Na naszych stronach używamy technologii takich jak pliki cookie, do zbierania i przetwarzania danych
osobowych w celu personalizowania treści i reklam oraz analizowania ruchu na stronach i w Internecie.
Podmioty trzecie na mocy odrębnych porozumień mogą używać mechanizmu cookie na stronach portali
Południowej Oficyny Wydawniczej oraz nasi Zaufani Partnerzy, którzy także chcą serwować reklamy
jak najlepiej dopasowane do Twoich preferencji. Pragniemy zapoznać Cię ze szczegółami stosowanych
przez nas technologii oraz z przepisami, które niebawem wejdą w życie, tak aby dać Ci pełną
wiedzę i komfort w korzystaniu z naszych serwisów internetowych. Zapoznaj się z poniższymi
informacjami przed przejściem do serwisu.
Klikając przycisk „Akceptuję”
lub zamykając to okno zgadzasz się na postanowienia zawarte poniżej.
RODO
Z dniem 25 maja 2018 r. rozpoczyna obowiązywanie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE)
2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem
danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE
(określane popularnie jako „RODO”). RODO obowiązywać będzie w identycznym zakresie we
wszystkich krajach Unii Europejskiej, a więc także w Polsce i wprowadza szereg zmian w zasadach
regulujących przetwarzanie danych osobowych, które będą miały wpływ na wiele dziedzin życia, w
tym na korzystanie z usług internetowych, takich jak między innymi usługi portali jarocinska.pl,
gostynska.pl, krotoszynska.pl, rawicz24.pl, zpleszewa.pl, zwielkopolski24.pl, wiescirolnicze.pl. W tej
informacji przedstawiamy skrót najważniejszych zagadnień dotyczących przetwarzania Twoich danych
osobowych, jakie może mieć miejsce po 25 maja 2018 r. w związku z korzystaniem z naszych usług. Prosimy
Cię o jej przeczytanie, nie zajmie to więcej niż kilka minut.
Czym są dane osobowe
Dane osobowe to, zgodnie z RODO, informacje o zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania osobie
fizycznej. W przypadku korzystania z naszych serwisów takimi danymi są np. adres e-mail,
nazwa/nick, adres IP, imię i nazwisko, numer konta w naszym sklepie internetowym lub w innej usłudze
oferowanej przez POW. Dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach
(np. local storage) instalowanych przez nas lub naszych Zaufanych Partnerów na naszych stronach i
urządzeniach, których używasz podczas korzystania z naszych usług.
Podstawa i cel przetwarzania
Przetwarzanie danych osobowych wymaga podstawy prawnej. RODO przewiduje kilka rodzajów takich
podstaw prawnych dla przetwarzania danych, a w przypadkach korzystania z naszych usług wystąpią, co do
zasady trzy z nich:
1) Niezbędność przetwarzania do zawarcia lub wykonania umowy, której jesteś stroną. Umowa to, w
naszym przypadku, regulamin danej usługi. Jeśli zatem zawieramy z Tobą umowę o realizację danej usługi
(np. usługi dodania ogłoszenia w oparciu o treść regulaminu), to możemy przetwarzać Twoje dane w
zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.
2) Niezbędność przetwarzania do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów
realizowanych przez administratora lub przez stronę trzecią. Ta podstawa przetwarzania danych dotyczy
przypadków, gdy ich przetwarzanie jest uzasadnione z uwagi na nasze usprawiedliwione potrzeby, co
obejmuje między innymi konieczność zapewnienia bezpieczeństwa usługi (np. sprawdzenie, czy do Twojego
konta nie loguje się nieuprawniona osoba), dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych
usług i dopasowania ich do potrzeb i wygody użytkowników (np. personalizowanie treści w usługach)
jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora w ramach portali
POW.
3) Twoja dobrowolna zgoda. Jest potrzebna głównie w przypadku, gdy usługi marketingowe dostarczają
Ci podmioty trzecie (czyli Zaufani Partnerzy, o których mowa poniżej) oraz gdy to my świadczymy
takie usługi dla podmiotów trzecich. Aby móc pokazać interesujące Cię reklamy (np.
produktu, którego możesz potrzebować), reklamodawcy i ich przedstawiciele muszą mieć możliwość
przetwarzania Twoich danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne, i jeśli nie chcesz, nie
musisz jej udzielać. Dzięki naszemu rozwiązaniu masz również możliwość ograniczenia zakresu lub
zmiany zgody w dowolnym momencie. Twoje pozostałe uprawnienia wynikające z udzielenia zgody są opisane
poniżej.
Twoje dane, w ramach naszych usług, przetwarzane będą wyłącznie w przypadku posiadania przez nas lub
inny podmiot przetwarzający dane jednej z dopuszczonych przez RODO podstaw prawnych i wyłącznie w celu
dostosowanym do danej podstawy, zgodnie z opisem powyżej. Twoje dane przetwarzane będą do czasu
istnienia podstawy do ich przetwarzania – czyli w przypadku udzielenia zgody do momentu jej
cofnięcia, ograniczenia lub innych działań z Twojej strony ograniczających tę zgodę, w przypadku
niezbędności danych do wykonania umowy – przez czas jej wykonywania, a w przypadku, gdy podstawą
przetwarzania danych jest uzasadniony interes administratora – do czasu istnienia tego
uzasadnionego interesu.
Administratorzy
Administratorem Twoich danych osobowych jest Południowa Oficyna Wydawnicza Sp. z o.o., ul. Kasprzaka 1a,
63-200 Jarocin, logo podmiotu, na którego stronę wszedłeś możesz zobaczyć na planszy zawierającej
niniejszą informację, a także nasi Zaufani Partnerzy, czyli firmy i inne podmioty, z którymi współpracujemy
głównie w zakresie marketingowym. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym
momencie na stronie
naszej polityki prywatności.
Przekazywanie danych
Twoje dane będzie przetwarzać POW i Zaufani Partnerzy, jeśli wyrazisz na to zgodę, ale mogą być one również
powierzone do przetwarzania innym podmiotom. W każdym takim przypadku przekazanie danych nie uprawnia
ich odbiorcy do dowolnego korzystania z nich, a jedynie do korzystania w celach wyraźnie wskazanych
przez POW lub Zaufanego Partnera. Przekazywanie danych ma miejsce na ogół w przypadku współpracy
z podwykonawcą (np. agencją marketingową) lub usługodawcą (np. dostawcą usług przechowywania danych).
Dzięki temu możemy np. lepiej dobrać najciekawsze lub najtańsze oferty dopasowane dla Ciebie. W każdym
przypadku przekazanie danych nie zwalnia przekazującego z odpowiedzialności za ich przetwarzanie. Dane
mogą być też przekazywane organom publicznym, o ile upoważniają ich do tego obowiązujące przepisy i
przedstawią odpowiednie żądanie, jednak nigdy w innym przypadku.
Cookies
Na naszych stronach internetowych i w aplikacjach używamy technologii, takich jak pliki cookie, local
storage i podobnych służących do zbierania i przetwarzania danych osobowych oraz danych eksploatacyjnych
w celu personalizowania udostępnianych treści i reklam oraz analizowania ruchu na naszych stronach. W
ten sposób technologię tę wykorzystują również nasi Zaufani Partnerzy, którzy także
chcą serwować reklamy jak najlepiej dopasowane do Twoich preferencji. Cookies to dane informatyczne
zapisywane w plikach i przechowywane na Twoim urządzeniu końcowym (tj. Twój komputer, tablet,
smartphone itp.), które przeglądarka wysyła do serwera przy każdorazowym wejściu na stronę z tego
urządzenia, podczas gdy odwiedzasz różne strony w Internecie. Szczegółową informację na
temat plików cookie i ich funkcjonowania znajdziesz pod tym
linkiem. Znajdziesz tam także informację o tym jak zmienić ustawienia przeglądarki, by
ograniczyć lub wyłączyć funkcjonowanie plików cookies itp. oraz jak usunąć takie pliki z Twojego
urządzenia.
Twoje uprawnienia
Zgodnie z RODO przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych i ich przetwarzania przez nas i
Zaufanych Partnerów.
Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych możesz ją w każdej chwili wycofać.
Masz również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub
ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania
danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego – GIODO. Uprawnienia powyższe
przysługują także w przypadku prawidłowego przetwarzania danych przez administratora. Pod tym adresem znajdziesz
dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych i Twoich uprawnień.
Zgoda
Jeśli chcesz zgodzić się na przetwarzanie przez POW i Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych
zebranych w związku z korzystaniem przez Ciebie ze stron i aplikacji internetowych dostarczanych przez
POW w celach marketingowych (obejmujących niezbędne działania analityczne i zestawianie w profile
marketingowe na podstawie Twojej aktywności na stronach internetowych) w tym ich przetwarzanie w plikach
cookies itp. instalowanych na Twoich urządzeniach i odczytywanych z tych plików przez POW i
Zaufanych Partnerów możesz w łatwy sposób wyrazić tę zgodę, klikając w przycisk „Akceptuję”
lub zamykając to okno.
Jeśli nie chcesz wyrazić opisanej wyżej zgody prosimy o opuszczenie
strony. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Powyższa zgoda dotyczy przetwarzania w celach marketingowych
innych niż własne cele POW.
Informujemy jednocześnie, iż POW w ramach udostępnianych przez
siebie usług internetowych przetwarzać będą Twoje dane we własnych celach marketingowych opisanych
szczegółowo powyżej w oparciu o ich prawnie uzasadniony interes, jako administratora.
Co przyniosą kolejne miesiące? Wszystko wskazuje na to, że niestety nic dobrego. Analitycy przewidują dalsze spadki cen mleka. A to, jak mówią rolnicy, może doprowadzić do bankructwa wielu gospodarstw
Spis treści:
Rolnicy masowo będą rezygnować z produkcji mleka? Wielu właścicieli stad mlecznych odgraża się, że do końca roku nie będzie utrzymywać już ani jednej sztuki krowy. Powód? Oczywiście brak opłacalności w związku z tegorocznymi dramatycznymi obniżkami cen mleka w skupie. Ich punkt widzenia ma się jednak nijak do poglądów Komisji Europejskiej oraz ministerstwa rolnictwa, które kryzysu nie widzą. Ich zdaniem mamy do czynienia ze zwyczajną korektą sytuacji rynkowej.
Co mówią twarde dane? Liczby nie kłamią. Obserwując ceny mleka w skupie, z łatwością zauważymy, że są one na równej pochyłej. Od początku roku - z miesiąca na miesiąc spadają. Największe tąpnięcie miało miejsce na przełomie roku, kiedy grudniowa stawka z ponad 2,7 zł/l, w styczniu 2023 r. drastycznie spadła aż o 5 złotych, do nieco ponad 2,2 zł/l. Od tego momentu jest tylko gorzej. Ostatnio oszacowana wartość ceny skupu mleka w układzie rocznym (lipiec 2023/lipiec 2022) spadła aż o ponad 19%! To sporo. Prawdą jest też jednak to, że miniony rok obfitował w historycznie, dotąd jeszcze nigdy niespotykane, wysokie ceny białego surowca. Teoretycznie można było przyjąć hipotezę, że to cenowe eldorado musi się kiedyś skończyć. Gospodarze po cichu obawiali się tego, ale nikt nie spodziewał się tak gwałtownych cięć. Zwłaszcza, że, o dziwo, w portfelach producentów mleka, aż tak gigantyczne sumy ze sprzedaży mleka nie pozostawały. A to za sprawą wzrostu kosztów produkcji. Producenci mleka przekonują, że to końcowe saldo: przychody - wydatki, nie było w minionym roku aż tak bardzo in plus, jak niektórym mogłoby się wydawać. Tym bardziej teraz, przy spadających cenach mleka, trudno mówić im o opłacalności i budowaniu kapitału na rozwój. Ciekawe wyliczenia w tym temacie przedstawiła Wielkopolska Izba Rolnicza. Według niej koszt wyprodukowania litra mleka w zależności od wydajności, technologii i genetyki oraz żywienia waha się w przedziale od 1,60 do nawet 2,10 zł/l! Dużo? Jeśli weźmiemy pod uwagę stawki, jakie obecnie płacą mleczarnie rolnikom - to kosmicznie dużo! Są bowiem podmioty, które oferują swoim dostawcom grubo niżej 1,50 zł/l. Zdarzają się nawet przypadki, w których rolnicy otrzymują uwaga! tylko 0,83 zł/l! Niższe stawki z reguły płacą mniejsze zakłady przetwórcze. Dlaczego tak jest? Według Leszka Hądzlika, prezydenta Polskiej Federacji Hodowców Bydła i Producentów Mleka, zależy to w dużej mierze od pozycji danej firmy na rynku. - Kosztami, które najbardziej w tej chwili wpływają na funkcjonowanie zakładów mleczarskich, są zakupy prądu oraz gazu. Doskonale wiemy, że w ostatnim czasie ich ceny bardzo wzrosły. I teraz wszystko kręci się wokół tego, czy uda się danemu podmiotowi wynegocjować z zakładami energetycznymi czy gazowniami lepszą stawkę. Z reguły potrafią tego dokonać duzi gracze w branży mleczarskiej. Małym trudniej. Czasem też małe mleczarnie nie wyczuwają tego rynku. Duże firmy mają większe doświadczenie. Ale trzeba zaznaczyć, że niektóre małe mleczarnie mają cenę mleka też powyżej 2 zł/l. Są również pewne mleczarnie, które skupują i przerabiają mniej mleka, przy zachowaniu pełnej obsady pracowniczej, co jest sporym obciążeniem finansowym dla zakładu. Koszt ten finalnie spada na barki rolnika pod postacią niższej ceny za mleko - stwierdza Leszek Hądzlik. Skoro małym mleczarniom w obecnych czasach jeszcze trudniej konkurować z dużymi podmiotami, w coraz szybszym tempie zaczną wypadać z rynku? Pytamy, czy zatem pochłoną je molochy? - My molochów w Polsce nie mamy. Są trzy największe mleczarnie. Mamy prawie 90 zakładów, Niemcy mają ich tylko 30, a skupują dwa razy więcej mleka od nas. Ta kondensacja przemysłu przetwórczego dla producentów mleka nie powinna stanowić obaw. Obserwujemy ją zresztą od kilkunastu lat. Nie widzimy, żeby odbiła się ona źle na kondycji zakładów, wręcz przeciwnie, dzięki niej, wiele obiektów unowocześniono. Uważam, że dalsza przyszłość mleczarni zależy od tego, jak się w tej chwili gospodarzy. Spółdzielnia Mleczarska w Nowych Skalmierzycach w Wielkopolsce nie jest duża i doskonale sobie radzi. Trzeba wypracować markę i pozycję. Szkoda, że niektórzy mają markę i pozycję, a dalej nie potrafią tego utrzymać - komentuje Leszek Hądzlik.
Przyczyny spadków cen mleka
Analizując obniżki cen mleka zarówno w Unii Europejskiej, jak i na świecie, przytacza się kilka czynników. Dla naszego kraju najistotniejszy jest, już wspomniany, wzrost kosztów produkcji mleka, jego skupu, przetwórstwa i dystrybucji poprzez gigantyczne podwyżki cen gazu i prądu. - Ten powód jest szczególnie dotkliwy w Polsce, ponieważ mamy do czynienia z państwowymi monopolami w dostawach gazu i energii. Te cechy, szczególnie drenują budżety mniejszych mleczarń - komentują eksperci z WIR. Niewątpliwie, do pogorszenia sytuacji na rodzimym rynku mleka swoje dołożyły także spadki cen produktów mleczarskich na rynkach światowych, w szczególności mleka w proszku, serów i masła. Niestety, końca tych obniżek nie widać. O tym, że od wielu notowań na nowozelandzkiej platformie giełdowej GDT utrzymuje się trend spadkowy,informuje analityczka Polskiej Federacji Hodowców Bydła i Producentów Mleka Dorota Grabarczyk. - Od początku bieżącego roku indeks cenowy produktów mleczarskich spadł o 21,3%. Podczas aukcji w dniu 15 sierpnia indeks cenowy odnotował największy spadek od kilku lat, który wyniósł 7,4%. Średnia cena ukształtowała się na poziomie 2 875 USD - podaje ekspertka. Kolejnym czynnikiem wpływającym na spadki cen mleka w skupie jest rosnąca pozycja sieci handlowych, które konkurując, utrzymują niskie ceny zakupu produktów mleczarskich od producentów.
Prognozy dla rynku mleka
Jaka zatem będzie przyszłość? Eksperci nie mają dobrych wieści. Według Doroty Grabarczyk z PFHBiPM, nic nie wskazuje na to, by trend spadkowy utrzymujący się w Polsce, odwrócił się. Co gorsza, kolejne obniżki ogłaszają największe koncerny. Jak zauważa WIR, koszty produkcji mleka w gospodarstwach, co prawda, nieco spadły, ze względu na spadek cen zakupu zboża paszowego. Tych różnic nie odczuwają jednak rolnicy, którzy bazują na mieszankach pełnoporcjowych oraz komponentach białkowych, których ceny utrzymują się na niezmiennym poziomie. - Obawiamy się, że równa pochyła będzie się utrzymywać. W podobnej sytuacji są pozostałe kraje Unii Europejskiej, oprócz Cypru i Malty. Te państwa mają jednak znikomy udział w zagranicznym rynku. Polska w tej chwili jest na 13. miejscu pod względem wysokości ceny za mleko. Towarzyszy nam niepokój. Nie ma stabilizacji. Zresztą, szczerze mówiąc, nigdy jej nie było, bo jeśli ceny szły w górę, były obawy, że za chwilę mogą spaść. Pojawiało się pytanie jednak: jak nisko? Zauważam, że coraz więcej czynników wpływa na cenę. Kiedyś sytuacja na rynku polskim była niejako odbiciem tego, co dzieje się na giełdzie nowozelandzkiej. Gdy tam ceny rosły, to i u nas. Teraz już nie jest tak do końca. Po drodze są jeszcze sieci handlowe, są inne czynniki, które mają wpływ na tę cenę. Kiedyś można było, z dużym prawdopodobieństwem przewidzieć wzrost czy spadek, a teraz jest to trochę jak gra w totolotka - komentuje Leszek Hądzlik, prezydent PFHBiPM.
Coraz mniej stad. Czy spadnie też ilość produkowanego mleka?
Mimo obniżek cen mleka w skupie, nie obserwuje się na rynku spadku produkowanego surowca. Wpływa na to chociażby coraz większa średnia wydajność mleczna. Zauważalne jest jednak zmniejszanie się ilości stad i liczby samych producentów. Istnieje spore ryzyko, że tempo odpływu ludzi z tego sektora będzie wzrastać. A rezultaty tegorocznych zawirowań cenowych, swoje odbicie w statystykach znajdą dopiero w roku 2024. Wielu uzna, że taka działalność w obecnych realiach zwyczajnie się nie opłaca i wygasi produkcję. A ci, którzy pozostaną, będą ostrożniej podchodzić do inwestowania w stada i obiekty inwentarskie. - Rolnicy, którzy zamierzali inwestować w produkcję mleka, stoją przed dużym wyzwaniem. Na zmiany w strukturze liczby obór niewątpliwe będą mieć także zaostrzane wymogi dobrostanowe. Proszę pamiętać, że obecnie mamy 55% krów na uwięzi. O ile to dotychczas nie raziło, to teraz, w nowych uwarunkowaniach, może mieć wpływ na ekoschematy. Wszyscy wnioskują o to, by wsparcie do inwestycji było tylko do wolnostanowiskowych. Właściciele obór na uwięzi będą mogli czuć się przez to poszkodowani. Ograniczenie dofinansowań ze środków publicznych zahamuje pewien rozwój - wyjaśnia Leszek Hądzlik.
Rządowe wsparcie dla mleczarń
Pozytywną informacją jest to, że Rada Ministrów przyjęła w sierpniu dokument, zgodnie z którym zakłady sektora mleczarskiego zostały włączone do podmiotów wysoce energochłonnych i z tego tytułu będą mogły ubiegać się o wsparcie. Mowa konkretnie o Uchwale w sprawie przyjęcia programu rządowego pod nazwą „Pomoc dla przemysłu energochłonnego w związku z cenami gazu ziemnego i energii elektrycznej w 2023 r.” Jak podaje Krajowy Związek Spółdzielni Mleczarskich, w ramach tego przedsięwzięcia, rząd udzieli wsparcia firmom z sektora przemysłowego, które ponoszą dodatkowe koszty ze względu na podwyższone ceny energii elektrycznej i gazu ziemnego. Pomoc pozwoli przedsiębiorstwom utrzymać płynność, rentowność, miejsca pracy oraz zdolności produkcyjne. Do wsparcia uprawnionych jest około 3 tys. firm W latach 2023 – 2024 rząd przeznaczy na program ponad 5,5 mld zł. Czy po takich zastrzykach publicznych środków mleczarnie zdecydują się na podwyższenie cen za surowiec rolnikom? Dopiero się to okaże.
Producenci mleka chcą pilnego spotkania z ministrem rolnictwa!
Wkrótce dowiemy się także, czy niebawem odbędzie się spotkanie przedstawicieli Zespołu ds. Mleczarstwa z ministrem rolnictwa Robertem Telusem. O takowe wystąpili przedstawiciele tej organizacji - Leszek Hądzlik z PFHBiPM oraz Mirosław Borowski, wiceprezes Krajowej Rady Izb Rolniczych. Ich zdaniem niezwykle ważne jest omówienie bieżącej sytuacji, w kontekście dopłat do krów, otrzymywanych przez 22 kraje członkowskie Unii Europejskiej, z wyłączeniem Polski, co może skutkować obniżeniem przewagi konkurencyjnej polskiego mleczarstwa na globalnym rynku. W liście przesłanym do ministra rolnictwa Roberta Telusa zaznaczyli, że średnia cena mleka w lipcu wyniosła 1,90 zł/l, jednak wiele mleczarń płaci już tylko 1,50 zł/l. Tak niskie stawki doprowadzają do kryzysu finansowego wielu gospodarstw, ponieważ nie pokrywają wielokrotnie kosztów produkcji. O tym, czy spotkanie dojdzie do skutku i jaki będzie finał rozmów, poinformujemy na www.wiescirolnicze.pl