Jak wymienić filtry w ciągniku?
Pierwszym etapem prawidłowej wymiany filtrów jest sprawdzenie licznika mtg oraz porównanie jego stanu z tabelami czynności konserwacyjnych podanych przez producenta.
Życie obiektów technicznych, do których zalicza się pojazd rolniczy, składa się z kilku faz: fazy projektowania, fazy produkcji, fazy eksploatacji oraz fazy likwidacji.
Skupmy się na najdłuższym etapie życia produktu, jakim jest eksploatacja.
Dzieli się ona na użytkowanie oraz obsługiwanie. Aby właściciele oraz operatorzy maszyn mogli cieszyć się długim okresem użytkowania, należy, co ściśle określony czas, wykonać obsługę pojazdu. Czynności konserwacyjne ciągnika planuje się w odstępach podanych przez producenta. Wymiana oleju oraz filtrów następuje co 250, 300, 500 lub więcej motogodzin pracy. Dane te wpisane są w książce serwisowej otrzymanej wraz z zakupionym pojazdem.
Gdy już wiemy, gdzie szukać informacji, o częstotliwości przeglądów, zastanówmy się, jak je wykonać, a także jakich materiałów użyć do obsługi konserwacyjnej.
Bardzo ważne jest użycie odpowiedniego oleju silnikowego, hydraulicznego czy przekładniowego w pojeździe. W tym artykule przedstawione zostaną informacje odnoszące się do zastosowania sprawdzonych i dobrych jakościowo filtrów. Pierwszym etapem prawidłowej wymiany tychże elementów jest sprawdzenie licznika mtg oraz porównanie jego stanu z tabelami czynności konserwacyjnych podanych przez producenta.
Wraz ze starzeniem się pojazdu terminy przeglądów są skracane i wykonywane częściej, aniżeli podano w tabelach. Wpływa to korzystnie zarówno na pracę silnika, jak i jego podzespołów. W sklepach nie zawsze uda nam się dobrać filtr identyczny do zastosowanego w pojeździe ze względu na różne serie silników w jednym modelu ciągnika.
Pierwszym etapem powinno być spisanie numerów i oznaczeń poprzez oględziny pojazdu. W trakcie trwania gwarancji możemy również uzyskać wiele informacji od serwisantów wykonujących przeglądy w ciągniku. Należy wiedzieć także, że w tym okresie trzeba używać filtrów logowanych znakiem producenta, czyli dostarczanych przez serwis wykonujący obsługę. Po okresie gwarancyjnym właściciel pojazdu ma możliwość użycia filtrów innych producentów.
W momencie zakupu produktów rolnik musi zdecydować, czy wykona przegląd konserwacyjny sam, czy zleci go serwisowi lub warsztatowi mającemu kompetencje w branży rolniczej.
Spróbuję przeanalizować czynniki za oraz przeciw samodzielnej obsłudze ciągnika. Pojazd rolniczy podczas wymiany oleju oraz filtrów powinien być zaparkowany w suchym i poziomym miejscu, najlepiej pod dachem. Przed podjęciem prac obsługowych zaleca się mycie traktora, szczególnie powierzchni przylegających do filtrów czy wlewu oleju. Elementy filtrujące znajdują się w miejscach otwartych na wszelkie zabrudzenia, a ciągniki wykorzystywane są do prac polowych i podczas deszczowych dni oblepiają się błotem.
W trakcie zakładania nowego filtra część zabrudzeń może wpaść do wnętrza i następnie trafić do układu paliwowego czy olejowego. Brud pozostaje także w filtrze, ponieważ jego gradacja rzędu wartości µm nie pozwoli na przedostanie się do układu. Spowoduje to znaczne zanieczyszczenie nowego filtra, co doprowadzi do zmniejszenia jego przepustowości. Przy kolejnej wymianie materiał filtracyjny będzie zassany, a nawet zgnieciony. Dzieje się to także przy zakupie niskiej jakości produktów nieposiadających wewnętrznego rdzenia. Filtr składa się z tzw. puszki, która jest zewnętrzną obudową. W środku znajdują się zawory spełniające ważne funkcje oraz element filtrujący.
Jeśli właściciel postanawia wykonać przegląd samodzielnie, musi pamiętać o kilku ważnych krokach.
Pierwszym z nich jest możliwość wystąpienia komunikatu (,,service”) na desce rozdzielczej. Wykasowanie tej wiadomości nie jest wcale łatwe. Aby wykonać to, należy znać odpowiednią sekwencje przycisków na desce rozdzielczej lub posiadać komputer diagnostyczny, umożliwiający kasowanie oraz ustawianie nowej daty przeglądu.
Wymiana filtrów powinna odbywać się w odpowiedniej kolejności.
Jednym ze sposobów jest wymiana wszystkich elementów jednego układu. W silniku znajduje się kilka filtrów paliwowych i olejowych. Należy przyjrzeć się ich budowie. Filtry Fleetguard wyposażone są w krótką legendę graficzną odnoszącą się do czynności montażowych. Podczas obsługi powinniśmy używać siły rąk do zmiany części eksploatacyjnych.
Niestety, nie zawsze jest to możliwe, dlatego też obudowy na dnie wyprofilowane są pod wielkość specjalnych kluczy używanych do demontażu. Filtr, który został wymieniony za pomocą specjalnej nasadki, co pozostawiło na obudowie znak ingerencji. Jest to nadal prawidłowy demontaż, ponieważ z filtrach olejowych często występuje podciśnienie w układzie lub uszczelka przylegająca do korpusu filtrującego puchnie, uniemożliwiając prostą zamianę. Są to tylko niektóre z utrudnień, na jakie może napotkać operator pojazdu podczas wykonywania obsługi.
Nie należy zapominać o narzędziach potrzebnych do przeprowadzenia wymiany filtrów, które często usytuowane są w niedostępnych miejscach. Do demontażu używa się kluczy takich jak: pazurkowe, łańcuchowe taśmowe lub nasadowe. Przedstawione są one na fotografii zbiorczej.
Nie każdy gospodarz posiada zaplecze warsztatowe wyposażone na tyle, aby wykonać wymianę szybko i bezproblemowo. Często brak narzędzi doprowadza do absurdalnych pomysłów związanych z wymianą filtra. Aby odkręcić puszkę, wykorzystano łom, przecinak lub śrubokręt. Pierwszym napotkanym problemem dla wymieniającego będzie wylewający się olej. Dzieje się tak ze względu na usytuowanie puchy otworem do góry, z płynem w środku.
Czytelnicy zapytają dlaczego ,,mechanik” wykonał aż trzy otwory?
Filtry rozmieszczone są przy innych podzespołach silnika, które nie pozwalają na pełny obrót umożliwiający przerwanie granicy docisku uszczelki. Wykonano trzy otwory i jak widać odległości między nimi są niewielkie. Zdjęcie pokazuje, że dojście jest bardzo utrudnione i zastosowanie łomu nie zawsze może się udać. W wielu przypadkach nie obejdzie się bez demontażu koła, aby zlokalizować miejsce do poziomego wbicia narzędzia.
W ciągniku, oprócz filtrów występują także wkłady filtrujące zamknięte w specjalnych obudowach metalowych czy z tworzyw sztucznych.
Zewnętrzny pancerz filtra dokręcany jest odpowiednim momentem dynamometrycznym dobranym przez producenta. Nowoczesne ciągniki rolnicze wyposażone są w system SCR regulujący normy emisji spalin. Aby mógł on pracować, należy zaopatrzyć pojazd w zbiornik roztworu mocznika - AdBlue. W tym układzie także występują filtry wstępne oraz dokładne.
Tylko sprawdzone marki filtrów, takie jak Fleetguard, dołączają dane związane z dokręceniem obudowy filtra z odpowiednim momentem oraz z zastosowaniem odpowiedniego oleju do uszczelki. Jeżeli nie chcemy kupować nowego filtra lub tracić czasu na szukanie odpowiedniego o-ringu, nasmarujmy uszczelkę zmniejszając jej tarcie podczas dokręcania. Smarowanie pozwoli na równomierne rozłożenie uszczelki i brak wycieków podczas pracy silnika.
Nieprawidłowa wymiana filtra w układzie paliwowym może spowodować jego zapowietrzenie. Przed montażem należy uzupełnić puszkę filtrującą olejem napędowym, pozwoli to na pracę silnika przed uzyskaniem odpowiedniego ciśnienia w układzie. Inną możliwością zapełnienia układu paliwem jest wykorzystanie ręcznej pompki, która wmontowana jest szeregowo na linii paliwowej. Duża część filtrów posiada w swojej obudowie odstojnik, który także należy czyścic podczas każdej obsługi.
Częstotliwość wymian filtrów
Nie powinno się wykonywać zmian ani zbyt wcześnie, ani zbyt późno. Częste zmiany nie pozwalają osiągnąć pełnej filtracji, podczas demontażu luźny pył pozostaje w obudowie i może dostać się bezpośrednio do komory spalania, powodując pewne uszkodzenia
w układzie. Brak wymian filtrów z kolei wpływa na powstanie błędów podczas pracy silnika. Pierwszym z nich jest spadek mocy pojazdu ze względu na niemożność osiągnięcia mieszanki stechiometrycznej dawki paliwa z powietrzem, a za tym idzie zwiększenie zużycia paliwa.
Przy zakupie filtrów można zastanowić się nad zamontowaniem w pojeździe wskaźników pokazujących zabrudzenia wkładu filtrującego. Czujnik mechaniczny informuje użytkownika o konieczności wymiany w momencie uniesienia membrany do punktu czerwonego (fot. nr 8) . Wskaźniki te montuje się przy filtrach powietrznych i paliwowych. Detektory zintegrowane są z komputerem głównym pojazdu, dając konkretną informacje operatorowi na desce rozdzielczej w postaci piktogramu.
Niniejszy artykuł odnosi się tylko do zagadnień związanych z wymianą filtrów w pojeździe. W kolejnych częściach poruszymy tematy budowy filtra, rodzajów filtracji i użytych do filtracji materiałów.