Garażowanie kombajnu. Dlaczego ten czas może zadecydować w sezonie żniwnym
Klimatyzacja, paliwo oraz smarowanie
Inny aspekt, który nie może umknąć naszej uwadze, to klimatyzacja i układ nawiewu powietrza. Czyszczenie powinno się odbywać od filtrów kabinowych, poprzez oczyszczenie i odgrzybienie, aż do sprawdzenia osuszacza włącznie.
W przypadku tłoczysk siłowników zaleca się ich wsunięcie (schowanie w obudowie), a tych, przy których nie będzie takiej możliwości, zabezpieczenie środkiem antykorozyjnym. Zwróćmy również uwagę na paliwo, które lepiej zalać do zbiornika. Musi ono być zimowe i bez dodatków biodegradowalnych. Następnie należy spuścić wodę z odstojników separatorów paliwa. Sprawdźmy także filtry.
Kolejny krok to całościowe przesmarowanie maszyny i przyrządów oraz jej uruchomienie na kilka, kilkanaście minut, tak aby smar równomiernie się rozprowadził.
- Przy wykonywaniu tej czynności postawmy kombajn na koziołki, które umożliwiają odtworzenie jazdy podczas uruchomienia maszyny w okresie zimowym, aby elementy układu jezdnego też się odpowiednio przesmarowały - mówi kierownik serwisu CLAAS Polska.
Konserwacja akumulatora i unikanie korozji
Bardzo ważną częścią garażowania kombajnu jest również odpowiednie dbanie o akumulator. Należy to robić zgodnie z instrukcją obsługi, demontując go na okres przestoju maszyny. Konserwacja akumulatora zależy od jego rodzaju (obsługowy, bezobsługowy). Należy przechowywać akumulator w stanie naładowanym w pomieszczeniu suchym i przy dodatniej temperaturze.
- Gdy mamy do czynienia z akumulatorem obsługowym, pamiętajmy o sprawdzaniu poziomu elektrolitu. Jego niedobór uzupełnimy za pomocą wody destylowanej. Zaleca się, aby co 4–6 tygodni sprawdzać poziom elektrolitu oraz stan naładowania akumulatora. Jeżeli zajdzie taka potrzeba, należy go doładować - mówi Krzysztof Burdziuk.
Zdaniem ekspertów prawidłowa gęstość elektrolitu powinna się mieścić w przedziale 1,26–1,28 g/cm3, natomiast poziom napięcia w ogniwach - w granicach 1,75–2,0 V.
Gęstość płynu powinniśmy sprawdzać również w układzie chłodzenia. Nagromadzenie w nim resztek pożniwnych może spowodować korozję, która bardzo źle wpłynie na kombajn. Kontrolujmy także układ AdBlue zgodnie z instrukcją. Natomiast jeżeli maszyna posiada dozownik płynu do układu sprężonego powietrza, to należy uzupełnić płyn, spuszczając wcześniej wodę ze zbiorników sprężonego powietrza.
Przygotujmy ponadto odpowiednio ogumienie. Aby uniknąć odkształcenia kół, powinny być one odciążone i napompowane do maksymalnego ciśnienia.
Ochrona przed gryzoniami
Problemem w garażu mogą okazać się również gryzonie. Ryzyko ich pojawienia się można w dużym stopniu zredukować poprzez dokładne wyczyszczenie kombajnu z resztek pożniwnych. Warto zdemontować osłony maszyny, co skutecznie powinno odstraszyć nieproszone stworzenia. Konieczne może okazać się zastosowanie odpowiedniej trutki.
Kabina dla własnego komfortu
Na koniec warto wspomnieć o kabinie. Wskazane jest, by odpowiednio ją wyczyścić oraz odkurzyć z wszystkich nieczystości. Jest to przecież miejsce, w którym spędzamy bardzo dużo czasu podczas sezonu. Warto czuć się w kabinie komfortowo. Zadbajmy ponadto o konserwacje elementów z tworzywa. Dzięki temu praca będzie dla nas i dla maszyny o wiele bardziej efektywna i komfortowa.
ZOBACZ TAKŻE: Rynek maszyn rolniczych. Jak powinien wyróżniać się dealer?
- Tagi:
- żniwa
- garażowanie
- kombajn zbożowy
- Claas