E-Doręczenia w KRUS i ARiMR. Nowość dla rolników w 2025 roku
Do założenia skrzynek w systemie e-Doręczenia od 1 stycznia 2025 roku zostały zobligowane m.in. organy administracji rządowej, NFZ czy KRUS, ARIMR, notariusze oraz adwokaci.
Od tego dnia podmioty publiczne muszą:
- mieć adres do e-Doręczeń wpisany do bazy adresów elektronicznych (BAE),
- doręczać pisma na adres do e-Doręczeń podmiotom, które z niego korzystają.
Od teraz, jak informuje ARIMR, z tej usługi pozwoli na wysyłanie i odbieranie e-listów za potwierdzeniem odbioru z dowolnego miejsca czy uniknięcie wizyt na poczcie. Kolejna zaleta posiadania skrzynki e-Doręczenia to oszczędność kosztów wysyłki, bo urzędowe e-Doręczenia są bezpłatne oraz przyspieszenie obiegu dokumentów.
Czym są e-Doręczenia?
e-Doręczenia to elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Dzięki tej usłudze podmioty publiczne, obywatele i firmy mogą korzystać z wygodnych i bezpiecznych doręczeń elektronicznych. Są one równoważne prawnie tradycyjnej przesyłce poleconej za potwierdzeniem odbioru.
ARIMR: do rolników trafiły rekordowe kwoty
List polecony do KRUS przez Internet
Dzięki posiadaniu skrzynki w e-Doręczenia można wysłać lub odebrać list polecony do urzędu przez Internet w dogodnym dla siebie miejscu i momencie. KRUS przekonuje, że taka przesyłka jest bezpieczna, co gwarantuje kwalifikowany podpis elektroniczny lub pieczęć elektroniczna.
Czy obywatele muszą mieć założone skrzynki e-Doręczenia?
Dla obywateli posiadanie skrzynek w systemie e-Doręczenia nie jest obowiązkowe, a dobrowolne. Jak zatem uzyskać adres i osobistą skrzynkę e-Doręczeń?
- Wejdź na stronę gov.pl/e-doreczenia
- Wypełnij wniosek o utworzenie adresu i skrzynki
- Sprawdź wniosek i podpisz go elektronicznie np. profilem zaufanym
- Na adres e-mail dostaniesz potwierdzenie złożenia wniosku
- Zaloguj się na edoreczenia.gov.pl
- Otwórz zakładkę „Twoje skrzynki”
- Kliknij „Aktywuj skrzynkę”
- Podaj adres e-mail i zapoznaj się z regulaminem.
Adres do e-Doręczeń to nie jest adres e-mail
Skrzynka e-doręczenia to adres doręczeń elektronicznych (ADE) nadawany użytkownikowi e-Doręczeń. To nie jest adres e-mail. Właściwości adresu do e-Doręczeń:
- jest indywidualny – przypisany do danego użytkownika,
- umożliwia jednoznaczną identyfikację nadawcy i adresata,
- nie może zmienić właściciela.
Każdy adres do e-Doręczeń jest wpisany do Bazy Adresów Elektronicznych (BAE).
Gdzie zgłosić problem z założeniem skrzynki do e-Doręczeń?
Założenie i korzystanie ze skrzynki do e-Doręczeń nie jest trudne. Jeśli jednak pojawią się problemy w korzystaniu z niej, jak czytamy na stronie gov.pl, możemy zgłosić je poprzez formularz kontaktowy lub pod numerem infolinii 22 250 01 45.
Masz pomocnika w gospodarstwie? Pamiętaj o tych zmianach od stycznia
- Tagi:
- arimr
- krus
- e-doreczenia