Giganty i maluszek - dlaczego je ozłocili?
Najmniejszym ciągnikiem pośród czterech medalistów z tego sektora jest Valtra serii N - model N154e Active.
Jest to dla firmy kolejne cenne wyróżnienie po tytule „Golden Tractor for Design 2016” za najlepszą konstrukcję i budowę ciągników rolniczych. Tytuł ten został przyznany przez jury składające się z 23 niezależnych dziennikarzy z branży rolniczej z całej Europy.
Poznańskie wyróżnienie zostało przyznane - wg specjalisty ds. marketingu Adama Wiatroszka - za wszechstronność. Laureat to ciągnik o kompaktowej budowie – lekki, zwrotny z bardzo dużą mocą. Posiada 185-konny silnik z momentem obrotowym 730Nm , który jest obecnie najpotężniejszym pośród jednostek czterocylindrowych. Powoduje to, że w tej klasie maszyn osiąga on najlepszy stosunek mocy do wielkości. Duża jednostka napędowa osadzona na zwartej konstrukcji jezdnej pozwalająca osiągnąć minimalny promień skrętu równy 4,5m oraz jeden z najwyższych prześwitów (55cm) stwarzają warunki do wszechstronnego zastosowania. Równie imponująco prezentuje się system hydrauliki napędzany pompą o wydajności 200 l/min z udźwigami 7,8 tony na tylnym i 3,5 tony na przednim podnośniku. W całym układzie napędowym od silnika poprzez przekładnie Powershift do kół włącznie zastosowano tzw. inteligentne systemy - rozwiązania obniżające zużycie paliwa.
Oprogramowanie zarządzające pracą przekładni i silnika zapewnia optymalny moment obrotowy do wykonywanej pracy - tzn., że ciągnik rozwija taką moc uciągu, jaka w danej chwili jest potrzebna. Z zewnętrznych objawów widocznych dla operatora ważna jest np.: niska prędkość obrotowa na biegu jałowym - 700obr/min w stosunku do powszechnych osiągów 850obr/min, oraz maksymalna prędkość jazdy 40km/h osiągana jest przy 1600obr/min. Znakomity komfort pracy zapewnia hydraulicznie zawieszona przednia oś oraz pneumatycznie zawieszona kabina z przeszkloną powierzchnią (7m2) zapewniającą doskonałą widoczność. Jeżeli do tego dodamy możliwość wyposażenia w: elektrycznie sterowany układ jazdy tyłem z obracanym fotelem o 1800 i tylną kierownicą, system kontroli trakcji, system automatycznego kierowania z dokładnością do centymetrów, to zauważamy jak kompleksowo i wszechstronnie została dopracowana konstrukcja i budowa ciągnika. Oczywiście jak w każdym modelu Valtry stosuje się tutaj również słynne hasło „Nie liczy się, ile jest funkcji. Liczy się, z ilu funkcji korzystasz.” i klient sam konfiguruje wyposażenie ciągnika łącznie z kolorem lakieru