Za dłuższe przerwy w dostawie prądu należy ci się rekompensata
Nie miałeś prądu przez dłuższy czas? Powinieneś otrzymać z tego tytułu bonifikatę.
Jeszcze kiedyś wymagany był wniosek. A jak łatwo się domyślić, żaden operator nie informował o takiej możliwości. Dlatego chociażby wśród klientów PGE Dystrybucja na 19,5 tys. odbiorców, którzy nie mieli dostępu do prądu przez długi okres czasu, wnioski o bonifikatę złożyły 702 osoby. W tej chwili obowiązuje przepis znoszący obowiązek składania wniosków. W przypadku niedotrzymania standardów i parametrów jakości prądu, bonifikaty mają być wypłacane przez przedsiębiorstwa z urzędu.
Czym jest bonifikata?
To rodzaj rekompensaty, w przypadku reklamacji usługi lub produktu z powodu nieodpowiedniej jego jakości lub wady. W przypadku dostawy energii - przysługuje zarowno osobom prywatnym, jak i przedsiębiorstwom.
Jej wysokość jest określana jest w umowie i ustalana na podstawie rozporządzenia ministra gospodarki. Zgodnie z nią, za każdą niedostarczoną jednostkę energii elektrycznej, przysługuje pięciokrotność jej ceny. Obliczanej na podstawie jej poboru w odpowiednim dniu poprzedniego tygodnia, przy czym zgodnie z prawem energetycznym, odnosi się do średniej ceny sprzedaży energii na rynku konkurencyjnym.
Kiedy przysługuje bonifikata?
Dopuszczalny czas przerwy w dostawie prądu kształtuje się na innym poziomie dla każdej grupy przyłączeniowej. Jak podaje blogenergetyczny.pl w przypadku I, II, III i VI czas trwania wyłączeń (nieplanowanych lub planowanych), w ciągu roku, określony jest w umowie o świadczeniu usług przesyłania lub dystrybucji albo umowie kompleksowej. Natomiast grupy przyłączeniowe IV i V, czyli gospodarstwa domowe, przy jednorazowej przerwie w dostarczaniu energii elektrycznej nie mogą przekroczyć przy:
- przerwie planowanej (o której zostaliśmy poinformowani wcześniej) - 16 godzin;
- przerwie nieplanowanej - 24 godzin.
W przypadku przerw w ciągu roku, które stanowią sumę czasów trwania zarówno długich jak i bardzo długich jednorazowych braków w dostawie wynosi:
- dla przerw planowanych - 35 godzin;
- dla przerw nieplanowanych - 48 godzin.
Kiedy przysługuje odszkodowanie?
Możemy starać się o wypłatę odszkodowania za straty, które ponieśliśmy w wyniku braku lub ograniczeń zasilania (powyżej 24 godzin, a odbiorca nie został o tym poinformowany). Przedsiębiorstwo energetyczne odpowiada za szkody na zasadach, które wynikają z Kodeksu cywilnego. Udowodonienie szkód nie jest jednak łatwe. Dostawcy często działają tak, by odszkodowania nie wypłacić.
Czytaj także: Zamontowanie paneli fotowoltaicznych - krok po kroku
Przerwy dostaw prądu to dość powszechne sytuacje w Polsce. Zwłaszcza nasila się to w ostatnich latach, gdy mamy do czynienia z gwałtowymi zjawiskami atmosferycznymi. Jak podał NIK, w naszym kraju średnio wyłączenia dostaw prądu trwają prawie sześciokrotnie dłużej niż w najbardziej rozwiniętych gospodarczo krajach Europy.
- W 2017 r. wskaźnik (SAIDI) obrazujący średnią długość przerwy w dostarczaniu prądu wzrósł od 39 proc. do 161 proc. - podaje Najwyższa Izba Kontroli.
Awarie w sieciach energii elektrycznej spowodowane są głównie wiekiem infrastruktury dystrybucyjnej. Nadal jest wiele ponad 40-letnich linii elektroenergetycznych, które zwyczajnie się psują.