Wieści Rolnicze
  • Strona główna
  • Ceny Rolnicze
      • Żywiec wieprzowy
      • Żywiec wołowy
      • Zboża
      • Pasze
      • Owoce
      • Warzywa
      • Mleko i przetwory
      • Drób i jaja
      • Analizy rynkowe
      Korekty w cenach za mokrą kukurydzę
      Ceny tuczników leżą na łopatkach! Ile płacono w skupach?
      Świń brakuje na rynku, a skupy i tak obniżają ceny? Terka: mamy deficyt
      Kukurydza mokra - ile kosztuje? Jakie odliczenia w skupach za wilgotność?
  • Newsy
  • Hodowla
      • BYDŁO I MLEKO
      • TRZODA CHLEWNA
      • DRÓB
      • INNE HODOWLE
      • ŻYWIENIE
      • WYPOSAŻENIE BUDYNKÓW INWENTARSKICH
      • ZDROWIE I DOBROSTAN
      W prezydencie ostatnia nadzieje hodowców tych zwierząt
      Te loszki dają mu zysk. Hodowca świń z Łodzi zabrał nas do swojej chlewni [VIDEO]
      Świń brakuje na rynku, a skupy i tak obniżają ceny? Terka: mamy deficyt
      Jak rolnicy oceniają spotkanie z ministrem rolnictwa? 5 godzin rozmów i co dalej?
  • Uprawy
      • ZBOŻA
      • INNE UPRAWY
      • NAWOŻENIE
      • CHOROBY I SZKODNIKI
      • UPRAWA GLEBY
      • PRZECHOWALNICTWO
      • Owoce i warzywa
      Ta choroba pustoszy pola. Już daje o sobie znać
      Sprzedajesz ziemniaki? Tak już tego lepiej nie rób. Ekspert wyjaśnia
      Jaka cena za buraki? W KGS już wiadomo
      Ziemniaki na wczesny zbiór. Te odmiany wyróżniły się na tle reszty
  • Technika
      • CIĄGNIKI
      • MASZYNY
      • URZĄDZENIA
      Nowa firma podbija polski rynek maszyn rolniczych. Startują z ładowarkami [VIDEO]
      AGROTECH w Kielcach 2026. Rezerwujcie terminy! [VIDEO]
      Kujawa o początkach Agro Show: Źle nas potraktowali. Nikt nie wierzył [VIDEO]
      Podsumowanie Agro Show 2025. Premiery, nowości i stali bywalcy [VIDEO]
  • Prawo i finanse
      • VAT
      • EKONOMIKA
      • POMOC UNIJNA
      • PRZEPISY
      • WNIOSKI DO POBRANIA
      • KRUS
      • GIEŁDOWY RYNEK ROLNY
      ARiMR właśnie przyjmuje wnioski. Pojedyncze wsparcie to nawet 1,7 mln zł
      Prawo jazdy na ciągnik z przyczepą po nowemu. Ważne zmiany wejdą w życie
      4 pułapki w ekoschematach, o których nikt głośno nie mówi. Naukowiec ujawnia całą prawdę
      Będą interwencyjne skupy? Padła zapowiedź kluczowej decyzji dla rolników
  • Sylwetki
  • Video
  • Dla domu
      • Kulinaria
      • Hotblog
      • Koła gospodyń wiejskich
      • Zdrowie
      Wiele osób popełnia przy pelargonii kardynalny błąd. Uważaj zwłaszcza teraz
      Masz na to jeszcze tylko chwilę. Inaczej hortensja za rok nie zakwitnie
      „Płonąca trawa” ozdobi jesienny ogród. Posadź ją zamiast wrzosów
      To czas na usunięcie mchu z drzew owocowych. Tymi metodami nie zniszczysz kory
  • iEKO iLOGICZNIE
      • Ekologia z certyfikatem
      • Dobre praktyki w uprawie roślin
      • Zrównoważony chów zwierząt
      • Odnawialne źródła energii
      • Zdrowa żywność
      • Środki pomocowe
      Artykuł sponsorowany Fotowoltaika dla rolnika. Jak skorzystać z pomocy ekspertów PGE?
      Trzy duże nabory ARiMR jeszcze w tym roku. Wsparcie od 200 tys. do 1,5 mln zł
      Od tego zależy, ile można zarobić na biogazowni rolniczej
      Czy agrowoltaika może zagwarantować plony i przychody rolnika?
  • Wieści Rolnicze
  • Hamulce pneumatyczne w przyczepach - co warto wiedzieć?

Hamulce pneumatyczne w przyczepach - co warto wiedzieć?

Technika 17 lipca 2016 07:00 Paweł Nowicki Aktualizacja: 17 lipca 2016 19:41
Hamulce pneumatyczne w przyczepach  - co warto wiedzieć?
Zmodyfikowanie zasilania układu pneumatycznego w ciągniku pozwoli na jego dostosowanie do każdej przyczepy.
Spis treści:

    Zmodyfikowanie zasilania układu pneumatycznego w ciągniku pozwoli na jego dostosowanie do każdej przyczepy.

    Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

    Tradycyjnie wykorzystywany układ hamulcowy funkcjonuje dzięki sprężonemu powietrzu atmosferycznemu. Mechanizm utrzymuje w całym układzie stałe, wysokie ciśnienie. Hamowanie zaś następuje w przypadku zmiany tego ciśnienia, za które odpowiada zawór pneumatyczny uruchamiany przez kierowcę pedałem hamulca. Zużyte powietrze uzupełnia sprężarka, napędzana silnikiem pojazdu. W procesie sprężania powietrza wytrąca sie woda, która jest częścią powietrza atmosferycznego, dlatego powietrze musi zostać wcześniej osuszone. W przypadku często użytkowanych przyczep należy regularnie usuwać wodę ze zbiornika, gdyż jej obecność w układzie może zaskoczyć użytkowników szczególnie zimą - mechanizm po prostu zamarznie.

    Hamulce pneumatyczne możemy podzielić na jedno i dwuprzewodowe: -Różnica ta wynika z konstrukcji sterowania hamulcami przyczepy. W układzie jednoprzewodowym przewód łączący ciągnik z przyczepą jest jednocześnie przewodem zasilającym układ hamulcowy przyczepy w sprężone powietrze i przewodem sterującym włączaniem hamulców. W przypadku układu dwuprzewodowego, do połączenia ciągnika i przyczepy potrzebne są dwa przewody: jeden do zasilania układu w sprężone powietrze, a drugi do sterowania hamulcami. Istotną różnicą pomiędzy tymi układami jest sposób sterowania. Hamulce jednoprzewodowe uruchamiane są w momencie, gdy w przewodzie pomiędzy ciągnikiem a przyczepą zostanie obniżone ciśnienie. Natomiast w układzie dwuprzewodowym sterowanie polega na zwiększeniu ciśnienia w przewodzie sterującym - opisuje Paweł Dobosz, spec. techniczny firmy Mizar.

    Układ dwuprzewodowy stosuję się głównie w przyczepach o większej DMC. Konstrukcja jednoprzewodowa nie pozwalałaby na bezpieczne wyhamowanie całego zestawu w większych i szybszych maszynach, z powodu całkowitego i natychmiastowego wykorzystania powietrza.

    Często przy wymianie ciągnika na większy okazuje się, że nie możemy do niego podpiąć danej przyczepy, ze względu na dwa inne rodzaje obwodów. Wyżej opisane różnice uniemożliwiłyby próbę hamowania czy nawet skutecznego podłączenia maszyn. Niewielka modernizacja układu, po stronie ciągnika, pozwoli na bezpieczną jazdę z przyczepami jedno- i dwuobwodowymi.

    - Jeżeli ciągnik posiada jedynie instalację dwuprzewodową, można łatwo ją zmodyfikować przy pomocy zestawu doposażenia, dzięki czemu zyskamy trzecie wyjście pneumatyczne do podłączenia instalacji jednoprzewodowej. Zestaw taki dostępny jest w naszym sklepie - dodaje pomysłodawca projektu Paweł Dobosz.

    Zaznacza jednak, że podczas doczepiania dwóch przyczep, obydwie powinny mieć ten sam typ układu hamulcowego. Instalację naszego ciągnika możemy przerobić tylko w jedną stronę. Coraz częściej w przyczepach rolniczych można spotkać korektory siły hamowania, które regulują ilość ciśnienia powietrza przesyłanego na siłowniki pneumatyczne. Regulacja odbywa się pod naciskiem obciążenia na resory, które ulegają ugięciu, zmieniając pozycję ramienia korektora. Urządzenie montowane pod skrzynią przyczepy oszczędza ilość podawanego powietrza przy pustej skrzyni załadowczej i zwiększa ją, hamując załadowanym zestawem. Podczas regeneracji układów pneumatycznych warto zastanowić się nad ich całkowitą wymianą, mając na uwadze bezpieczeństwo w ruchu drogowym. 

    Czytaj także: Prasy, belarki, balotnice...

    • Tagi:
    • przyczepa
    • hamulce pneumatyczne
    Paweł Nowicki
    Podobne artykuły
    Newsy

    O krok od tragedii. Przyczepa ze zbożem wbiła się w dom

    18 sierpnia 2025
    Technika

    Ta przyczepa skorupowa załaduje 16 ton. Sprzedaje się częściej niż burtowa [VIDEO]

    8 lipca 2025
    Maszyny

    Na co zwrócić uwagę przy zakupie przyczepy samozbierającej?

    4 czerwca 2024
    Newsy

    Rolnik wiózł ludzi na przyczepie. Stracił prawo jazdy

    29 września 2020
    Newsy

    Podczas transportu zboża przewrócił się ciągnik. Przygniótł kierowcę i pasażera

    27 sierpnia 2020
    Newsy

    Przyczepa przygniotła mężczyznę. Rannego zabrało LPR

    9 lipca 2020
    Newsy

    Traktor z przyczepą wpadł do wody

    7 kwietnia 2020
    Newsy

    Przyczepy z tonami zboża odczepiły się od ciągnika [ZDJĘCIA]

    13 lutego 2020
    Warto wiedzieć
    Uprawy
    Gdy zobaczył to na polu, nie mógł uwierzyć! Efekt przerósł oczekiwania [VIDEO]
    26 października 2025
    Prawo i finanse
    Czym posługuje się rolnik – NIP czy PESEL?
    26 października 2025
    Pomoc unijna
    Ważny nabór w ARiMR. Na maszyny można dostać do 300 tys. zł
    26 października 2025
    Najnowsze
    Maszyny
    Nowa firma podbija polski rynek maszyn rolniczych. Startują z ładowarkami [VIDEO]
    29 września 2025
    Ciągniki
    AGROTECH w Kielcach 2026. Rezerwujcie terminy! [VIDEO]
    27 września 2025
    Ciągniki
    Kujawa o początkach Agro Show: Źle nas potraktowali. Nikt nie wierzył [VIDEO]
    26 września 2025
    Ciągniki
    Podsumowanie Agro Show 2025. Premiery, nowości i stali bywalcy [VIDEO]
    25 września 2025
    Technika
    Kolejny nabór w ARiMR na horyzoncie. Chodzi o rolnictwo precyzyjne i maszyny
    22 września 2025
    Wieści Rolnicze
    Wieści Rolnicze
    Dane kontaktowe
    Wieści Rolnicze
    RP Digital Sp. z o.o.
    NIP: 5273128894
    REGON: 529596954
    tel. +48 627 47 15 31
    ul. Prosta 51
    00-838 Warszawa
    [email protected]
    Numer dyżurny -- 501 267 226
    Kategorie
    • Ceny Rolnicze
    • Newsy
    • Hodowla
    • Uprawy
    • Owoce i warzywa
    • Technika
    • Prawo i finanse
    • Sylwetki
    • Video
    • Dla Domu
    © 2025 WieściRolnicze
    • Redakcja
    • Reklama
    • Kontakt
    • Regulamin
    • Polityka prywatności
    • Prenumerata
    • Konkursy
    • Deklaracja dostępności