Podwyżki w sklepach zaskakują. "To nowość". Które ceny wzrosły najbardziej?
Gazeta przytacza wyniki cyklicznego badania „Indeks cen detalicznych” UCE Research i Uniwersytetu WSB Merito. Jego autorzy podkreślają, że precedensem jest fakt, że w listopadzie na 17 monitorowanych kategorii wzrost cen zanotowały wszystkie – od 0,2 proc. do 16,6 proc. rok do roku. „To nowość, bo w ostatnich miesiącach zawsze przynajmniej kilka kategorii miało ceny niższe niż rok wcześniej” – czytamy. Średni wzrost cen detalicznych w listopadzie wyniósł 5,5 proc.
Najmocniej podrożała żywność, z czego na pierwszym miejscu warzywa (średnio o 16,6 proc.). Za nimi uplasowały się produkty tłuszczowe (wzrost o 10,4 proc.) oraz desery i słodycze (10,2 proc.). Kolejne miejsce zajął nabiał (wzrost rok do roku o 8,1 proc.), owoce (o 7,4 proc.), napoje (7,1 proc.) oraz pieczywo (6,9 proc.) i ryby ( cenami wyższymi o ponad 10 proc. W przypadku pozostałych kategorii (m.in. wędliny czy mięso), wzrost cen detalicznych nie przekracza 5 proc.
Rekordowe wzrosty cen masła. W górę też czekolada i kawa
W ramach poszczególnych kategorii rekordzistą, jeśli chodzi o wzrost cen pojedynczego produktu, jest masło. Podrożało o 30 proc. „Ale podobnych mocnych zwyżek jest więcej, także wśród innych produktów, których sprzedaż przed świętami tradycyjnie rośnie, jak np. czekolada. Jej ceny już poszły w górę średnio o 20 proc. Kawa zdrożała rok do roku o 11 proc.” – informuje „Rzeczpospolita”. Wskazuje też, że niektóre produkty (np. słodycze) drożeją już od wielu miesięcy. Związane jest to m.in. z dużym wzrostem cen kakao.
Czytaj również: Polacy wydadzą na święta najwięcej od 5 lat. Nowy sondaż IBRiS
Do wzrostu cen musimy się przyzwyczaić?
Eksperci, z którymi rozmawiał dziennik, prognozują, że choć obserwowane podwyżki nie są już tak duże jak w zeszłym roku, to jednak na razie nie ma się co spodziewać ich końca. Dr Justyna Rybacka z WSB Merito komentuje: „Wprowadzono nowe, wyższe taryfy za energię elektryczną i gaz. Będzie to w sposób długofalowy przekładało się na inflację w kolejnych miesiącach – co najmniej do drugiego kwartału 2025 r. Warto zwrócić również uwagę na sektor usług, gdzie ceny rosną znacząco. Na ten stan rzeczy przekłada się wzrost płac, który wpływa na rosnące koszty prowadzenia działalności.” W tej chwili skutki listopadowego wzrostu cen są nieco łagodzone przez świąteczne promocje. Jednak wpływ tego czynnika na długofalową dynamikę cen jest ograniczony.