Ciągniki rolnicze po sezonie - jak przygotować je na zimę?
Ciągniki rolnicze są pojazdami wykonującymi liczne zadania, głównie w branży rolniczej, ale też budowlanej oraz w transporcie. Można zwiększać ich funkcjonalność, wykorzystując specjalny sprzęt oraz narzędzia, czyli urządzenia dodatkowe. Mogą one być napędzane za pomocą silnika traktora, wału odbioru mocy lub koła pasowego. Najważniejszymi cechami ciągników są duża siła uciągu, jak również zdolność do poruszania się w trudnym i zróżnicowanym terenie. Żeby jednak maszyny te odznaczały się odpowiednią sprawnością, konieczne trzeba zadbać o nie również poza sezonem, czyli głównie w okresie zimowym.
Ciągnik poza sezonem
Zima to okres przestoju w pracach polowych. W tym czasie ciągniki i inne maszyny rolnicze powinny być odpowiednio zabezpieczone i przechowywane, aby utrzymać je w nienaruszonym stanie. Przechowywanie musi jednak poprzedzić dokładne czyszczenie i konserwacja sprzętu, szczególnie istotne w przypadku ciągników oraz kombajnów. Bardzo ważny jest przegląd i wymianie zużytych części na nowe. Aby uchronić powierzchnię maszyny przed szkodliwym działaniem czynników zewnętrznych, warto ją pokryć odpowiednimi lakierami. Istotną czynnością jest też smarowanie układów oraz uzupełnienie olejów.
Ciągniki i inne maszyny najlepiej jest przechowywać w garażach lub budynkach gospodarczych z utwardzonym podłożem. Jeśli nie mamy do nich dostępu, skorzystać należy z wiaty, chroniącej sprzęt przed deszczem i śniegiem. Z kolei zakrywanie maszyn plandekami lub foliami nie jest dobrym rozwiązaniem, ponieważ pod takimi materiałami osiada wilgoć, która może przyczyniać się do korodowania metalowych elementów.
Wszystkie maszyny rolnicze z gumowymi kołami powinny stać na podstawkach. Zaleca się obniżyć ciśnienie w oponach do 70-80 proc, i zakryć te opony, które narażone są na promieniowanie słoneczne.
Przegląd ciągnika
Po sezonie zdecydowanie należy przeprowadzić przegląd ciągnika rolniczego. Czyli dokładnie sprawdzić stan poszczególnych elementów eksploatacyjnych i w razie czego przeprowadzić ich naprawdę bądź wymianę na nowe.
Warto przede wszystkim wymienić olej silnikowy i filtr paliwa. Przy każdej wymianie oleju należy wymienić też jego filtr. Dobór oleju powinien zależeć głównie od wieku ciągnika, jego marki oraz technologii zastosowanej produkcji silnika. Generalnie, najlepiej jest stosować oleje syntetyczne lub półsyntetyczne wysokiej jakości, zwłaszcza w przypadku silników z pompowtryskami czy układem common rail, spełniających nowe normy emisji spalin.
Konieczny jest skrupulatny przegląd ruchomych elementów, taki jak: podnośnik czy układ jezdny (skrętny) - warto je przesmarować. Bardzo ważne jest sprawdzenie hydrauliki, uszczelnienie wycieków oraz uzupełnienie płynów.
Po sezonie należy skontrolować zawartość chłodnicy i usunąć z niej wodę, która zamarza w niskich temperaturach, co powoduje uszkodzenia. Przed zimą koniecznie trzeba wlać do zbiornika płyn chłodniczy odporny jest na niskie temperatury.
Co do ogumienia, to oprócz wspomnianego wyżej zmniejszenia ciśnienia, są też inne sposoby, by zadbać o nie zimą. Można pozostawić ciągnik na kołach i co jakiś czas wykonywać przetoczenie o pół obrotu koła po to, by zmienić punkt styczności z podłożem. Dobrą metodą jest podniesienie maszyny i ustawienie jej kołkach, aby opona się nie odkształciła.
Przed zimą trzeba też sprawdzić akumulator. Jeśli jest sprawny, należy go zdemontować i umieścić w suchym miejscu o takiej temperaturze, która nie spowoduje jego zamarznięcia. Akumulator powinno się ładować nie rzadziej niż co 3 miesiące.
Wykonanie dokładnego przeglądu oraz prawidłowe przechowywanie ciągnika w okresie zimowym pozwoli uniknąć poważnych awarii, których usunięcie może być kosztowne i kłopotliwe.
A co, jeśli nasz wierny traktor jest już mocno wyeksploatowany? Ciągniki rolnicze marek takich jak New Holland, John Deere, Ursus i wiele więcej znajdziesz na Truck1!