Duże kombajny na drogach publicznych. Jakie trzeba mieć zezwolenia? [ZASADY]
![Duże kombajny na drogach publicznych. Jakie trzeba mieć zezwolenia? [ZASADY]](/media/cache/61/47/6147e72c2dae2955b79cfded72c56f0f.jpg)
Przypomnijmy: poruszanie się po drogach publicznych dużymi pojazdami - jak np. kombajn - wymaga uzyskania wcześniej specjalnego zezwolenia. Jakie konkretnie są zasady?
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Kombajn zbożowy jako pojazd nienormatywny. Kiedy może poruszać się po drodze?
Zdecydowana większość kombajnów zbożowych, ze względu na swoje gabaryty, jest traktowana bowiem jako pojazdy nienormatywne.
Ruch pojazdu nienormatywnego po drodze publicznej jest dozwolony pod warunkiem uzyskania zezwolenia na przejazd pojazdu nienormatywnego - odpowiedniej kategorii - wydawanego, w drodze decyzji administracyjnej, przez właściwy organ.
Kategorii zezwoleń jest w sumie pięć.
Różnią się one od siebie m.in. parametrami danego pojazdu oraz wykazem dróg, po których może się dany pojazd nienormatywny poruszać.
Kombajn zbożowy na drodze. Która kategoria? Ile trzeba zapłacić?
W przypadku kombajnów zbożowych w większości wystarczy uzyskanie zezwolenia w ramach kategorii I. Wniosek w tej sprawie składamy w swoim starostwie powiatowym.
Dopuszcza ona poruszanie się po drogach publicznych (jednak z wyjątkiem tras ekspresowych i autostrad!) pojazdu, który nie przekracza 3,5 metra.
W przypadku kombajnu mówimy oczywiście o sytuacji, gdy nie ma headera (za to bowiem osobno grozi spory mandat - czytaj niżej).
Wspomniane zezwolenie jest ważne 12 miesięcy. Koszt uzyskania to 100 zł.
Kombajn przekracza 3,5 metra szerokości. Jakie zezwolenie trzeba uzyskać? Jaki koszt?
Inna sytuacja jest jednak w momencie, gdy nasz kombajn przekracza szerokość 3,5 metra (bez headera oczywiście). Wtedy mamy do czynienia z kategorią V.
Wówczas wniosek trzeba złożyć już do GDDKiA (ewentualnie u prezydenta miasta – jeżeli trasa przejazdu przebiega w granicach administracyjnych miasta na prawach powiatu i nie przebiega autostradą lub drogą ekspresową).
Krótsza jest ważność takiego zezwolenia - może być wydane na 14 dni (w przypadku jednorazowego przejazdu) lub 30 dni (w przypadku wielokrotnego przejazdu).
Uwaga! Tutaj poruszać możemy się jednak tylko i wyłącznie trasą, jaką wskażemy we wniosku. Koszt takiego zezwolenia to 500 zł lub 1600 - w zależności od gabarytów (szczegóły w tabeli poniżej).
Trzeba pamiętać, że przy ustalaniu trasy przejazdu dla pojazdu nienormatywnego bierze się pod uwagę stan techniczny dróg i mostów oraz zapewnienie bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Istotne są również aktualnie panujące warunki na drodze, jak roboty drogowe lub inne utrudnienia uniemożliwiające przejazd.
UWAGA! Zgodnie z polskim prawem za jazdę kombajnu z headerem po drodze grozi mandat - nawet do 5 tys. zł.
Kombajn jako pojazd nienormatywny. Tabela kategorii I-V. Terminy i opłaty
Poniżej prezentujemy wykaz poszczególnych kategorii:
I
starosta
II
starosta i naczelnik urzędu celno-skarbowego
III
Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad i naczelnik urzędu celno-skarbowego
IV
Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad
V
Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad (prezydent miasta – jeżeli trasa przejazdu przebiega w granicach adm. miasta na prawach powiatu i nie przebiega autostradą lub drogą ekspresową)
500,00 na jednokrotny przejazd pojazdu, którego wymiary przekraczają wielkości ustalone dla kategorii II i III i którego naciski osi i masa nie są większe od dopuszczalnych
1 600,00 na jednokrotny przejazd pojazdu w pozostałych przypadkach
CZYTAJ TAKŻE: Przejazdy kombajnami o szerokości powyżej 3,5 m. Nadal będą problemy