Orka pługiem balansowym na linie stalowej [ZDJĘCIA]
Jak działały pierwsze ciągniki?
Lokomobila, którą możemy podziwiać w Muzeum Narodowym Rolnictwa i Przemysłu Spożywczego w Szreniawie, posiada numer fabryczny 1523. Na początku 1965 roku została pozyskana przez muzeum z Państwowego Gospodarstwa Rolnego Janiszewo w gminie Poniec.
- Jest wykonana ze stali, składa się z czterokołowego podwozia z systemami przeniesienia napędu, hamulcem i przekładnią sterowniczą; płomieniówkowego kotła parowego z przegrzewaczem pary, wiszącym paleniskiem oraz dymnicą z kominem; dwucylindrowego silnika parowego z kołem zamachowym i odśrodkowym regulatorem obrotów; bębna linowego do przeciągania pługa; zbiornika na zapas wody a także stanowiska operatora. Palenisko z rusztami i popielnikiem znajduje się w tylnej części obiektu. Pod kotłem umieszczony jest bęben z nawiniętą stalową liną, na której po rozwinięciu zawieszano pług balansowy. Moc lokomobili oblicza się na około 140 KM. Ciśnienie w kotle mogło wynosić do 12 atmosfer - napisał Mariusz Niestrawski na stronie internetowej Muzeum.
Czytaj dalej - tekst pod następnym zdjęciem.