Wybierz z nami odpowiednią dla siebie ładowarkę
Ładowarka znacząco usprawnia prace w gospodarstwie. Odpowiedni jej wybór pozwoli na maksymalne wykorzystanie wszystkich zalet maszyny.
Wybór konkretnej ładowarki zależeć będzie przede wszystkim od rodzaju produkcji i skali. Wiąże się to również z pracami, jakie na nią będą czekać. Jednak wszystkie rodzaje tych urządzeń łączy bardzo mały promień skrętu, przez co są to maszyny uniwersalne i wszechstronne. To właśnie ich zwrotność sprawia, że praca, nawet w najtrudniejszych warunkach, staje się przyjemnością. Poniżej prezentujemy dwa wybrane modele ładowarek, skupiając się m.in. na ich układzie skrętnym.
Ładowarka przegubowa
Przegubowa ładowarka producenta Schmidt o modelu 1812 ze względu na swoje dość sporne rozmiary (5200x1600x2600 mm) nadaje się do średnich i ciężkich prac przeładunkowych m.in. zbóż, palet, bel słomy czy siana jak i załadunku obornika. Ciężar roboczy wynoszący 3,8 t w połączeniu ze wzmocnioną konstrukcją ramy daje maszynie dużą stabilność i wytrzymałość. Za blisko dwie tony udźwigu odpowiadają dwa siłowniki podnoszące na pojedynczym ramieniu. Taki układ pozwala maszynie również na rozwinięcie dużych sił rwania, które wynoszą 36 kN. Model 1812 wyposażony jest w 50-konny, czterocylindrowy silnik spełniający normę emisji EuroIII z hydraulicznym układem transmisyjnym.
Zbiornik na paliwo mieści 55 l oleju napędowego. Przepływ cieczy przez pompę hydrauliczną może wynosić od 51-122 l/min. Seryjne wyposażenie w szybkozłącze hydrauliczne usprawni wymianę osprzętu. Czas podnoszenia ładunku do wysokości ponad 3,4m wynosi 4s. Natomiast zrzut ładunku trwa 3 s. Dzięki przegubowej budowie maszyny osiągnąć nią możemy bardzo dobre parametry skrętu, bo zaledwie 2,7m. Jednoczęściowa konstrukcja ramienia pozwala na ok. metrowy zasięg ładunku na maksymalnym jego uniesieniu.
Minimalny prześwit pod maszyną wynosi zaledwie 27 cm, co daje dużą stateczność na nierównym gruncie. Cały pojazd spoczywać może na ogumieniu o rozmiarach 20.5-16 lub 23.5/70-16. Prędkość minimalna, z jaką możemy się poruszać, wynosi 8 km/h, a maksymalna to aż 20 km/h. Ładowarka ma hamulce bębnowe wspomagane powietrzem blokujące wszystkie cztery koła. Kabina posiada doskonałą widoczność pracy we wszystkich kierunkach i umożliwia wygodne wejście z obu dwóch jej stron.
Ładowarka teleskopowa
Producent ładowarek Manitou ma w swojej ofercie model 420H. Jest to jedna z mniejszych maszyn posiadająca teleskop. Wyposażona w czterocylindrowy silnik Kuboty o mocy 49 KM i pojemności skokowej 2,6 l. spełniający normę emisji spalin Stage IIIa. Motor chłodzony jest cieczą. Za poruszanie się odpowiada hydrostatyczny układ jezdny z elektrohydraulicznym rewersem. Maksymalną prędkość, jaką możemy rozwinąć, to 25 km/h.
Długość maszyny wynosi ponad 3,5 m, a szerokość niecałe 1,5m. Wysokość to niespełna 2m. Spora masa własna wynosząca 4,2 t oraz mały prześwit pod maszyną liczący zaledwie 24 cm sprawia, że ciężar jest bardzo nisko osadzony, co poprawia stateczność i stabilność pojazdu w trakcie pracy na nierównym gruncie. Ponadto dwie osie skrętne oddalone od siebie o 2,13m pozwalają na wykonania skrętu na powierzchni niecałych 3 m. Ładowarka teleskopowa Manitou posiada trzy tryby ustawienia osi, co zwiększa jej uniwersalność i wszechstronne zastosowanie. Maksymalna wysokość, na jaką możemy unieść ładunek o masie nawet 2 t, to 4,3 m.
Sam teleskop możemy wysunąć na odległość 2,65m, jednak wówczas waga towaru nie może przekraczać 900 kg. Pompa hydrauliczna o wydajności 65 l/min i ciśnieniu 235bar odpowiada za szybkość i sprawność operacji. Czas, jak potrzebny nam jest do uniesienia teleskopu bez ładunku, to zaledwie 5s, a opuszczanie zajmie nam 3,5 s.
Na wysunięcie teleskopu musimy poświęcić niespełna 5 s, a wsunięcie zajmie nam równe 3s. Za komfort pracy i prostą obsługę odpowiada Joystick Switch & Move (JSM) MANITOU, dzięki któremu wszystkie ruchy maszyny są sterowane jedną ręką. Ciekawym rozwiązaniem wydaje się być tzw. pedał impulsowania, który ułatwia delikatne zbliżanie się do ładunku przy zachowaniu odpowiednio dużych obrotów hydraulicznych. Pojemność zbiornika na olej hydrauliczny wynosi 10,2 l, a na olej napędowy 60l.