Drzewa i krzewy na ROD. Te rośliny możesz wyciąć bez pozwolenia

Zasady dotyczące wycinki drzew i krzewów na terenie Rodzinnych Ogródków Działkowych (ROD) wynikają z ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 roku o ochronie przyrody oraz ustawy z dnia 13 grudnia 2013 roku o rodzinnych ogrodach działkowych.
Co można wyciąć bez pozwolenia na ROD?
Art. 16 ust. 1 ustawy o rodzinnych ogrodach działkowych mówi o tym, że usuwanie drzew i krzewów na terenach ogólnych ROD oraz na poszczególnych działkach określone jest przez przepisy ustawy o ochronie przyrody.
Zgodnie z art. 83f ust. 1 tej ustawy, na terenie ROD bez zezwolenia można wyciąć:
- krzew lub krzewy, które rosną w skupisku o powierzchni do 25 m2;
- krzewy, które pełnią funkcje ozdobne;
- drzewa lub krzewy owocowe.
Zgody na wycinkę nie potrzeba również dla drzew, których obwód pnia mierzony na wysokości 5 cm nie przekracza:
- 80 cm – w przypadku topoli, wierzb, klonu jesionolistnego oraz klonu srebrzystego;
- 65 cm – w przypadku kasztanowca zwyczajnego, robinii akacjowej oraz platanu klonolistnego;
- 50 cm – w przypadku pozostałych gatunków drzew.
Zezwolenie na usunięcie drzewa lub krzewu na ROD: Kiedy jest wymagane?
W przypadku pozostałych drzew i krzewów na ROD wymagane jest uzyskanie zezwolenia na usunięcie, które – zgodnie z art. 83a ust. 1 ustawy o ochronie przyrody – wydaje właściwy wójt, burmistrz lub prezydent miasta.
Jak wynika z kolei z art. 83b ust. 1 wspomnianej ustawy, wniosek o wydanie takiego zezwolenia zawierać powinien przede wszystkim:
- nazwę i siedzibę stowarzyszenia ogrodowego ROD lub imię, nazwisko i adres działkowca;
- nazwę gatunku drzewa lub krzewu;
- obwód pnia drzewa mierzony na wysokości 130 cm;
- wielkość powierzchni, z której zostanie usunięty krzew;
- miejsce, przyczynę oraz termin zamierzonego usunięcia drzewa lub krzewu.
Wniosek o wydanie zezwolenia na usunięcie drzewa lub krzewu z działki ROD można złożyć w wersji papierowej lub w formie dokumentu elektronicznego złożonego przez system ePUAP. Wzór wniosku pobrać można w urzędzie lub lub w jego Biuletynie Informacji Publicznej dostępnym na stronie internetowej.
Jeżeli zezwolenie na wycinkę dotyczyć ma drzew lub krzewów rosnących na terenie ogólnym ROD, wówczas jest ono wydawane na wniosek stowarzyszenia ogrodowego. Natomiast w przypadku konkretnej działki z wnioskiem wystąpić musi działkowiec.
Zgłoszenie zamiaru usunięcia drzewa: Kogo dotyczy?
Wspomniane zezwolenie nie dotyczy „drzew lub krzewów, które rosną na nieruchomościach stanowiących własność osób fizycznych i są usuwane na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej”, a których obwód pnia przekracza podane wyżej wymiary. W ich przypadku, jak wynika z ustawy o ochronie przyrody, istnieje obowiązek dokonania zgłoszenia zamiaru usunięcia drzewa do właściwego wójta, burmistrza lub prezydenta miasta.
Zgłoszenie takie powinno zawierać imię i nazwisko wnioskodawcy, oznaczenie nieruchomości, na której rośnie drzewo, a także rysunek lub mapkę określającą miejsce usytuowania drzewa na nieruchomości. Zgłoszenia można dokonać w formie papierowej lub elektronicznej – przez system ePUAP. Wzór takiego zgłoszenia pobrać można bezpośrednio na miejscu w danym urzędzie lub poprzez Biuletyn Informacji Publicznej.
Urząd, od momentu otrzymania zgłoszenia, ma 21 dni na przeprowadzenie oględzin drzewa, a następnie 14 dni na wniesienie sprzeciwu wycięcia drzewa. Jeśli tego nie zrobi, drzewo może zostać usunięte.
Czytaj też: W ten sposób można stracić działkę ROD. Działkowcy muszą uważać