Dopłaty do wapnowania gleb - ile pieniędzy trafiło do rolników?
Jak wygląda realizacja programu wapnowania w dobie pandemii koronawirusa? Ilu rolników złożyło wnioski? Ilu z nich odebrało już dofinansowanie i na jaką kwotę?
- Stan epidemii COVID-19 zapewne wpływa na wiele elementów związanych z realizacją przedsięwzięć proekologicznych, ale w aspekcie realizacji „Ogólnopolskiego programu regeneracji środowiskowej gleb poprzez ich wapnowanie” wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej nie zauważają zmniejszonego zainteresowania programem. Liczba nowo składanych wniosków jest duża i zależna od specyfiki poszczególnych regionów (województw) - mówi Donata Bieniecka z Departamentu Edukacji Ekologicznej i Komunikacji Społecznej Wydział Promocji i Komunikacji Społecznej Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
- Warto nadmienić, że nabór wniosków na dofinansowanie wapnowania na lata 2020-2021, obejmuje również tych rolników, którzy zakupili wapno lub środek wapnujący po 1 czerwca 2019 r., ale jeszcze go nie rozsiali - zaznacza.
Od początku realizacji programu do wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej wpłynęło 8.775 wniosków. - W oparciu o przyjęte aplikacje wnioskowana kwota przekracza 32,3 mln zł - informuje Donata Bieniecka. Wojewódzkie fundusze udzieliły do tej pory (stan na dzień 26 maja) dofinansowania na łączną kwotę ponad 25,3 mln zł dla 7.279 beneficjentów.
Jak długo trzeba w ogóle czekać aktualnie na zwrot należności po złożeniu wniosku? - Tempo weryfikacji wniosku zależne jest od stopnia jego kompletności i szybkości reagowania rolników (wnioskodawców) na monity kierowane ze strony Okręgowej Stacji Chemiczno-Rolniczej lub Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, w przypadku konieczności uzupełnienia - informuje przedstawicielka NFOŚiGW. Na pytanie, co nastręcza najwięcej trudności w całej procedurze wnioskowej, odpowiada: - W opinii wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej, najwięcej trudności dotyczy jedynie uzupełnień, do jakich wzywani są beneficjenci programu, które dotyczą formularzy i zaświadczeń związanych z pomocą de minimis - niekiedy na tym poziomie pojawiają się problemy z określeniem stopnia uzyskanej do tej pory pomocy lub poprawnego wypełniania formularzy.
Dopłaty do materiału siewnego. Agencja wypłaciła ponad 73 mln zł
Co z wnioskiem, który został źle wypełniony? - Wypełnienie wniosku z błędami nie powoduje wykluczenia z możliwości uzyskania dofinansowania. Wnioski o dofinansowanie weryfikowane są co do warunków programu i kwoty dofinansowania przez Okręgowe Stacje Chemiczno-Rolnicze. Jeżeli stwierdzony jest błąd lub wymagana jest korekta wniosku, rolnik wzywany jest do uzupełnienia dokumentów - tłumaczy Donata Bieniecka. - W większości OSChR-ów powstały stanowiska komputerowe, które umożliwiają korektę wniosku na miejscu, pod okiem pracownika stacji - dodaje. Zaznacza jednocześnie, że wnioski, które po przejściu pierwszego etapu oceny zostały przekazane do NFOŚiGW, nie podlegają odrzuceniu. - W stosunku do nich podejmowana jest procedura weryfikacji i ewentualnych uzupełnień w zakresie pomocy de minimis, a następnie kierowane są one do decyzji o udzieleniu dofinansowaniu i wypłacana jest kwota należnej dotacji - wyjaśnia nasza rozmówczyni.
Czytaj także: