Zwrot podatku akcyzowego - kody będą przyjęte!
Sejm uchwalił wczoraj nowelizację ustawy o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej. Wydłużono także termin składania wniosków.
W związku z zawirowaniami, jakie miały miejsce w ostatnim czasie z fakturami na paliwo i zwrotem akcyzy podjęto szybkie działania, by znowelizować ustawę określającą warunki wypłaty środków. Projekt w obecnej formule umożliwia uzyskanie zwrotu części podatku akcyzowego zakupionego i wykorzystanego do produkcji rolnej od wszystkich rodzajów oleju napędowego oferowanego na rynku poprzez dodanie do katalogu oleju napędowego klasyfikowanego do kodu CN 2710 20 11 (faktury z tym kodem wystawiane były przez wiele stacji benzynowych) oraz kodów od CN 2710 20 12 do CN 2710 20 19.
Czytaj także: Rolnik nie otrzyma zwrotu za paliwo, nawet jeśli dostarczy faktury
Oznacza to, że zachowany zostanie dotychczasowy (z grudnia 2018 roku) katalog olejów napędowych, przy zakupie których producenci rolni mogą ubiegać się o zwrot akcyzy. Ustawa wejdzie w życie w dniu następnym po dniu ogłoszenia w Dzienniku Ustaw z mocą od dnia 1 stycznia 2019 r. Zgodnie z procesem legislacyjnym ustawa trafi wkrótce do Senatu.
Co istotne, projekt ustawy zakłada także wydłużenie terminu składania wniosków o środki za zakupione paliwo rolnicze do 31 marca.
Problem z kodami określającymi rodzaje olejów napędowych pojawił się kilka tygodni temu. Okazało się, że od 1 stycznia 2019 roku obowiązywały przepisy, które uwzględniały jedynie wypłatę podatku akcyzowego za paliwo rolnicze oznaczone kodem CN 2710 19 41 do 2710 19 49 oraz kodem CN 3824 90 91. W katalogu kodów nie znalazły się od CN 2710 20 11 do 2710 20 19, które jeszcze do grudnia 2018 roku obowiązywały. O zmianach rolnicy dowiedzieli się dopiero od pracowników urzędów gmin w trakcie dostarczania faktur za paliwo. Urzędnicy informowali ich, że faktur z tymi kodami po prostu nie przyjmą.
Rolnicy sprawę zaczęli zgłaszać izbom rolniczych. Prezes Wielkopolskiej Izby Rolniczej Piotr Walkowski 8 lutego wystosował pismo do premiera Mateusza Morawieckiego.
- Już kilka dni później, w dniu 13 lutego na debacie rolniczej w Poznaniu, zorganizowanej przez WIR i UMWW, szef resortu rolnictwa Jan Krzysztof Ardanowski przekazał informację, że przystąpił do zmian legislacyjnych w zakresie uzupełnienia brakujących kodów oraz wydłużenia terminu przyjmowania faktur do końca marca - podaje Wielkopolska Izba Rolnicza.
WIR apeluje do gmin, by przyjmowały od rolników faktury z również z tymi kodami, ktore wcześniej nie były uwzględnione w ustawie.
- Z uwagi na to, że z dużym prawdopodobieństwem ustawa zostanie przyjęta przez Senat, apelujemy do urzędów gmin, aby przyjmowały od rolników wszystkie faktury i nie odrzucały ich ze względu na „niewłaściwe” kody - stwierdza WIR.
Co ważne, minister rolnictwa Jan Krzysztof Ardanowski zapowiedział, że na fakturze nie jest wymagane podanie kodu CN oleju napędowego zakupionego do produkcji rolnej. Warto o tym informować stacje benzynowe.
Co z dotychczasowymi fakturami z "niewłaściwym" kodem? W związku z tym, że ustawa ma obowiązywać z mocą od dnia 1 stycznia 2019 r. uważamy, że będą mogły zostać uwzględnione. Pewności nie mamy. Ustalamy tę kwestię z ministerstwem rolnictwa.
Przypomnijmy, że od tego roku obowiązują jeszcze inne nowości. Limit objęty zwrotem akcyzy obejmuje 100 litrów na 1 ha upraw rolnych (wcześniej było 86 litrów). Poza tym zmieniono limit zużycia oleju napędowego do 1 dużej jednostki przeliczeniowej bydła (DJP). Bonus dotyczy to producentów bydła