O tym ciągniku mówią dziś wszyscy. 450 koni to dopiero początek. Claas zaczyna nową erę
Marka Claas z przytupem rozpoczęła tegoroczne targi Agritechnika.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Jednym z "królów", wśród nowości na stoisku niemieckiej marki, jest całkiem nowa seria ciągników - Axion 9. Obejmuje m.in. modele z układem gąsienicowym - Terra Trac. Zakres mocy traktorów jest z kolei od 330 aż do 450 KM.
Axion 9. Nowy ciągnik marki Claas
Wszystkie modele Axion 9 napędza najnowszej generacji sześciocylindrowy silnik FPT Cursor 9 o pojemności 8,7 litra. Jednostka ta dostarcza maksymalną moc i moment obrotowy w szerokim zakresie prędkości, nawet przy niskich obrotach (maksymalny moment obrotowy od 1571 do 1850 Nm).
Innowacyjna funkcja AUTO DROOP dynamicznie dostosowuje spadek obrotów silnika do bieżącego zadania, zapewniając optymalne wykorzystanie mocy. Gdy ciągnik stoi, obroty są redukowane do 650 obr./min, co znacząco oszczędza paliwo i zmniejsza hałas.
Pojemność zbiornika paliwa w modelu Axion 9 została zwiększona do 712 litrów. Silniki są dopuszczone do pracy z hydrorafinowanymi olejami roślinnymi (HVO), co pozwala ograniczyć emisję dwutlenku węgla nawet o 90 procent.
Całkowicie przeprojektowano również elektroniczne zarządzanie bezstopniową przekładnią Cmatic. Nowością jest funkcja Auto Load Anticipation, która w sposób ciągły i proaktywny optymalizuje obroty silnika oraz przełożenie skrzyni biegów.
System ten z wyprzedzeniem wykrywa skoki obciążenia, na przykład podczas zagłębiania pługa w ziemi, i odpowiednio reaguje, zanim dojdzie do spadku prędkości. Ta innowacja, nagrodzona srebrnym medalem Agritechnica Innovation Award, gwarantuje dynamiczną i oszczędną jazdę bez potrzeby manualnej interwencji.
- Pakiety chłodzące można łatwo otworzyć, co pozwala na proste i skuteczne przedmuchanie. Podczas pracy opcjonalny wentylator rewersyjny chroni pakiety chłodzące przed brudem i kurzem - zaznaczają przedstawiciele marki Claas.
Hydraulika robocza nowego Axion 9 wyznacza nowe standardy dzięki wydajności do 370 l/min, którą osiąga standardowa pompa o wydajności 220 l/min oraz opcjonalna pompa o wydajności 150 l/min.
- W obu wariantach wyposażenia możliwe jest zasilanie do ośmiu obwodów hydraulicznych dwustronnego działania z tyłu, a także do dwóch obwodów hydraulicznych dwustronnego działania dla narzędzi montowanych z przodu. Dzięki przyłączom ¾ cala z tyłu, jednym przewodem można zasilać do 170 l/min na przykład do zasilania przyczep - wyliczają przedstawiciele Claas.
Ciągnik Claas Axion 9. Królestwo operatora: kabina klasy premium
Jednym z najważniejszych atutów nowej serii Axion 9 jest całkowicie przeprojektowana kabina. Oferuje aż trzy metry sześcienne objętości, przy poziomie hałasu wynoszącym zaledwie 66 dB.
Operator ma do dyspozycji fotele klasy premium - opcjonalnie z wentylacją, ogrzewaniem i funkcją masażu. Szeroki kąt obrotu fotela (do 40 stopni w prawo) pozwala na swobodną obserwację narzędzi bez konieczności przyjmowania niewygodnej pozycji. Pracę w nocy ułatwia nowy system oświetlenia LED 360 stopni, generujący strumień świetlny o wartości do 56 000 lumenów.
Ciągnik Axion 9 od Claas. Nowy Cebis connect
Wraz z nową infrastrukturą elektroniczną, Claas wprowadza terminal nowej generacji Cebis connect. Oprócz 12-calowego ekranu głównego, operator może korzystać z drugiego, 12-calowego terminala dotykowego. Pozwala to na elastyczne zarządzanie funkcjami, na przykład jednoczesne wyświetlanie systemu kierowania GPS PILOT i sterowania maszynami Isobus.
Axion 9 Terra Trac od marki Claas
Modele AXION 9.360 i AXION 9.450 są dostępne również w wersji Terra Trac. To unikalne połączenie ciągnika kołowego i gąsienicowego z w pełni amortyzowanym podwoziem. Dzięki gąsienicom, powierzchnia styku z podłożem jest nawet o 50 proc. większa, co czyni go idealnym rozwiązaniem do pracy na wrażliwych glebach.
Ciągnik Axion 9 od Claas. Krok w stronę autonomii i niższe koszty utrzymania
Nowy AXION 9 jest przygotowany na przyszłość. Dzięki modułowi AgXeed VCU (Vehicle Control Unit), który będzie dostępny od 2026 roku, ciągnik będzie mógł w pełni automatycznie realizować zaplanowane zlecenia pracy. Operator pozostanie w kabinie, koncentrując się na nadzorze jakości pracy i optymalizacji wydajności.
Claas zadbał również o ekonomikę eksploatacji. Czas przestojów serwisowych został zredukowany o 50 proc. dzięki wydłużonym interwałom wymiany oleju (co 750 mth) i filtrów.




























