Ten projekt pochłonął aż 100 milionów. Będą maszyny rolnicze o zerowej emisji?

Ponad setka inżynierów oraz ponad 100 milionów funtów w ciągu czterech lat. Tak w liczbach wyglądają prace związane z projektem silnika wodorowego JCB. Prace są już niemal na ostatniej prostej - jeśli chodzi o wdrożenie wspomnianych technologii w całej Europie.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Silnik wodorowy JCB
Przypomnijmy: na początku tego roku silnik wodorowy JCB uzyskał przełomowe decyzje od organów licencyjnych, które zezwalają na jego komercyjne wykorzystanie w maszynach. Rząd Wielkiej Brytanii już w kwietniu zmienił prawo, które zezwala już na używanie maszyn budowlanych i rolniczych zasilanych wodorem na drogach publicznych.
To nie koniec. W maju tego roku wszystkie 27 państw członkowskich UE dołączyło do Wielkiej Brytanii, udzielając homologacji dla silnika wodorowego JCB - otwierając tym samym drogę do jego wykorzystania i sprzedaży w maszynach - np. budowlanych czy rolniczych.
- Wyprodukowano ponad 150 jednostek ewaluacyjnych do wyczerpujących testów, a wiele z tych silników – i opcji tankowania opracowanych przez JCB – jest ocenianych w rzeczywistych sytuacjach na miejscu przez firmy wynajmujące urządzenia, z bardzo pozytywnymi wynikami - podkreślają sami przedstawiciele JCB.
Program wodorowy JCB
Przedstawiciele JCB zaznaczają - jak ważny jest to krok naprzód.
- To kolejny bardzo ważny moment dla programu wodorowego JCB. Nie tak dawno temu niektórzy mówili, że to „koniec gry” dla silnika spalinowego w Europie. To, że JCB uzyskało pełną homologację typu UE, jest niezbitym dowodem na to, że silnik spalinowy rzeczywiście ma obiecującą przyszłość w dążeniu do świata zerowego netto, jeśli zamiast paliw kopalnych zostanie użyty wodór, paliwo o zerowej emisji CO2 - mówił niedawno przewodniczący JCB Anthony Bamford.
Zgodnie z zapowiedziami, teraz firma skupi się na wprowadzeniu technologii wodorowej na rynek.
- Klienci JCB cierpliwie czekają, aż nasz sprzęt zasilany wodorem zrobi różnicę na ich placach budowy. Nie będą musieli długo czekać - zapowiadają przedstawiciele firmy.
Przypomnijmy: stworzone wcześniej silniki ewaluacyjne napędzają już m.in. koparko-ładowarki, ładowarki teleskopowe i agregaty prądotwórcze.
- Tagi:
- silnik
- silnik wodorowy
- JCB