Wieści Rolnicze
  • Strona główna
  • Ceny Rolnicze
      • Żywiec wieprzowy
      • Żywiec wołowy
      • Zboża
      • Pasze
      • Owoce
      • Warzywa
      • Mleko i przetwory
      • Drób i jaja
      • Analizy rynkowe
      Kukurydza zyskuje na wartości. Ile płacą pośrednicy?
      Ceny produktów rolnych. Podrożały żyto i pszenżyto
      Szok, co się dzieje na rynku trzody chlewnej
      Rynek bydła mięsnego i wołowiny rośnie w siłę. Przebijamy ceny w Europie
  • Newsy
  • Hodowla
      • BYDŁO I MLEKO
      • TRZODA CHLEWNA
      • DRÓB
      • INNE HODOWLE
      • ŻYWIENIE
      • WYPOSAŻENIE BUDYNKÓW INWENTARSKICH
      • ZDROWIE I DOBROSTAN
      Ukraina depcze polskim producentom świń po piętach? Czy to już koniec chlewni?
      Niepokojące zjawisko na rynku jaj. Co dalej z branżą?
      Rynek bydła mięsnego i wołowiny rośnie w siłę. Przebijamy ceny w Europie
      Czym podgarniać TMR? Oto rozwiązania najczęściej stosowane w oborach
  • Uprawy
      • ZBOŻA
      • INNE UPRAWY
      • NAWOŻENIE
      • CHOROBY I SZKODNIKI
      • UPRAWA GLEBY
      • PRZECHOWALNICTWO
      • Owoce i warzywa
      Większy areał, więcej problemów. Ta roślina niestety też już choruje
      Te odmiany kukurydzy w tym roku zrobiły robotę. Ci, którzy na nie postawili, wygrali
      Podwoił plon i zyski na słabych glebach dzięki tej nietypowej uprawie! [VIDEO]
      Rzepak “pokasowany”. Co zagraża plonom?
  • Technika
      • CIĄGNIKI
      • MASZYNY
      • URZĄDZENIA
      Materiał Promocyjny Kubota L2 w gospodarstwach rolnych, sadownictwie, ogrodnictwie i agroturystyce
      ARiMR sfinansuje zakup nowego kombajnu. Oto, co musisz zrobić, by poprawnie złożyć wniosek
      Artykuł sponsorowany Uniwersalny partner w sadzie, ogrodzie i na polu
      Wkrótce rusza ważny nabór. Będą pieniądze na maszyny. Ale czy również na ciągnik?
  • Prawo i finanse
      • VAT
      • EKONOMIKA
      • POMOC UNIJNA
      • PRZEPISY
      • WNIOSKI DO POBRANIA
      • KRUS
      • GIEŁDOWY RYNEK ROLNY
      Imponujące gospodarstwa polskich polityków. Kto ma najwięcej ziemi?
      Hetman straci stanowisko w PE przez swój sprzeciw wobec umowy z Mercosur?
      Można stracić prawo do emerytury. Rolnicy muszą o tym bezwzględnie pamiętać
      Renta z KRUS w całości to wyzwanie. W tych sytuacjach rolnik dostanie mniej
  • Sylwetki
  • Video
  • Dla domu
      • Kulinaria
      • Hotblog
      • Koła gospodyń wiejskich
      • Zdrowie
      Twój ogród to dla nich luksusowy hotel. Działaj, zanim zniszczą korzenie drzew
      Oto ceny choinek w listopadzie. Tu już kupisz świąteczne drzewko prosto z lasu
      To już naprawdę ostatni dzwonek. Posadź dziś, a może zdąży zakwitnąć na święta
      Lista błędów przy storczyku jest długa. To dlatego nie kwitnie
  • iEKO iLOGICZNIE
      • Ekologia z certyfikatem
      • Dobre praktyki w uprawie roślin
      • Zrównoważony chów zwierząt
      • Odnawialne źródła energii
      • Zdrowa żywność
      • Środki pomocowe
      Artykuł sponsorowany Fotowoltaika dla rolnika. Jak skorzystać z pomocy ekspertów PGE?
      Trzy duże nabory ARiMR jeszcze w tym roku. Wsparcie od 200 tys. do 1,5 mln zł
      Od tego zależy, ile można zarobić na biogazowni rolniczej
      Czy agrowoltaika może zagwarantować plony i przychody rolnika?
  • Wieści Rolnicze
  • Ciągnik Claas Xerion zadebiutował... na torze wyścigowym Nürburgring

Ciągnik Claas Xerion zadebiutował... na torze wyścigowym Nürburgring

Technika - Ciągniki 10 września 2020 11:21 ŁT Aktualizacja: 10 września 2020 14:30
Ciągnik Claas Xerion zadebiutował... na torze wyścigowym Nürburgring
Źródło: Claas
24 sierpnia 2020 r. na odcinku Nordschleife słynnego toru wyścigowego Nürburgring miała miejsce spektakularna premiera. Po raz pierwszy w historii trasę pokonał nowoczesny i potężny ciągnik - Claas Xerion 5000. Co więcej - jadąc do tyłu.
Spis treści:

    24 sierpnia 2020 r. na odcinku Nordschleife słynnego toru wyścigowego Nürburgring miała miejsce spektakularna premiera. Po raz pierwszy w historii trasę pokonał nowoczesny i potężny ciągnik - Claas Xerion 5000. Co więcej - jadąc do tyłu.

    Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

    Seria Xerion została wprowadzona na rynek w 1997 r. Nowy Xerion 5000 cechuje stały napęd na cztery koła o tym samym rozmiarze oraz przekładnia bezstopniowa zapewniają doskonałą trakcję w każdych warunkach. Duża powierzchnia przylegania oraz włączany tryb jazdy o nazwie „psi chód” przyczyniają się do ochrony gleby. Zdolność kierowania wszystkimi kołami zmniejsza natomiast promień zawracania. Są to atuty bez wątpienia najmocniejszego produkowanego seryjnie ciągnika w Niemczech. Po pracy na polach uprawnych i terenach na całym świecie, jak również na dużych budowach i lotniskach, w lasach i na przełęczach wysokogórskich 24 sierpnia 2020 r. na ciągnik Xerion 5000 Trac VC czekało nowe zadanie: pokonanie owianego złą sławą odcinka Nordschleife na torze Nürburgring.

    Dlaczego do tyłu? 

    Na liczącej 20,8 km trasie nie chodziło rzecz jasna o uzyskanie najlepszego czasu. Samym wyzwaniem było pokonanie 73 zakrętów - w tym także budzącego postrach zakrętu Karussell - ważącym ponad 17 t superciągnikiem. Przed tym zadaniem stanął Christian Menzel, niemiecki kierowca wyścigowy, przyzwyczajony do jazdy kilkusetkonnymi autami i bolidami. Tym razem usiadł jednak za kierownicą pojazdu, którego koła mają 2,15 m średnicy! Pomysłodawcy przedsięwzięcia - dziennikarze „Auto motor und sport” - postanowili jeszcze bardziej utrudnić zadanie. Xerion 5000 musiał pokonać trasę, jadąc… do tyłu. Należy tutaj jednak wspomnieć, że Xerion Trac VC wyposażony jest w specjalną obracaną kabinę i osiąga prędkość maksymalną do 50 km/h podczas jazdy zarówno do przodu, jak i do tyłu.

    Dla doświadczonego Menzela, który pokonał ten tor wiele razy - głównie za kierownicą Porsche 911 - Xerion stanowił nie lada wyzwanie. Mimo wstępnego instruktażu, próbnych przejazdów i konsultacji z ekipą Claas maszyna wciąż budziła ogromny respekt. Jednym z powodów była umieszczona ponad 3 m nad ziemią kabina. To dość nietypowa pozycja dla kierowcy rajdowego, który przyzwyczajony jest do nisko zawieszonych aut sportowych.

    ZOBACZ TAKŻE: Bezorkowo uprawia 800 ha. Susza jest jego największym problemem [VIDEO]

    Niemal stałe 50 km/h

    Pierwsze zakręty Menzel przejechał dość ostrożnie, jednak początkowa nieśmiałość szybko ustąpiła miejsca pewności, z którą 49-latek pokonywał zielonym ciągnikiem zakręty, wzniesienia i spadki. Jak przystało na prawdziwego kierowcę wyścigowego, nie omieszkał on także ostro potraktować kilku krawężników - dla kół ciągnika Xerion to w końcu żaden problem! Ciekawie zrobiło się również na zakręcie Karussell, jednym z ostatnich nachylonych zakrętów na europejskich torach wyścigowych. Nachylenie wcale nie przeszkodziło kierowcy w pokonaniu tego odcinka z maksymalną prędkością. Dopiero wyboje, których tak bardzo boi się wielu zawodników, zmusiły Menzela do zdjęcia nieco nogi z gazu. Za to na właściwie wszystkich pozostałych odcinkach toru pedał jazdy pozostawał wciśnięty maksymalnie.

    Ukoronowaniem eksperymentu był niespodziewany czas okrążenia: dokładnie 25 minut, 50 sekund i 57 dziesiątych sekundy, które wskazał pomiar GPS po przekroczeniu linii mety. Oznacza to, że maszyna osiągnęła średnią prędkość 47,85 km/h, co znacznie przewyższyło oczekiwania redakcji „Auto motor und sport”, która spodziewała się wyniku o blisko 10 km/h niższego. Osiągnięcie takiego czasu było możliwe dzięki sześciocylindrowemu silnikowi o mocy 530 KM i pojemności 12,8 l, którego moment obrotowy wynosi 2600 Nm. To właśnie dzięki tym parametrom ciągnik utrzymywał dużą średnią prędkość także na wzniesieniach.

    - W samochodzie wyścigowym zdublowałbym ciągnik Xerion przynajmniej trzy razy - stwierdził rozemocjonowany Christian Menzel po zakończeniu supertestu. 

    - Mimo to mam ogromny szacunek dla tej maszyny. Wiadomo, że jest ona przeznaczona do ciągnięcia ciężkich ładunków przy niskich prędkościach. Mając to na uwadze, można jednak powiedzieć, że ciągnik naprawdę dobrze poradził sobie na Nordschleife - dodał kierowca wyścigowy.

    ZOBACZ TAKŻE: Legalna jazda po drogach kombajnem z hederem?

    • Tagi:
    • Claas Xerion
    • premiera
    • tor
    • Claas
    ŁT
    Podobne artykuły
    Maszyny

    Jedna maszyna i 266 ciężarówek. Ta sieczkarnia zmiażdżyła rekord Guinnessa w zbiorze paszy

    10 listopada 2025
    Ciągniki

    O tym ciągniku mówią dziś wszyscy. 450 koni to dopiero początek. Claas zaczyna nową erę

    9 listopada 2025
    Maszyny

    Claas odpala przed Agritechniką prawdziwą bombę. To pierwsza w pełni autonomiczna ładowarka

    5 listopada 2025
    Maszyny

    Ta maszyna w godzinę zbierze nawet 500 ton kukurydzy. Pod maską ma ponad 1000 KM

    3 września 2025
    Maszyny

    Ta marka pokazała nowe wersje najszerszych kosiarek z kondycjonerem [ZDJĘCIA]

    1 sierpnia 2025
    Maszyny

    Ta maszyna wyprodukuje do 60 bel o dużej gęstości w godzinę. To nowość na rynku

    18 lipca 2025
    Ciągniki

    Stąd wyjechał finalista konkursu Traktor Roku 2025. To ogromna inwestycja Claas

    5 lipca 2025
    Ciągniki

    Tym traktorem zrobiliśmy niemal wszystko. Nowy ciągnik Claas w akcji [VIDEO]

    1 czerwca 2025
    Warto wiedzieć
    Ceny rolnicze
    Kukurydza zyskuje na wartości. Ile płacą pośrednicy?
    26 listopada 2025
    Ekonomika
    RHD - kto i jak może założyć? Jak otrzymać pomoc finansową?
    26 listopada 2025
    Drób
    Choroba znów daje o sobie znać
    26 listopada 2025
    Najnowsze
    Ciągniki
    Ten ciągnik to jeden z ulubieńców polskich rolników. Farmtrac pokazał właśnie nowe modele
    26 listopada 2025
    Ciągniki
    Chiński debiutant chce podbić nasz rynek. Co potrafi ten nowy, tani 75-konny ciągnik?
    25 listopada 2025
    Materiał Promocyjny
    Ciągniki
    Kubota L2 w gospodarstwach rolnych, sadownictwie, ogrodnictwie i agroturystyce
    24 listopada 2025
    Ciągniki
    Te indyjskie ciągniki ruszają na podbój Europy. Stawiają na prostotę i funkcjonalność. A cena?
    23 listopada 2025
    Ciągniki
    Wszyscy patrzyli na giganty, my znaleźliśmy TO. Futurystyczny ciągnik z płaską jak stół maską
    23 listopada 2025
    Wieści Rolnicze
    Wieści Rolnicze
    Dane kontaktowe
    Wieści Rolnicze
    RP Digital Sp. z o.o.
    NIP: 5273128894
    REGON: 529596954
    tel. +48 627 47 15 31
    ul. Prosta 51
    00-838 Warszawa
    [email protected]
    Numer dyżurny -- 501 267 226
    Kategorie
    • Ceny Rolnicze
    • Newsy
    • Hodowla
    • Uprawy
    • Owoce i warzywa
    • Technika
    • Prawo i finanse
    • Sylwetki
    • Video
    • Dla Domu
    © 2025 WieściRolnicze
    • Redakcja
    • Reklama
    • Kontakt
    • Regulamin
    • Polityka prywatności
    • Prenumerata
    • Konkursy
    • Deklaracja dostępności