykiety. Czy artykuł jest ekologiczny? Po czym poznajemy, że jest ekologiczny?

    Rozwiązania były bezbłędne a nawet w jednym przypadku wykraczało poza określenie „ekologiczny” i „konwencjonalny”. Jeden z chłopców wstał, podniósł w górę słoik szparagów i stwierdził: - Te szparagi są konwencjonalne, ale przeanalizowałem składniki i poziom cukru jest w normie – po czym usiadł na swoim miejscu zostawiając nas w osłupieniu.

    Moje résumé

    Na zadane pytania dzieci odpowiadały bardzo chętnie. Ich szczerość i otwartość dała mi wgląd w ich stan wiedzy na temat odżywiania się. Dowiedziałam się nie tylko, co uważają za zdrowe, ale też co lubią jeść najbardziej i niekoniecznie to pierwsze i drugie pokrywa się z sobą.

    Oczywiście nie mogło zabraknąć dziecięcej fantazji np. w określaniu jajek ze sklepu jako słonych, czy jednych jako ciężkich, a drugich jako lekkich.

    Liczne odpowiedzi na temat oznakowania pokazują, że przyglądają się artykułom spożywczym, gdy są na zakupach, a swoja wiedzę czerpią zarówno od rodziców, dziadków, nauczycieli, jak i z telewizji, czy wycieczek. Duma, z jaką mówili o swoich rodzicach czy wychowawczyniach jako źródłach swojej wiedzy, wskazuje na duży wpływ osób dorosłych na dzieci. Godnym polecenia jest wykorzystanie tego potencjału, dopóki jest on przez dzieci przyjmowany  z entuzjazmem.

    Nabyta tak wcześnie wiedza i ukształtowana świadomość mogą przełożyć się na kluczową kompetencję umiejętnego odżywiania się, tym bardziej, że jak pisze PIŻE: „Sposób i jakość żywienia człowieka w okresie prenatalnym oraz we wczesnym dzieciństwie mają kluczowy wpływ na wystąpienie chorób cywilizacyjnych w przyszłości.”

    Czytaj także:

    Ekologiczna winnica pod Szczecinem - 8 ha winorośli i 30 000 litrów wina [FILM]

    • Tagi:
    • ekologia
    • dziecko
    • zdrowe kanapki
    Anna Malinowski
    Podobne artykuły
    Prawo i finanse

    Ważny termin: do 31 lipca złóż dokumenty do ARiMR w ramach WPR 2023–2027

    29 lipca 2025
    Newsy

    Polacy stworzą własną puszczę? Chcą wykupić lasy

    24 maja 2025
    Newsy

    Największy projekt wylesiania na świecie. "To tworzy strefę śmierci"

    11 kwietnia 2025
    Newsy

    Te gatunki grzybów mogą wyginąć. Powodem rolnictwo i wylesianie?

    2 kwietnia 2025
    Bydło i mleko

    Bydło Highland – wszystko, co musisz wiedzieć o hodowli tej wyjątkowej rasy

    8 marca 2025
    Newsy

    Prawda o mleku: produkcja, ekologia i dobrostan zwierząt

    4 marca 2025
    Prawo i finanse

    Chcesz zostać inspektorem rolnictwa ekologicznego? Ogłoszono termin egzaminu

    4 marca 2025
    Technika

    Nowy sposób na pozbycie się odpadów rolniczych? Odkrycie naukowców

    16 stycznia 2025
    Warto wiedzieć
    Inne hodowle
    Halę na maszyny przerobili na stajnię. Dziś jest tu już kilka czempionów [VIDEO]
    17 sierpnia 2025
    Zboża
    Hodowla świń w Polsce wymiera. Tracą na tym również producenci zbóż
    17 sierpnia 2025
    Newsy
    Powtórki z "piątki dla zwierząt" nie będzie. Jak minister obroni polską żywność?
    17 sierpnia 2025
    Najnowsze
    i-eko i-logicznie
    Trzy duże nabory ARiMR jeszcze w tym roku. Wsparcie od 200 tys. do 1,5 mln zł
    26 lipca 2025
    i-eko i-logicznie
    Od tego zależy, ile można zarobić na biogazowni rolniczej
    15 lipca 2025
    Odnawialne źródła energii
    Czy agrowoltaika może zagwarantować plony i przychody rolnika?
    26 czerwca 2025
    Odnawialne źródła energii
    Duże zmiany dla właścicieli fotowoltaiki. Będzie bez koncesji i bez pozwolenia?
    24 czerwca 2025
    Odnawialne źródła energii
    To innowacyjne rozwiązanie chroni uprawy polowe przed nawałnicami i upałami
    19 czerwca 2025
    Wieści Rolnicze
    Wieści Rolnicze
    Dane kontaktowe
    Wieści Rolnicze
    RP Digital Sp. z o.o.
    NIP: 5273128894
    REGON: 529596954
    tel. +48 627 47 15 31
    ul. Prosta 51
    00-838 Warszawa
    [email protected]
    Numer dyżurny -- 501 267 226
    Kategorie
    • Ceny Rolnicze
    • Newsy
    • Hodowla
    • Uprawy
    • Owoce i warzywa
    • Technika
    • Prawo i finanse
    • Sylwetki
    • Video
    • Dla Domu
    © 2025 WieściRolnicze
    • Redakcja
    • Reklama
    • Kontakt
    • Regulamin
    • Polityka prywatności
    • Prenumerata
    • Konkursy
    • Deklaracja dostępności