Opony radialne lepsze od diagonalnych, ale czy zawsze?
W zależności od konstrukcji rozróżniamy dwa typy opon: radialne i diagonalne. Główną różnicą pomiędzy nimi jest ich wewnętrzna budowa.
- W oponie diagonalnej struktury kordu przecinają się pod kątem, tworząc mniej elastyczną strukturę. W oponie radialnej płótna są do siebie równoległe, dzięki czemu jest ona w stanie bardziej uginać się na bokach, co daje lepsze właściwości trakcyjne oraz równomierne ścieranie - tłumaczy Sławomir Olszyna - kierownik sprzedaży w firmie Agro Rami, która w swojej ofercie posiada opony marki BKT. - Od strony technicznej opony radialne zawsze górują nad diagonalnymi. Główną zaletą opon diagonalnych jest niższa cena - zaznacza Marcin Cywiński. Jednak nie w każdej maszynie lepsze właściwości, które dają opony radialne, mogą być dobrze wykorzystane. - Jeśli chodzi o ciężkie maszyny czy ciągniki o dużej mocy, proponujemy wybierać opony radialne, które mają mniejszy poślizg, co prowadzi do oszczędności paliwa na poziomie nawet 20%. Jest to więc znaczna różnica - mówi Sławomir Olszyna. - Ale już w przypadku przyczep, które poruszają się tylko w obrębie gospodarstwa, można zastosowa opony diagonalne. To samo tyczy się mniejszych maszyn czy traktorów - dodaje ekspert. Opony diagonalne mogą lepiej sprawdzić się także w niektórych specjalistycznych obszarach takich jak np. leśnictwo. Tak przynajmniej uważa Jan Pluta. - Opony diagonalne zbudowane są z płótna ułożonego krzyżowo, daje to grubszą ściankę boczną i wytrzymałość w ekstremalnych warunkach, takich jak praca w lesie czy na budowie. I nie tylko - wyjaśnia specjalista z firmy Vegas Opony. Większą wytrzymałością w pracach polowych charakteryzują się jednak opony radialne. - Najczęściej cztery stalowe siatki, które stanowią podkład bieżnika, działają jak tarcza, zapewniając w ten sposób ochronę przed przebiciem. Większa sztywność bieżnika dzięki mocnym, stalowym warstwom podkładu hamuje ruch elementów koonstrukcyjnych, co stanowi doskonałą ochronę przed zużyciem - podkreśla Pluta, dodając, że opony radialne dzięki zaawansowanej konstrukcji oraz braku izolacji między poszczególnymi warstwami, odznaczająsię doskonałą zdolnością do odprowadzania dużej ilości generowanego podczas pracy ciepła. W konsekwencji prowadzi to do redukcji nagrzewania się i zwiększenia bezpieczeństwa pracy. - Potrafią one przenieść większy ciężar przy większej prędkości, na większą odległość w porównaniu z oponą diagonalną, bez ryzyka przegrzania - zaznacza Jan Pluta. Opony radialne mają również dużą przewagę nad diagonalnymi w transporcie. - Równomierne przenoszenie obciążenia na podłoże zwiększa trakcję, co przyczynia się do bezpieczej i pewnej jazdy. Większy jest także komfort, który zapewniają elastyczne ściany boczne, amortyzujące nierówności terenu. Ponadto, równomierny kontakt opony radialnej z podłożem zmniejsza opory toczenia, co przekłada się na mniejsze zużycie paliwa o 6-8% - zaznacza przedstawiciel firmy Vegas Opony.
Bieżnik, indeksy i obniżanie ciśnienia
Zastanawiając się nad wyborem opony, uwagę należy zwrócić także na kilka innych czynników. Najbardziej oczywistym wydaje się być rodzaj bieżnika. - Właściwy dobór bieżnika zmniejszy poziom uszkodzeń gleby i ugniatania jej, co zapewnia lepsze plony - zwraca uwagę Jan Pluta. Najczęściej wybieranym przez rolników rodzajem bieżnika jest typ R1, który jest określany jako uniwersalny i jest wykorzystywany do wszystkich prac w rolnictwie, z wyjątkiem transportu. Bieżnik ten charakteryzują duże, szeroko rozstawione żebra, które zapewniają przyczepność w trudnym terenie. Są jednak również inne możliwości, np. typ R1W. Charakteryzuje się on 20% zwiększeniem głębokości bieżnika w porównaniu do R1. Jeszcze bardziej zwiększoną głębokość bieżnika posiada typ R2, który dobrze sprawdza się na podmokłym terenie (pełny wykaz bieżników - patrz raster).
Bardzo istotne jest także sprawdzenie wytrzymałości, które określają indeksy nośności i prędkości. Indeks nośności przedstawiany jest w postaci kodu numerycznego, który określa obciążenie z jakiom opona może pracować przy prędkości określonej indeksem prędkości. Analogicznie jest w przypadku indeksu prędkości. Określa on maksymalną prędkość z jaką dana opona może pracować przy obciązeniu określonym indeksem nośności. - Przykładowy zapis 166A8 oznacza, że opona ma nośność 5.300 kg przy prękości 40 km/h - wyjaśnia Jan Pluta.
W branży rolniczej obecnie występuje wyraźna tendencja zwiększania powierzchni kontaktu opony z podłożem oraz obniżenia ciśnienia. - Komfortowe ciągniki dużej mocy wyposażone są w szerokie, niskoprofilowe opony serii 65. Opony te doskonale tłumią drgania, dzięki czemu mniej odczuwalne są wibracje w kabinie podczas jazdy na utwardzonych drogach z wyższą prędkością. Z kolei opony o wyższym profilu - jak serie 70 czy 85 - to uniwersalne opony dla mniejszych i średnich ciągników wykorzystywanych do szerokich zastosowań rolniczych. Jeszcze wyższe profile np. seria 95 - stosowane są przy uprawach międzyrzędzi, gdzie niezbędna jest minimalna szerokość i duża wysokość maszyny - tłumaczy Jan Pluta.
Najbardziej zaawansowanym technologicznie i innowacyjnym rozwiązaniem są obecnie opony niskociśnieniowe. Opracowane zostały one z myślą o zmniejszeniu nacisku na podłoże i zwiększeniu powierzchni kontaktu opony z gruntem. - Użytkowanie takich opon zmniejsza degradację gleby i spłyca powstające koleiny, co sprzyja ochronie upraw i przekłada się na zwiększenie plonów - zaznacza Pluta. - Obszerniejsza powierzchnia styku, to także możliwość przeniesienia większych sił, ograniczając ryzyko poślizgu kół. W praktyce możemy więc liczyć na lepszy uciąg, mniejsze zużycie paliwa oraz większą trwałość bieżnika - dodaje. Wadą takich opon jest jednak ich wysoka cena. Pamiętać należy także o właściwym doborze ciśnień, zwłaszcza gdy ciągnik wyjeżdża z pola i przestawia się na prace związane z transportem po nawierzchniach utwardzonych.
ZOBACZ TAKŻE: Opony rolnicze. Jakość = długowieczność? Nie zawsze
- Tagi:
- technika