Ciągnik roku - sprawdź który traktor wygrał i dlaczego!
Główną cechą modelu, który otrzymał tytuł „Tractor of the Year” jest możliwość jego wszechstronnego użytkowania.
Konkurs Tractor of the Year swój początek ma w roku 1998 we Włoszech. Z czasem skala plebiscytu stawała się coraz większa.
Obecnie w skład jury wchodzi ponad 20 dziennikarzy z branży rolniczej z ponad 20 państw europejskich i to oni decydują o tym, kto zasługuje na najwyższą nagrodę.
Kategoria Tractor of the Year Fendt 1050 Vario - ciągnik polowy
Główną cechą nagrodzonego modelu jest możliwość jego wszechstronnego użytkowania. Największy ciągnik kołowy (500 KM) sprawdza się nie tylko w pracach polowych, ale również w transporcie, leśnictwie czy budownictwie. Dzięki temu zyskuje znaczną przewagę nad swoimi „kolegami” przegubowymi czy gąsienicowymi.
- Technologie, jakie zastosowano w modelu 1050 Vario, to m.in. Fendt ID, czyli koncepcja niskich obrotów silnika, który zastępuje system TMS. Nowy system pomaga nam pracować z jak największą mocą przy jak najniższych obrotach silnika, przy zachowaniu odpowiedniej trakcji i optymalnego spalania - opowiada Rafał Pękal, prezentujący ciągnik marki Fendt.
Jak podaje producent, płynna praca motoru może odbywać się w przedziale 650-1.750 obr./min. Bezstopniowa przekładnia Vario również została wyparta przez nowszą wersję i Vario Drive, dzięki niej możliwe jest poruszanie się z prędkością od 20 m/h do 40 km/h. Maksymalną prędkość osiągniemy przy zaledwie 950 obr./min. Tak delikatna praca motoru przekłada się na jego optymalne spalanie i jazdę z najcięższymi ładunkami. Przedni most jest załączany w pełni automatycznie w zależności od prędkości i obciążenia. Fabrycznie zintegrowany układ sterowania ciśnienia w ogumieniu pozwala na lepsze przeniesienie mocy na podłoże.
Sześciocylindrowy silnik o poj. 12,4 l., producent MAN, który stosuje te same silniki również w swoich ciężarówkach, doładowany jest turbiną o zmiennej geometrii. Wszechstronność nagrodzonego ciągnika umożliwia indywidualne dopasowanie jego parametrów do potrzeb. Wydajność pompy hydraulicznej może wynosić od 165 do 430 l. Jednak tak duży wydatek oleju osiągany jest przez dwie pompy hydrauliki oraz instalację LS. Na uwagę zasługuje układ oczyszczania spalin, w którym wyeliminowano filtr cząstek stałych. Do spełnienia normy emisji spalin konstruktorzy zastosowali: recyrkulację spalin, czujnik HFM (przepływomierz) i znany już układ AdBlue.
- Nowością firmy Fendt jest wentylator sterowany hydraulicznie, który pozwala na pracę nawet w temperaturze +45o C - zaznacza Pękal. - Zestaw chłodnic może sam regulować pracę wentylatora niezależnie od obrotów silnika, który jest umiejscowiony przed tym zestawem, co pozwala na dostarczenie większej dawki zimnego powietrza, nieogrzanego wcześniej przez chłodnicę - opisuje przedstawiciel.
Budowa aluminiowych łopatek urządzenia pozwala na jego pracę wsteczną, co jest przydatne przy oczyszczaniu przedniego grilla. Kabina najnowszego Fendta nie różni się znacząco od poprzednich modeli. Obsługa maszyny odbywa się tylko na podłokietniku i przy użyciu tego samego terminalu i yoistick’a.
- W standardzie Fendt 1050 Vario wychodzi bez tylnego i przedniego podnośnika oraz bez tylnego WOM-u, ze względu na różne przeznaczenie ciągnika - dodaje prezenter.
Kategoria Best Design Valtra N 174 - zmieniający się ciągnik
Model N 174 jest flagowym przedstawicielem serii N, w skład której wchodzi 6 ciągników o mocy od 105 Valtra N174 V do 185 KM. Wyróżnikiem ciągnika fińskiej produkcji jest indywidualne dostosowanie go do potrzeb operatora. Ten sam model u kilku rolników może całkowicie się różnić. Zmiana koloru maski stała się już wizytówką Valtry.
Silnik zamontowany w ciągniku jest własnej produkcji, Agco Sizu Power o pojemności 4,4 lub 4,9 l. Maksymalną moc maszyny osiągniemy na poziomie 1.800- 1.900 obr/min, a maksymalny moment obrotowy - w przedziale 1.200-1.500 obr/min. Takie parametry pracy motoru zapewnią nam niskie zużycie paliwa. Jednostka spełnia normę emisji spalin Tier IV Final tylko w oparciu o technologię SCR, czyli znany już katalizator AdBlue. Brak więc tutaj filtrów cząstek stałych czy systemu recyrkulacji spalin.
Układ napędowy dostępny jest w czterech różnych wariantach (patrz tabela). Producent przewiduje okresowe przeglądy i wymianę oleju co 600 mth.
- Ciekawostką jest to, że Valtra ma mokre tuleje cylindrowe z dodatkowym podparciem, czyli tak jakby płaszcz wodny wokół tulei cylindrowej podzielony na dwie strefy. Dodatkowe podparcie w środkowej części powoduje, że tam, gdzie tłok ma największa prędkość względem cylindra, jest jeszcze lepiej uszczelniony, czyli nie ma wibracji, bo są one ośmiokrotnie mniejsze, czyli praktycznie są wyeliminowane. Pierścienie idealnie przylegają. Mamy dłuższą żywotność silnika. Jest to charakterystyka naszego silnika Sizu od wielu lat i w najnowszej wersji tego nie zabrakło - mówi Sebastian Karasiewicz, reprezentujący firmę Valtra Polska.
Układ hydrauliki wyposażony jest w osobny, 60-litrowy zbiornik i taki sam Massey Ferguson 5713 SL dla oleju przekładniowego. W celu poprawy wydajności przy korzystaniu z instalacji hydraulicznej silnik delikatnie zwiększa obroty, co pozytywnie wpływa na pracę np. z ładowaczem czołowym. Nowa konstrukcja kabiny również może być przystosowana do upodobań użytkownika, dostępna jest pięciosłupkowa, sześciosłupkowa lub z przeznaczeniem na prace leśne z orurowaniem.
W nowej serii N wprowadzono Hill Hold, czyli asystent ruszania na wzniesieniach, który jest dostępny w branży samochodowej. W ciągnikach jest to innowacja. Zatrzymując się na wzniesieniu i chcąc bezpiecznie ruszyć, wystarczy załączyć prostą sekwencję rewersem. Maszyna zostanie wtedy zahamowana i dopiero po dodaniu gazu ciągnik załączy napęd i zwolni hamulce. Przejście jest na tyle płynne, że uniemożliwia cofnięcie się pojazdu.
Kolejną nowością w ciągnikach jest system ASR, który dba o odpowiednią przyczepność. Operator wybiera dopuszczalny poziom poślizgu (np. 20%), gdy teren będzie na tyle mokry, aby przekroczyć tę wartość, wówczas silnik z bezstopniową przekładnią sam dobierze bieg i prędkość, zachowując odpowiednią trakcję kół (nie większą niż 20%).
Kategoria Best Utility Massey Ferguson 5713 SL - ciągnik uniwersalny
Nagrodzony model jest kontynuacją wcześniejszej serii 5600. Głównym założeniem nowszego wydania jest spełnienim normy emisji spalin Tier IV Final.
Konstruktorzy postarali się o najprostsze rozwiązania. Zrezygnowano z recyrkulacji spalin i filtrów cząstek stałych. Zastosowano połączony układ SCR i DOC (katalizator utleniający). Spaliny kierowane są najpierw przez katalizator DOC, gdzie na drodze reakcji chemicznej usuwane są tlenki węgla i węglowodory. Następnie przechodzą przez układ SCR, w którym po wymieszaniu z roztworem mocznika (AdBlue) redukowane są tlenki azotu (NOx) do nieszkodliwego azotu i pary wodnej.
- Warto zwrócić uwagę na brak przy kominie tego charakterystycznego zgrubienia cechującego układ SCR. Wszystko jest tutaj schowane i połączone jak gdyby w jedną część, umieszczoną pod kabiną po prawej stronie - opisuje Rafał Pękal prezentując zwycięzcę. - Co ważne, takie rozwiązanie nie ogranicza nam pojemności baku paliwa, a jedynie zyskujemy lepszą widoczność przy pracy tym ciągnikiem - dodaje.
Na większe pole widzenia wpływa także ścięta maska czy panoramiczny dach, zalecany przy pracy z ładowaczem. Silnik o pojemności 4,4 l. pochodzący od Agco Power, wyposażono w cztery cylindry, a nie jak w poprzedniej wersji - w trzy. Producent Fergusona zastosował sprawdzone przekładnie Dyna-4 i Dyna-6. Pierwsza z nich montowana jest w blisko 75% ciągników tej firmy. W 130-konnym laureacie dostępny jest system prowadzenia równoległego, czyli w sposób automatyczny ciągnik może poruszać się po polu z dokładnością do 2 cm. Napęd WOM dostępny jest z trzema rodzajami prędkości: 540, 540 eco, 1.000, które załączane są elektronicznie, a nowością jest progresywna regulacja tego mechanizmu.
Operator, w zależności od agregatowanej maszyny, może ustawić agresywność rozruchu wałka, czyli obroty mają być osiągane szybko czy też niekoniecznie.
W celu poprawy komfortu pracy ciągnik możemy wyposażyć w amortyzowaną przednią oś. Zmianą w kabinie są kolorowe ikonki, lepiej widoczne w słoneczne dni. Poprawiono również Interfejs oraz uproszczono jego obsługę.
Kategoria Best of specjalized Same Frutteto S90.3 Active Drive - ciągnik specjalistyczny
Specjalistyczny ciągnik z przeznaczeniem do winnic i sadów. Wyróżnikiem nagrodzonego modelu jest amortyzacja niezależna przedniej osi, która jest niespotykana w maszynach sadowniczych ze względu na ich małe gabaryty i brak miejsca na tego typu mechanizm.
Za utrzymanie poziomu odpowiedzialne są dwa siłowniki hydrauliczne sterowane elektronicznie, trzy akumulatory gazowe oraz czujniki mierzące prędkość i ustawienie maszyny. Hydropneumatyczne zawieszenie zwiększa stabilność i bezpieczeństwo jazdy na stokach oraz poprawia kąt skrętu aż do 53 o. Silnik Same z trzema cylindrami o pojemności 3l, turbosprężarką i intercoolerem dysponuje mocą 90 KM.
Przekładnia ciągnika może być dostosowana do wymagań użytkownika, w standardzie znajduje się 3- i 5-biegowe zakresy prędkości wraz z biegiem pełzającym. Istnieje możliwość korzystania z przekładni Power Shift. Maszyna rozwija prędkość 40km/h z funkcją zmniejszonej prędkości obrotowej silnika. Na układ hydrauliczny składa się podwójna pompa tandemowa 33+25 l/min, co umożliwia dostosowanie odpowiedniej wydajności do potrzeb.