John Deere napędzany amoniakiem rozpoczyna testy
Pierwszy na świecie bezemisyjny ciągnik napędzany amoniakiem pomyślnie przeszedł jazdę demonstracyjną. Nad projektem pracuje start-up Amogy.
Do testów nowego rodzaju napędu wykorzystany został ciągnik John Deere 6195 M. W traktorze silnik wysokoprężny został zastąpiony systemem do zasilania amoniakiem opracowany przez start-up Amogy. System przekształca gęstą energetycznie substancję chemiczną w wodór, który następnie zasila wodorowe ogniwo paliwowe o mocy 100 kW.
Zbyt mała pojemność energii akumulatorów i stosunkowo długi czas ich ładowania sprawia, że ogniwa paliwowe są coraz częściej rozpatrywane przez dużych graczy na rynku jako przyszłość napędów maszyn rolniczych. Z kolei amoniak jest w rolnictwie stosowany jako nawóz, ale biorąc pod uwagę gęstość energetyczną tej substancji, naukowcy zaczęli postrzegać ją jako potencjalne paliwo do sprzętu rolniczego.
John Deere napędzany amoniakiem rozpoczyna testy. Jak to działa?
System Amogy może zasilać ciągnik przez kilka godzin na 60-litrowym zbiorniku amoniaku. Substancja nie jest bezpośrednio wykorzystywana do zasilania ogniwa paliwowego. Wcześniej amoniak jest krakowany w reaktorze, w wyniku czego wytwarzany jest wodór, który następnie zasila ogniwa. Amogy twierdzi, że wyższa gęstość energii amoniaku oznacza przede wszystkim, że można z łatwością przewozić wystarczającą ilość paliwa, wyprzedzając tym samym normalne wodorowe ogniwo paliwowe.
John Deere napędzany amoniakiem rozpoczyna testy. Kiedy zobaczymy go na polach?
Mimo udanego testu nie należy się jednak spodziewać ciągników z takim napędem pracujących w gospodarstwach rolnych w najbliższym czasie. Amogy po demonstracji traktora z takim napędem planuje zwiększyć skalę i zademonstrować jeszcze w tym roku napęd o mocy 1 MW.
- Kontynuujemy naszą pracę nad wprowadzaeniem innowacji w rozwiązaniach paliwowych na bazie amoniaku. Zespół amogy wierzy, że ta demonstracja i przyszłe (...), przyspieszą przyjęcie amoniaku jako paliwa nowej generacji, które zastąpi zanieczyszczające silniki wysokoprężne - mówił Seonghoon Woo, dyrektor generalny Amogy.
ZOBACZ TAKŻE: New Holland na wodór. 140 KM i 4 cylindry. Ile kosztuje? [VIDEO]
- Tagi:
- technika
- John Deere