Przegląd techniczny ciągnika na podwórku?
Z pewnością byłoby to spore ułatwienie dla gospodarzy, którzy obecnie muszą pokonywać spore odległości do okręgowych stacji kontroli pojazdów. Wdzięczni za wprowadzenie takiego udogodnienia byliby zapewne także użytkownicy publicznych dróg, którzy doświadczyli już na drogach stania w korkach za ciągnikami.
O przywrócenie możliwości wykonywania przeglądów technicznych ciągników rolniczych w podstawowych stacjach kontroli pojazdów lub na miejscu w gospodarstwie rolnika zawnioskowała Krajowa Rada Izb Rolniczych.
Obecnie przegląd ciągników rolniczych należy wykonywać w okręgowych stacjach kontroli pojazdów. I jak wyjaśniło samorządowi rolniczemu Ministerstwo Infrastruktury, przez najbliższy czas tak pozostanie.
Co prawda, przepisy mówiące o tym, że badania techniczne ciągnika rolniczego oraz ciągnika gąsienicowego o maksymalnej prędkości konstrukcyjnej nieprzekraczającej 40 km/h, a także przyczepy przeznaczonej do łączenia z tymi pojazdami jest dopuszczalne w infrastrukturze innej niż stanowisko kontrolne w stacji kontroli pojazdów, jak również w podstawowej stacji kontroli pojazdów, weszły w życie z dniem 1 czerwca 2024 r. Jednakże, aby mogły one obowiązywać w życiu codziennym, niezbędne jest wydanie rozporządzeń wykonawczych. A niestety nie wszystkie z nich zaczęły obowiązywać.
„W celu umożliwienia przeprowadzania badań technicznych przedmiotowych pojazdów w infrastrukturze innej niż stanowisko kontrolne w stacji kontroli pojazdów, niezbędne jest wydanie rozporządzeń, które określą wymagania dla infrastruktury innej niż stanowisko kontrolne w stacji kontroli pojazdów oraz wyposażenie kontrolno-pomiarowe stosowane do przeprowadzania badań technicznych pojazdów, jak również zakres i sposób przeprowadzania badania technicznego ciągnika rolniczego(…). Należy zaznaczyć, że takie rozporządzenia nie zostały jeszcze wydane” – czytamy w odpowiedzi Ministerstwa Infrastruktury skierowanej do KRIR-u.
Dalej resort infrastruktury poinformował, że podpisał rozporządzenie w sprawie wymagań i wyposażenia dla infrastruktury innej niż stanowisko kontrolne w stacji kontroli pojazdów.
„Natomiast projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach znajduje się w procedurze notyfikacji” – zaznacza Ministerstwo Infrastruktury.
Czytaj także: Rolnicy: aplikacja suszowa to jakaś porażka. Błędnie wylicza straty