Eksportujemy coraz więcej zbóż
Aż 6 mln zbóż, w tym 4 t pszenicy, opuściło w zeszłym roku drogą morską nasz kraj. W najbliższych latach eksport powinien wzrosnąć.
Jak zaznacza Rafał Mładanowicz, prezes Krajowej Federacji Producentów Zbóż mimo, że nie udało się zmodernizować nabrzeża w porcie w Gdańsku dla potrzeb załadunku największych statków towarowych z udziałem rolników, to jest możliwość że z tego portu będą wypływać statki typu Panamax (o zanurzeniu ok. 15 m) załadowane polskim zbożem. - Firma OT Logistcs przystępuje bowiem do inwestycji w centrum portu - informuje Mszef KFPZ.
-Jest to nasz sztandarowy projekt, który według planów będzie ukończony w 2019 roku. W ramach projektu w porcie gdańskim zbudujemy magazyn na zboże o pojemności 195 tys. ton. Gdańsk będzie głównym kierunkiem handlu produktami agro. Będzie można tam jednocześnie ładować dwa statki typu Panamax. Rata załadunkowa ma wynosić 30 tys. t ziarna na dobę, a rata przyjęciowa 18 tys. t na dobę - tłumaczy Andrzej Staliński z firmy OT Logistics.
Warto również podkreślić, że wspomniana firma jest także operatorem w porcie w Świnoujściu i w Gdyni. Aktualnie do portu w Świnoujściu mogą wpływać statki o zanurzeniu do 13 m. Do listopada 2017 roku będzie ukończony magazyn na zboże o pojemności do 90 tys. t. Dobowa rata załadunkowy wynosi już około 10 tys. t. W Gdyni z kolie powierzchnia magazynowa wzrośnie w tym roku z 20 do 35 tys. t, rata załadunkowa wynosi tyle co w Świnoujściu czyli 10 tys. t na dobę.