Eksperci o mleku
Dlaczego integracja w grupie producentów jest potrzebna? Jak osiągnąć wyższą cenę mleka?
Jednym z tematów poruszanych na konferencji prasowej w Klęce, na kórej zebrali się specjaliści w dziedzinie bydła mlecznego, były prognozy dla rynku mleka. W tej kwestii wypowiedział się wiceprezes zarządu Ceko Sp. z o.o., firmy produkującej słynne Sery z Goliszewa, oraz eksportującej swoje produkty do Francji, Niemiec, Portugalii, Bułgarii, Czech czy Zjednoczonych Emiratów Arabskich.
Nie przewiduje osobiście jakichś poważnych ruchów cenowych, jeżeli chodzi o skup mleka oraz produktów mleczarskich w ciągu najbliższych trzech miesięcy, natomiast jeśli chodzi o prognozowanie dalsze, to rynek jest tak niestabilny, że przewidywanie jest bezcelowe, Należy jednak patrzeć optymistycznie, przede wszystkim dlatego, że nastąpił spadek produkcji o 3 procent w Nowej Zelandi, która jest głównym producentem mleka na światowych rynkach. W związku z tym może pojawić się luka, którą możemy wypełnić - mówił Andrzej Stecko, wiceprezes zarządu Ceko Sp. z o.o.
Zrzeszanie hodowców w grupy producentów rolnych szansą na skuteczniejszy rozwój
i osiągnięcie znaczącej pozycji na rynku
Działanie w grupie producentów pozwala obniżyć koszty produkcji, a także zdobywać nowych odbiorców. Eksperci uważają, że powinno się dążyć do tego, aby hodowcy integrowali się w momencie, gdy „oba organizmy są silne”.
Integracja mleczarni jest bardzo potrzebnym elementem w budowaniu rynku mleczarskiego. Przede wszystkim dlatego, że pomoże nam ona zmniejszyć koszty, co w konsekwencji pozwoli na wyższą cenę mleka oferowaną rolnikowi - uważa Rafał Stachura, Prezes Lubelskiego Związku Hodowców Bydła i Producentów Mleka, współwłaściciel gospodarstwa AGROMARINA.
Jednym z ekspertów, którzy wypowiadali się podcza konferencji, był Wojciech Styburski, Prezes Agrointegracja Sp. z o.o. FIrma ta, powstała na bazie dwóch przedsiębiorstw zajmujących się doradztwem rolniczym, działających głównie na obszarze wielkopolski. Głównym jej celem jest integracja środowisk rolniczych polegająca m.in. na zakładaniu i prowadzeniu grup producenckich.
Dzisiaj bardzo łatwo przygotować optymalizacje logistyki dostaw odbioru mleka, co bezpośrednio przekłada się także na koszty. Grupa producencka nie musi walczyć o cenę mleka z mleczarnią, ma możliwość bowiem pomóc w poszukiwaniu alternatywy kwestii ograniczenia kosztów - powiedział Wojciech Styburski
Grupy producenckie narzucają sobie strategię działań. Jest to między innymi inwentaryzacja i praca nad statusem zdrowotnym w gospodarstwie, praca nad poziomem genetyki i szyte na miarę dla każdego gospodarstwa żywienie zwierząt. Duży nacisk wśród grup producenckich jest także kładziony na marketing.
Spotkanie odbywało się w ramach II Narodowego Dnia Mlecznej Fermy. Więcej zdjęć znajdziesz TUTAJ
- Tagi:
- konferencja
- integracja
- mleko