Nowe kompaktowe serie ciągników [ZDJĘCIA]
Jako drugi, już w grudniu, o swojej nowej serii poinformował Deutz-Fahr. Deutz-Fahr 5D TTV - tak dokładnie nazywa się linia zaprezentowana przez niemiecką markę pod koniec ubiegłego roku. Ciągniki należące do niej wyposażone są w 3 i 4 - cylindrowe silniki FARMotion, które spełniają wymogi normy emisji spalin Stage IIIB zapewniane przez bezobsługowy katalizator DOC - nie potrzebują one więc płynu AdBlue. Deutz-Fahr nie musiał spełniać bardziej rygorystycznych norm spalin Stage IV i V dzięki przepisowi, który pozwala producentowi wykorzystać wcześniej wyprodukowane silniki w swoich nowych modelach. Na etapie ich produkcji Deutz-Fahr założył, że chce osiągnąć uniwersalność w połączeniu z maksymalnymi osiągami, komfortem i bezpieczeństwem. Cała seria 5D TTV obejmuje 5 modeli o mocach od 90 do 110 KM, a te 90 i 100 - „konne” dostępne są zarówno z silnikami 3 jak i 4 - cylindrowymi. Jak określa sam producent, topowym ciągnikiem nowej serii jest model 5110.4D TTV, który wyposażono w 4-cylindrową jednostkę generującą moc 113 KM oraz maksymalny moment obrotowy wynoszący 435 Nm.
Cały układ napędowy od A do Z zaprojektowany i wyprodukowany został przez grupę SDF. Innowacyjna konstrukcja nowej skrzyni TTV, która w określonych warunkach przekazuje do 100% momentu obrotowego na koła poprzez przekładnię mechaniczną, ma zapewniać bardzo dobre własności trakcyjne i dużą siłę uciągu. Ciągnik może poruszać się z maksymalną prędkością 40 km/h przy obrotach na silnika na poziomie 1730 obr./min. Operator ma ponadto do dyspozycji dwie pamięci prędkości jazdy.
Modele nowej serii 5D TTV standardowo posiadają 3 prędkości tylnego WOM (540/540E/1000). Napęd wałka sterowany jest elektrohydraulicznie za pomocą przycisku na podłokietniku MaxCom lub przyciskami na błotnikach kabiny. Start wałka jest modulowany, co zabezpiecza maszyny przed uszkodzeniem. Elektrohydraulicznie sterowany tylny TUZ oferuje udźwig wynoszący 4.310 kg i dodatkowo wyposażony jest w amortyzację, a opcjonalnie montowany przedni TUZ oferuje udźwig 2.880 kg. Dostępne opcje wyposażenia obejmują także przedni WOM oraz tylny WOM synchro. Do obsługi wymagających maszyn, modele nowej serii Deutz-Fahr 5D TTV mogą być wyposażone w pompę układu hyraulicznego Load-Sensing o zmiennej wydajności do 100 l/min, a jej maksymalna wydajność uzyskiwana jest już przy 1850 obr./min. Jeśli ciągnik nie będzie jednak obsługiwał bardzo rozbudowanych maszyn, dostępna jest pompa o stałej wydajności 84 l/min. Olej podawany jest maksymalnie do 5 obwodów układu hydraulicznego, które posiadają regulację czasu i wydatku. Kabina oparta na konstrukcji 4-słupkowej gwarantuje dobrą widoczność. Wyposażona jest w klimatyzację, układ amortyzacji na hydraulicznych silent-blockach i fotel na zawieszeniu pneumatycznym. Opcjonalnie może być doposażona w układ filtracji IV kategorii, który zabezpiecza operatora przed środkami ochrony roślin. W kabinie znajdziemy wymieniony już podłokietnik MaxCom. Posiada on joystick wielofunkcyjny o tej samej nazwie oraz joystick do sterowania układem hydraulicznym. Ciągnik oferuje możliwość programowania przycisków. Przełączniki do sterowania podnośnikiem tylnym oraz obwodami hydrauliki umieszczono obok siebie w jednej linii. Mogą one być więc sterowane przy użyciu jednej dłoni, bez jej odrywania od podłokietnika. Wszystkie przyrządy sterownicze zostały oznaczone kolorami według schematu stosowanego w innych modelach ciągników Deutz-Fahr. W standardzie ciągniki nowej serii posiadają funkcję Comfortip automatyzującą czynności wykonywane na uwrociach. Oferta opcjonalnego wyposażenia obejmuje ISOBUS, systemy rolnictwa precyzyjnego i iMonitor3 ze sterowaniem maksymalnie 200 sekcjami. Opcjonalnie ciągnik może być wyposażony w oświetlenie LED, które doskonale sprawdza się w pracach wykonywanych w nocy.
Ciągniki Deutz-Fahr 5D TTV posiadają układ hamulcowy na 4 koła, hydrauliczny hamulec postojowy oraz funkcję PowerZero, dzięki której operator może zatrzymać traktor i jeśli wybrany jest kierunek jazdy - układ napędowy utrzymuje ciągnik po zatrzymaniu.