Oto złoci medaliści targów Agritechnika 2025. Kto zgarnął nagrodę za innowacyjność?

Przypomnijmy: Agritechnika to najsłynniejsza i największa wystawa techniki rolniczej w Europie oraz jedna z największych na całym świecie. Odbywa się cyklicznie, co dwa lata w Niemczech.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Globalni gracze, innowatorzy i wizjonerzy rolnictwa - wszyscy spotkają się już niebawem - wszystko będzie mieć miejsce od 9 do 15 listopada w Hanowerze.
Atrakcji będzie ogrom, ogrom będzie także innowacji - za które zresztą przyznawane są specjalne nagrody targów.
Złote Medale targów Agritechnika 2025
Przypomnijmy: organizator targów, Niemieckie Towarzystwo Rolnicze (DLG International GmbH) przyznaje specjalne nagrody za innowacyjność. Główne nagrody to złote medale, ponadto przyznawane są medale srebrne.
Niedawno niezależna komisja ekspertów powołana przez DLG wybrała ostatecznych zwycięzców konkursu - spośród 234 zaakceptowanych wcześniej wniosków.
Ostatecznie jury przyznało dwa złote i 22 srebrne medale.
Laureatami Złotych Medali za innowacyjność zostali:
- Müller Landmaschinen GmbH - za trakcję liniową
- Claas - za ogólną koncepcję prasy kostkującej o masie 70 ton nowej generacji
Trakcja liniowa Müller Landmaschinen. Złoty medalista Agritechnika 2025
Pod nazwą „Line Traction” firma Müller Landmaschinen prezentuje całkowicie nową koncepcję napędu dla ciągnika stokowego Aebi Terratrac. Została ona opracowana we współpracy z Müller Landmaschinen i doprowadzona do etapu gotowości produkcyjnej.
Jak informują przedstawiciele Agritechniki, Line Traction pozwala nie tylko zrezygnować ze stosowanego powszechnie w tego typu pojazdach mechanizmu różnicowego podłużnego, który wyrównuje prędkości między dwiema osiami napędowymi, lecz także z mechanizmów różnicowych poprzecznych, odpowiedzialnych za wyrównanie prędkości pomiędzy kołami tej samej osi.
Wały napędowe wszystkich czterech kół pracują więc zawsze z jednakową prędkością. Dopiero w przekładniach planetarnych umieszczonych przy kołach prędkość jest odpowiednio dostosowywana. To właśnie tam moc przekazywana jest z koła słonecznego na piastę koła poprzez nośnik satelitów. W odróżnieniu od konwencjonalnych przekładni końcowych, w napędzie Line Traction koło pierścieniowe nie jest trwale połączone z obudową osi, lecz jest podparte hydrostatycznie za pomocą zewnętrznej płyty krzywkowej i tłoczków promieniowych. Gdy Aebi Terratrac pokonuje zakręt, proporcjonalne zawory zintegrowane z obiegami hydrostatycznymi (po jednym na każde koło) mogą być selektywnie otwierane, co powoduje kontrolowany ruch przeciwny kół pierścieniowych. W efekcie dochodzi do zmniejszenia prędkości nośnika satelitów, a tym samym – prędkości kół. Koło zewnętrzne w zakręcie zawsze pełni rolę „koła nadrzędnego”, co oznacza, że układ hydrostatyczny całkowicie blokuje w nim pozycję koła pierścieniowego. W pozostałych kołach („podrzędnych”), które pokonują krótszą drogę, zawory proporcjonalne są otwierane do momentu osiągnięcia odpowiednich prędkości nominalnych, zależnych od kąta skrętu i prędkości jazdy. Praktyczne zalety: każde koło jest zawsze napędzane z właściwą prędkością, nawet podczas jazdy w zakręcie.
System napędowy Line Traction nie tylko poprawia trakcję i ogranicza uszkodzenia darni, lecz także – co szczególnie istotne – zwiększa bezpieczeństwo podczas manewrów skrętu na stokach, w sytuacjach, w których w klasycznych rozwiązaniach z mechanizmami różnicowymi konieczne byłoby wyłączanie blokad.
Koncepcja prasy kostkującej o masie 70 ton nowej generacji Claas. Złoty medalista Agritechnika 2025
Koncepcja prasy wielkogabarytowej 70 t, całkowicie od nowa opracowana przez firmę CLAAS, została zaprojektowana z myślą o połączeniu wysokiej wydajności z utrzymywaniem stałej, wysokiej gęstości beli oraz pewnym wiązaniem.
Jak opisują przedstawiciele Agritechniki, podstawą konstrukcji maszyny jest główna przekładnia zintegrowana z ramą, co umożliwia liniowy przepływ mocy, a jednocześnie pozwala na zastosowanie smukłego dyszla i krótkiego wału przegubowego. Dwa koła zamachowe, umieszczone wzdłużnie do kierunku jazdy, obracają się z prędkością 1650 obr./min i każde z nich waży 202 kg, dzięki czemu gromadzą znaczną ilość energii i stabilizują proces zgniatania. Koła te są zamontowane po lewej i prawej stronie maszyny.
Ponieważ podczas uruchamiania włączają się kolejno – najpierw koła zamachowe, następnie tłok, a potem rotor – wysiłek techniczny wymagany do rozruchu jest mniejszy niż w dotychczasowych rozwiązaniach. W przypadku przeciążenia koła zamachowe zostają gwałtownie odłączone za pomocą elektrohydraulicznie sterowanego, wielotarczowego sprzęgła i tym samym rozdzielone od głównego napędu.
W tym procesie tłok jest aktywnie hamowany, co eliminuje konieczność stosowania śrub zrywalnych czy sprzęgieł krzywkowych. Ponieważ cały układ napędowy składa się z pasów napędowych i zamkniętych przekładni, nakład pracy konserwacyjnej jest znacznie mniejszy: oprócz wału przegubowego utrzymania wymaga jedynie jeden dodatkowy wał napędzający mechanizm wiążący.
Nowe systemy wspomagające odciążają operatora i technologię. Na przykład momenty obrotowe rotora i podajnika są nieustannie rejestrowane i w razie potrzeby automatycznie odłączane tuż przed wystąpieniem faktycznego przeciążenia podajnika.
Dzięki temu liczba awarii może być znacznie ograniczona. Dane obciążeniowe rejestrowane przez czujniki są dodatkowo wyświetlane na terminalu ISOBUS, dostarczając operatorowi informacji o aktualnym stanie pracy prasy. Może tu być zastosowane także rozwiązanie TIM (TIM = Tractor Implement Management), znane dotąd z pras rolujących i wielkogabarytowych.
Po wprowadzeniu odpowiedniej strategii pracy, np. maksymalnej wydajności lub wysokiej gęstości beli, system dostosowuje prędkość jazdy w zależności od obciążenia maszyny i właściwości materiału. Oparte na sztucznej inteligencji analizy wartości z czujników umożliwiają automatyczne utrzymanie optymalnego poziomu wydajności, nawet przy zmiennych rodzajach plonu czy pokosach.
Kolejny system wspierany przez AI reguluje długość i wagę beli w synchronizacji z procesem belowania zgodnie z indywidualnymi ustawieniami. Dzięki temu uzyskiwana jest wyjątkowa jednorodność pod względem wagi i długości bel.
Operator musi jedynie określić wymaganą długość i wagę – wszystkie pozostałe regulacje przeprowadza system. Co więcej, algorytm wykorzystuje wewnętrzną pamięć do ciągłego doskonalenia, dzięki czemu regulacja odbywa się w sposób wyprzedzający, a nie jedynie korygujący. Przy odchyleniach wagi wynoszących zaledwie ±2% koncepcja ta wyznacza nowe standardy jakości i opłacalności – i to bez zintegrowanego urządzenia ważącego.
Nowy mechanizm wiążący wykonuje podwójny węzeł zgodnie z zasadą McCormicka, który łączy wysoką wytrzymałość z niskim napięciem sznurka i całkowicie eliminuje jego resztki w procesie wiązania. Dzięki temu zachowane zostaje 70% wytrzymałości na rozciąganie sznurka, tak jak w klasycznym węźle pętlowym. Pozwala to stosować sznurek o większej długości bieżącej na kilogram lub zwiększyć liczbę węzłów na metr przy zachowaniu stabilności beli – co stanowi rozwój zarówno ekonomicznie, jak i ekologicznie wartościowy.
- Dzięki tej całkowicie nowej koncepcji prasy wielkogabarytowej 70 t, CLAAS wyznacza zupełnie nowy wymiar wydajności w segmencie pras wielkogabarytowych - argumentują eksperci DLG.
- Tagi:
- maszyny rolnicze
- Agritechnika