Zapłacisz składkę na fundusz? Twój produkt będzie wypromowany
Szykują się zmiany w funkcjonowaniu funduszy promocji żywności, takich jak np. fundusz promocji mięsa czy fundusz promocji mleka. Premiowani będą ci producenci, którzy opłacą składkę na fundusz. Rolnicy będą mieć też większy wpływ na wydatkowanie środków z funduszu.
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych. Uwzględniono w nim postulaty producentów rolnych. Rolnicy domagali się zwiększenia ich wpływu na wydatkowanie środków z funduszy promocji artykułów rolno-spożywczych.
Projekt ustawy zakłada przeznaczenie środków z funduszu na promocję produktów tych producentów, którzy opłacają składkę. Chodzi o to, aby przekonać rolników i przetwórców do uiszczania składki na fundusze promocyjne.
Przewidziano także zmiany w składzie komisji zarządzających funduszami promocji: zwiększy się liczba przedstawicieli producentów z 4 do 5 i zmniejszy się liczba przedstawicieli przetwórców z 4 do 3.
- Zmiana ta nie wpłynie na ogólną liczbę członków komisji, a jedynie na proporcje na między liczbą producentów a przetwórców. W rezultacie w tych komisjach będzie: 5 przedstawicieli producentów, 3 przedstawicieli przetwórców i 1 przedstawiciel izby rolniczej. W praktyce rozwiązanie to zapewni przewagę przedstawicielom producentów, którzy ponoszą wpłaty na rzecz funduszy promocyjnych - wyjaśnia Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, które jest autorem dokumentu.
Nowe regulacje mają obowiązywać od 1 stycznia 2017 r.
Fundusze promocji żywności utworzono w celu wspierania marketingu rolnego, wzrostu spożycia i promocji produktów rolno-spożywczych.