Czym się kierować przy wyborze przyczepy? [ZDJĘCIA]
- 1/6
- następne zdjęcie
Coraz większe wydajności, które udaje się uzyskiwać z hektara i koncentracja gospodarstw sprawiają, że występuje spory popyt na przyczepy rolnicze o dużych gabarytach. Jak wybrać odpowiednią dla siebie i czym się kierować przy podejmowaniu decyzji?
Jak podaje Polska Izba Maszyn i Urządzeń Rolniczych w kwietniu wzrosła ilość rejestracji przyczep rolniczych. Sprzedano 396 sztuk nowych urządzeń i jest to wynik lepszy o 20 sztuk w stosunku do poprzedniego badanego miesiąca. Wzrost zapewne utrzyma się także w maju, ponieważ zbliża się okres, w którym przyczepy będą najbardziej potrzebne - żniwa. Wtedy najczęściej wykorzystywane są do przewożenia zbieranego na polach ziarna zbóż. Ponadto najczęściej znajdują zastosowanie w przewożeniu materiałów objętościowych i sypkich, a także owoców czy warzyw.
Wybierając przyczepę dla siebie, rolnicy mogą mieć jednak niemały ból głowy. Gama firm oferujących tego typu urządzenia jest bardzo szeroka. Na co przede wszystkim należy zwracać uwagę? Najważniejsza jest oczywiście ładowność. W następnej kolejności baczną uwagę należy zwrócić na długość i szerokość oraz wysokość skrzyni ładunkowej. Jest to bardzo ważne ze względu na to, że wysokie przyczepy mogą się zwyczajnie nie nadawać do współpracy z małymi kombajnami do zbóż czy też do ziemniaków. Utrudniony może być także załadunek mniejszymi ładowaczami czołowymi, nie mówiąc o załadunku ręcznym. Baczną uwagę należy przywiązać również do tego, na jakiej wysokości jest położona podłoga skrzyni ładunkowej pojazdu. Im niżej będzie się ona znajdować, tym większa będzie stabilność przyczepy. Kupno konkretnego urządzenia należy również poprzedzić dokładnymi oględzinami. Ramy są wykonane, w zależności od producenta, w kształcie dwuteownika lub z profilem zamkniętym, który teoretycznie powinien zapewniać lepszą sztywność. Nie do końca musi się być to jednak prawdą, ponieważ bardzo ważne jest również wykonanie spoin. Aby sztywność była odpowiednia, spawy muszą być ciągłe i równomierne. Ważny jest również rodzaj zastosowanych osi, który w przypadku homologacji pozwalających na jazdę z prędkością 50, a nawet 60 km/ha wiąże się z mocniejszymi hamulcami.
ZOBACZ TAKŻE: Klimatyzacja w maszynach. Jak dobrze ją serwisować?
Przyjrzeliśmy się kilku modelom przyczep różnych firm o podobnej ładowności. Różnią się one szczegółami, jednak, jak wiemy, detale potrafią odgrywać w pewnych sytuacjach kluczowe znaczenie.
- 1/6
- następne zdjęcie