Ochrona czy rolniczy parapodatek? Będą zmiany w Funduszu Ochrony Rolnictwa
Przypomnijmy: producenci rolni, którzy nie otrzymali zapłaty za sprzedane produkty podmiotom skupującym, które stały się niewypłacalne, mogą starać się o rekompensaty.
Mówiąc wprost: chodzi np. o przypadki, gdy dany punkt skupu, do którego rolnik sprzedał swoje towary, zbankrutuje. Wszystko odbywa się w ramach tzw. Funduszu Ochrony Rolnictwa. O tym, czym konkretnie jest FOR, pisaliśmy szeroko już w ubiegłym roku:
CZYTAJ TAKŻE: Fundusz Ochrony Rolnictwa, czyli jak zarobić na rolniku
Wspomniana idea, choć w zamierzeniu z myślą o dobru rolników, wzbudza jednak sporo kontrowersji. Niektóre środowiska wprost bowiem zaznaczały, że jest to po prostu "parapodatek" - a opłata, jaką dane punkty (głównie skupu) muszą uiszczać - może odbijać się ostatecznie na cenach, za które rolnik swój produkt zbywa. Alarmowały o tym m.in. organizacje z branży mleczarskiej.
Pisaliśmy o tym szerzej niedawno [KLIK]
Przypomnijmy: wysokość wpłat na FOR to obecnie 0,125% wartości netto (bez VAT) zakupionych produktów rolnych, która jest ustalana na podstawie faktur VAT i VAT RR.
Już niebawem jednak może się to zmienić.
W najbliższym tygodniu sprawą ma zająć się Rada Ministrów - planowane są bowiem zmiany w ustawie, które m.in. zakładają zmniejszenie wspomnianych wpłat, ale także ich cykliczności.
Zmiany w ustawie o Funduszu Ochrony Rolnictwa. Co się zmieni w ramach FOR?
Zmiany wynikają ze wspomnianego wyżej niezadowolenia odnośnie wysokości obecnych opłat.
- Podmioty skupujące oraz ich zrzeszenia i organizacje zgłaszają swoje niezadowolenie wobec nałożonych na nich ustawowych obowiązków dotyczących deklarowania, naliczania i wpłacania na rachunek FOR należności w kwocie 0,125 % wartości skupionych produktów rolnych w cenach netto - możemy przeczytać m.in. w dokumencie w ramach trwających prac legislacyjnych.
W sumie planowanych jest sześć kluczowych zmian w ustawie. Oto one:
- Wydawane przez KOWR decyzje o rekompensatach mają być z uwzględnieniem przepisów odnośnie pomocy de minimis w sektorze rolnym;
- Zmniejszone będą należności - a konkretniej zmniejszony współczynnik: z 0,125 % do 0,1 % wartości skupionych produktów rolnych w cenach netto
- Zmiany w deklaracjach i terminie wpłacania należności na rachunek FOR - wszystko ograniczony się do rocznych deklaracji i jednorazowych wpłat na rachunek do dnia 14 lutego roku następującego po roku rozliczeniowym;
- Ograniczona zostanie wysokość nakładania kar za brak złożenia deklaracji do wysokości naliczonych wpłat na rachunek Funduszu, nie wyższej niż 10 000 zł;
- Zwiększony zostanie odpis na rzecz KOWR z 2,5 % do 3,125 % z tytułu opłacenia kosztów związanych z obsługą FOR
- Zmniejszona zostanie kwota wolna od wpłat: z dwudziestokrotności do pięciokrotności kosztów upomnienia w postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Kwota należności będzie zaliczana na poczet wpłat na FOR za kolejny rok, w którym wysokość kwoty należnej przekroczyła pięciokrotność kosztów tego upomnienia.
FOR. Ile wniosków składali rolnicy w sprawie rekompensat w roku 2023 i 2024?
Jak informuje ministerstwo, w 2023 r. zostało złożonych 709 wniosków o rekompensatę na kwotę 31,84 mln zł, z czego pozytywnie zostało rozpatrzonych 451 wniosków, na podstawie których zostały przyznane rekompensaty w wysokości 17,1 mln zł. Wypłat dokonano do 450 wniosków na kwotę 16,8 mln zł.
W 2024 r. do KOWR wpłynęło 1.077 wniosków o przyznanie rekompensaty w ramach FOR na kwotę 57,96 mln zł, z czego pozytywnie zostało rozpatrzonych 606 wniosków, na podstawie których zostały wydane decyzje o przyznanie rekompensaty w wysokości 20,65 mln zł.
- Przyjęto, że liczba wniosków składanych w kolejnych latach będzie analogiczna - argumentuje się w ramach proponowanych zmian w ustawie o FOR.
CZYTAJ TAKŻE: Kolejny unijny fundusz dla rolników, by uciszyć głosy niezadowolenia [KOMENTARZ]