Tak wyglądał pierwszy kombajn John Deere. Minęło 75-lat od jego premiery
W 1947 roku firma John Deere wprowadziła na rynek model 55 - pierwszy samobieżny kombajn zbożowy, który jest uważany za prekursora dzisiejszych kombajnów.
Tak wyglądał pierwszy kombajn John Deere. Szczegóły budowy
Pierwszy kombajn samobieżny od John Deere'a był odpowiedzią na postępującą mechanizację rolnictwa. Projekt pojazdu Model 55 był prekursorem dzisiejszych kombajnów. Miejsce dla operatora znajdowało się w nim na dużej wysokości, umożliwiającej nadzór nad przenośnikiem pochyłym i zespołem żniwnym o szerokości 12 stóp. Silnik umiejscowiono w pobliżu tylnych kół, za kierowcą. Zbiornik ziarna umieszczono blisko przedniej osi, co miało zwiększa stabilność. Aby dodatkowo zapewnić lepszą trakcję, w kombajnie zamontowano dodatkowy obciążnik nad przednią osią. Tak samo jak w dzisiaj znanym nam kombajnom, maszyna miała skrętną tylną oś. Model 55 pozwalał na uzyskiwanie wydajności nawet 1,6 ha/godz., co jest imponującym wynikiem jak na ówczesne czasy. I chociaż nie robi to wrażenia przy dzisiejszych możliwościach największych kombajnów John Deere serii X, które mogą zebrać nawet 12 ha w ciągu godz., to i tak pojazd był wielkim krokiem w kwesii efektywności prowadzenia zbiorów.
Tak wyglądał pierwszy kombajn John Deere. Kolejne projekty
W kolejnych latach amerykański producent skupił się przede wszystkim na maszynach samopoziomujących, takich jak kombajny 55H, które były w stanie osiągnąć najlepsze wyniki omłotu nawet w trudnym terenie. Filmy marketingowe promowały szereg funkcji rozpoznawalnych dla dzisiejszych kierowców: układ kierowniczy ze wspomaganiem ‘umożliwiającym obsługę jednym palcem’, mocne hamulce tarczowe i napęd jazdy o zmiennej prędkości.
Z czasem kombajny ewoluowały, aby pomóc rolnikom w szybszym i wydajniejszym zbieraniu plonów. W 1992 roku pojawił się pierwszy kombajn hybrydowy na świecie. Maszyna z CTS (z tradycyjnym bębnem młócącym) posiadał duży bęben młócący, zaś dwa rotory zapewniały doskonałą separację. Do roku 1996, gdy wygasł patent firmy John Deere, model ten był jedynym na świecie kombajnem hybrydowym. Wąski, kompaktowy korpus zapewniał wyjątkową wydajność. W dalszym ciągu sprzedaje się go w Azji do zbiorów ryżu.
Tak wyglądał pierwszy kombajn John Deere. Układy prowadzenia już od ponad 20 lat
Na przełomie wieków coraz większą uwagę zaczęto zwracać na układy prowadzenia, którymi firma John Deere zajmowała się od samego początku. Już w 1999 r. firma umożliwiła równoległe prowadzenie maszyny za pomocą wyświetlacza Greenstar 1. Zaledwie trzy lata później wprowadzono system AutoTracTM i pierwszą generację odbiornika StarFireTM, które jako pierwsze oferowały operatorom kombajnów prowadzenie bez użycia rąk. Wraz z wprowadzeniem modułu telematyki (MTG), również w 2002 roku, firma John Deere utorowała drogę rolnikom i usługodawcom do prowadzenia bardziej precyzyjnych zbiorów.
Tak przebiegający rozwój doprowadził do powstania dzisiejszych modeli serii T, S i X, które umożliwiają rolnikom i usługodawcom wykorzystanie danych dotyczących wydajności i położenia maszyny, dostarczanych w czasie rzeczywistym, do zdalnego monitorowania i analizy zbiorów.
ZOBACZ TAKŻE: Wiosna pełna nowości od John Deere. Seria 6R i nie tylko [VIDEO+ZDJĘCIA]
- Tagi:
- technika
- John Deere