Valtra - jedyne ciągniki produkowane w krajach skandynawskich
Valtra nie jest marką nową na polskim rynku, gdyż pierwszy ciągnik został sprzedany u nas już 15 lat temu.
Lata pracy w trudnych warunkach polowych oraz w lesie pozwoliły na zebranie doświadczeń przez dział badawczo-rozwojowy firmy Valtra, której podstawowym zadaniem jest wytwarzanie ciągników sprawdzających się w każdych warunkach oraz zapewnienie serwisu ułatwiającego codzienną pracę. Powstała idea indywidualnego dopasowywania sprzętu do potrzeb każdego rolnika. Doświadczenia fińskich konstruktorów sięgają roku 1951, kiedy fabryka broni „Valmet” wyprodukowała pierwszy ciągnik Valmet 20 (uniwersalny, gdyż był wykorzystywany w pracach polowych, leśnych oraz w gospodarce komunalnej m.in. do odśnieżania ulic).
Firma Valmet we współpracy z firmą Volvo wyprodukowała własny silnik Sisu (1994). W roku 1997 nazwę fabryki, aby bardziej utożsamiano z jej głównym produktem, czyli ciągnikiem rolniczym, zmieniono na Valtra Valmet, a w roku 2001 - na Valtra. W tym okresie nastąpił gigantyczny postęp, gdyż rozszerzono gamę ciągników o mocy od 55 do 400 KM. Traktory Valtra są produkowane w najnowocześniejszych fabrykach sprzętu rolniczego w fińskim Sulahti i brazylijskim Mogi das Crusez. Valtra od 2003 roku stanowi markę należącą do koncernu AGCO Corporation, jednego z największych producentów sprzętu rolniczego na świecie.
Obecnie ciągniki tej marki są sprzedawane w 75 krajach świata. Chociaż klienci otrzymują je według indywidualnej specyfikacji, już na linii montażowej niektórych elementów wyposażenia nie da się zainstalować w zwykłym procesie produkcji (pewne części są zbyt duże lub specjalistyczne), dlatego obok linii montażowej w fińskiej fabryce zostało otwarte studio Valtra Unlimited (zespół pracowników został przeszkolony na potrzeby montażu osprzętu, którego nie da się zainstalować na linii produkcyjnej). Valtra ma do zaoferowania cztery podstawowe serie ciągników, które obejmują modele o mocy od 50 do 400 KM, wszystkie dostosowane do indywidualnych potrzeb klienta.
Ciągniki Valtra serii A, zaprojektowane do prac w gospodarstwie zajmującym się uprawą i hodowlą, doskonale spisują się również w leśnictwie i w pracach komunalnych. Modele HiTech wyposażone są w elektronicznie sterowaną przekładnię nawrotną, która zwiększa wydajność szczególnie przy pracach z ładowaczem czołowym. Ciągniki posiadają także zintegrowany hamulec postojowy, który załącza się automatycznie, gdy dźwignia zmiany kierunku znajduje się w położeniu „P” lub gdy silnik zostaje wyłączony. Standardowym wyposażeniem modeli Valtra HiTech serii „A” jest układ elektronicznego sterowania podnośnikiem (Autocontrol) zapewniający idealne ustawienie parametrów orki.
Ciągniki Valtra serii N dysponują mocą od 99 do 171 KM (najbardziej wszechstronne czterocylindrowe ciągniki w swojej klasie). Duży rozstaw osi sprawia, że pojazd jest wyjątkowo stabilny, dzięki czemu doskonale nadaje się do pracy z ładowaczem czołowym. Czterocylindrowe silniki serii N są mocniejsze i sprawniejsze od porównywalnych jednostek, zapewniają oszczędność paliwa dzięki zastosowaniu technologii SCR, spełniających wymagania najnowszych norm emisji spalin. Trzecia generacja ciągników serii N nie tylko dobrze wygląda, ale jest bardzo funkcjonalna. Nowego typu TUZ i ładowacz czołowy sprawiają, że traktory są niesamowicie zwinne. Ciągniki Valtra serii T zaprojektowano w celu zaspokojenia potrzeb współczesnych rolników i przedsiębiorców. Unowocześniona gama obejmuje 12 modeli sześciocylindrowych traktorów o mocy od 141 do 215 KM (z doładowaniem 158 do 225 KM). Seria T przeznaczona jest dla klientów poszukujących maszyn o dużej mocy do tradycyjnych prac w gospodarstwie rolnym oraz do prac w gospodarce komunalnej i leśnictwie (dzięki płaskiej podłodze w kabinie mogą pracować w obu kierunkach, więc nadają się do prac leśnych). Równomiernemy rozkład masy sprawia, że ciągniki Valtra serii T doskonale nadają się też do prac transportowych.
Ciągniki Valtra serii S wyróżniają się wysoką mocą, innowacyjnymi rozwiązaniami technicznymi i niesamowitym komfortem, przeznaczone są dla profesjonalnych rolników i przedsiębiorstw rolnych wykonujących również prace usługowe lub transportowe oraz dla przedsiębiorstw poszukujących ciągników do najtrudniejszych prac polowych. W serii tej zwrócono szczególną uwagę na wygodę kierowcy: obszerna i cicha kabina (70 dB) jest niezwykle ergonomiczna. Jest to kombinacja z układem do jazdy tyłem (TwinTrac), doskonałymi właściwościami jezdnymi oraz inteligentnym układem sterowania. Do ciągników serii S zastosowano nowy silnik Agco Power z bezstopniową przekładnią AVT (Agco Variable Transmission). Silnik użyty w serii S z dwustopniowym turbodoładowaniem, technologią SCR (selektywna redukcja spalin) to najbardziej ekonomiczny silnik na rynku, zapewnia nawet o 16% mniejsze zużycie paliwa niż podobne konstrukcje w jego klasie. Nowe, bardziej wydajne i mocniejsze silniki, automatyczna przekładnia bezstopniowa oraz inteligentny układ zarządzania silnikiem to konstrukcje, które zaspokoją potrzeby i oczekiwania najbardziej wymagających użytkowników.
- Ciągniki Valtra są atrakcyjne na polskim rynku, ponieważ są produkowane według indywidualnych potrzeb każdego zamawiającego (system à la carte pozwala skomponować wyposażenie ciągnika z ponad pół miliona kombinacji), sprzyja to zakupowi takiego ciągnika, który w pełni zaspokoi oczekiwania - tłumaczy Adam Wiatroszak, przedstawiciel Valtra Polska z Paczkowa. - Valtra zawsze słuchała i nadal słucha opinii swoich klientów, na pierwszym miejscu stawia potrzeby i wymagania, dlatego wszelkie innowacje wprowadzane są po to, aby wyjść naprzeciw ich oczekiwaniom - dodaje. Przykładem takich działań jest zastosowanie systemu TwinTrac, w którym ciągnik posiada drugi układ kierowniczy i pozostałe elementy sterowania zamontowane z tyłu kabiny, operator zmienia swoją pozycję pracy, odwracając się na fotelu i może pracować jadąc „tyłem do przodu” z maszyną zawieszoną na tylnym TUZ-ie. Pozwala to na wykorzystanie ogromnej hydrauliki, przy zachowaniu lepszej widoczności. Dodatkowe testy fabryczne wykazały oszczędności paliwa przy tak wykonywanych pracach. Kolejną nowością Valtra jest skrętny przedni TUZ (Valtra LH Link), ułatwiający pracę z kosiarką rotacyjną lub zamiatarką, sterowanie skrętem może być automatyczne (kopiujące skręt kół przednich) lub manualne.
Wśród nowości Valtry Adam Wiatroszak wymienia również amortyzację kabiny i fotela, panoramiczną kabinę, specjalnie zabudowaną - chroniącą ciągnik, hydropneumatyczne zawieszenie osi przedniej, system zarządzania czynnościami na uwrociach (U-pilot), automatyczną jazdę i rozłączanie napędu w systemie Auto Traction. Najwięcej ciągników Valtra sprzedawanych na polskim rynku to ciągniki serii N (100 do 170 KM), na drugim miejscu plasuje się seria T. Jednak to, co cieszy najbardziej przedstawicieli Valtra Polska, to rosnące zainteresowanie rolników serią A (zaprezentowana na targach Polagra Premiery 2014 w lutym tego roku). Ciągniki Valtra można spotkać w każdym rejonie Polski, sprzedaż jest tak zróżnicowana, jak zróżnicowane są gospo darstwa rolne - w gospodarstwach mleczarskich największym zainteresowaniem cieszą się ciągniki 3- i 4-cylindrowe z ładowaczem czołowym, a w gospodarstwach wielkoobszarowych jednostki sześciocylindrowe do ciężkich prac polowych. W gospodarce leśnej firmy profesjonalne wybierają sprzęt fińskiego producenta!
Valtra nie jest marką nową na polskim rynku, gdyż pierwszy ciągnik został sprzedany już 15 lat temu (zanim marka Valtra stała się jedną z marek koncernu AGCO). Na ogromną funkcjonalność i wygodę w kabinie zwracali uwagę uczniowie ZSP-P CKU w Marszewie, którzy przez dwa tygodnie testowali ciągniki serii N. Szczególnym zainteresowaniem cieszył się całkowicie automatyczny układ przeniesienia napędu (20 przełożeń do przodu i do tyłu zmieniają się całkowicie automatycznie w systemie Direct). To, co najbardziej interesuje przyszłych użytkowników fińskich ciągników, to indywidualizacja każdego elementu zastosowanego w ciągniku, który jest wykonany zgodnie ze specyfikacją umieszczoną na zleceniu.
- Dlatego warto czekać nawet trzy miesiące na odbiór ciągnika wykonanego na nasze zamówienie - podkreślają Paweł i Szymon Maryniak ze wsi Twardów, gmina Kotlin. Ojciec i syn mieli możliwość testowania wybranego ciągnika przez cztery godziny na swoim polu przy pracy z agregatem uprawowym (szerokość robocza agregatu 4,5 metra). - Wszyscy uczestnicy pokazu polowego (rolnik zwracał tylko koszty zużytego paliwa) bardzo pozytywnie wypowiadali się na temat możliwości sprawdzanego ciągnika, to ostatecznie przekonało mnie o wyborze marki - podkreślał pan Paweł. Wspólnie z synem Szymonem wybrali ciągnik Valtra N113 H5, który będzie pracował z czteroskibowym pługiem Kverneland EG 85, agregatem uprawowym o szerokości roboczej 3 metry. Zamówiony ciągnik będzie wyposażony w: silnik czterocylindrowy z turbodoładowaniem o pojemności 4,4 litra, oraz w układ common rail. Jego układ napędowy to przekładnia nawrotna z elektrohydraulicznym sterowaniem, liczba biegów 20/20, prędkość WOM 540/100 obr./min., układ hydrauliki zewnętrznej 4 zawory (8 gniazd + 1 wolnego spływu), zaczep transportowy górny, dolny rolniczy i stały do przyczep jednoosiowych. Pozostałe wyposażenie to: klimatyzacja, instalacja radiowa z radiem CD, żółta lampa ostrzegawcza, przedni WOM, przedni TUZ, przednia oś amortyzowana, kabina amortyzowana, sterowanie TUZ z błotnika. Wybór koloru ciągnika mężczyźni pozostawili pani Halinie, która zadecydowała, że będzie to niebieski, trochę z przekory, gdyż marka którą jeszcze brano pod uwagę był New Holland. - Nowy ciągnik przyjedzie do gospodarstwa pod koniec sierpnia lub na początku września, jednak warto czekać na taki sprzęt, w produkcji którego mieliśmy tyle do powiedzenia - podkreśla Szymon (uczeń ZSP-P CKU w Marszewie).