Ten dodatek można pobierać do emerytury z KRUS. Niewiele osób o nim wie
Na podstawie Ustawy z dnia 27 grudnia 2021 roku o ochotniczych strażach pożarnych przyznawane jest świadczenie ratownicze. Dodatek ten można pobierać dożywotnio, nie jest on jednak przyznawany z urzędu – emeryt musi sam o niego zawnioskować. Przysługuje on tym emerytom, którzy pełnili służbę jako strażacy ochotniczej straży pożarnej, ale nie tylko.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Świadczenie ratownicze. Dla kogo?
Świadczenie ratownicze przysługuje strażakowi OSP, który czynnie uczestniczył w działaniach ratowniczych, akcjach ratowniczych, szkoleniach lub ćwiczeniach przez co najmniej 25 lat (w przypadku mężczyzn) lub co najmniej 20 lat (w przypadku kobiet) oraz osiągnął 65. rok życia (w przypadku mężczyzn) lub 60. rok życia (w przypadku kobiet). Zakład Emerytalno-Rentowy MSWiA wskazał również w wypowiedzi dla Wieści Rolniczych, że do dodatku są uprawnieni członkowie ochotniczych straży pożarnych, o których mowa w art. 19 Ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 roku o ochronie przeciwpożarowej, w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie ustawy o OSP (art. 50 ustawy o OSP).
Czytaj też: Nowa pula wsparcia także dla rolników. Ale trzeba złożyć wnioski
Ponadto, jak wskazuje Ustawa z dnia 18 sierpnia 2011 roku o bezpieczeństwie i ratownictwie w górach i na zorganizowanych terenach narciarskich, świadczenie przysługuje także ratownikowi górskiemu, który osiągnął 65. rok życia (mężczyźni) lub 60. rok życia (kobiety) oraz przez co najmniej 25 lat (mężczyźni) lub 20 lat (kobiety) wykonywał działania ratownicze podejmowane w ramach ratownictwa górskiego jako członek podmiotu uprawnionego do wykonywania ratownictwa górskiego i nie był zatrudniony do wykonywania tych działań.
Do wspomnianego okresu ratownikowi górskiemu wlicza się okres wykonywania przed 1 stycznia 2012 roku działań ratowniczych podejmowanych w ramach ratownictwa górskiego jako członek specjalistycznej organizacji ratowniczej – Górskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego lub Tatrzańskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego, o ile nie był zatrudniony do wykonywania tych działań.
Przyznanie prawa do świadczenia ratowniczego, jego wypłata oraz obsługa następuje na zasadach określonych w ustawie o ochotniczych strażach pożarnych.
Co oznacza czynne uczestnictwo w działaniach ratowniczych strażaka OSP?
Ustawa o ochotniczych strażach pożarnych określa, że czynne uczestnictwo oznacza bezpośredni udział co najmniej raz w roku w działaniu ratowniczym, akcji ratowniczej, szkoleniu lub ćwiczeniu. Ciągłość wysługi lat nie jest wymagana przy naliczaniu okresów czynnego uczestnictwa.
Ile wynosi świadczenie ratownicze?
Świadczenie ratownicze otrzymywane z tytułu wysługi lat w OSP wynosi od 1 marca 2025 roku 273 zł. Podlega ono corocznej waloryzacji.
Gdzie szukać potwierdzenia udziału w akcjach i działaniach?
Właściwy komendant powiatowy/miejski Państwowej Straży Pożarnej prowadzi ewidencję udziału strażaków ochotniczej straży pożarnej w działaniach i akcjach ratowniczych, szkoleniach oraz ćwiczeniach. Zawiera ona datę, numer oraz miejsce tych aktywności, a także imienny wykaz uczestników. Jak stanowi ustawa o ochotniczych strażach pożarnych taka ewidencja może być prowadzona z wykorzystaniem Systemu Wspomagania Decyzji Państwowej Straży Pożarnej (mowa o nim w art. 14g ust. 1 Ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 roku o ochronie przeciwpożarowej). Komendant Państwowej Straży Pożarnej przechowuje powyżej wskazane dane przez co najmniej 50 lat.
Co istotne, w przypadku, gdy ewidencja nie obejmuje jakiegoś okresu, który jest istotny dla osoby starającej się o dodatek, należy uzyskać potwierdzenie w formie oświadczeń trzech świadków – jeden z nich musi być osobą zaufania publicznego w okresie przez siebie poświadczanym. Chodzi tutaj na przykład o wójta, burmistrza czy komendanta gminy.
W przypadku ratowników górskich zaświadczenie o okresach wykonywania działań ratowniczych podejmowanych w ramach ratownictwa górskiego wydaje podmiot uprawniony do wykonywania ratownictwa górskiego. Jeśli jego uzyskanie nie jest możliwe, ratownik starający się o świadczenie musi wskazać na piśmie przyczyny niewydania zaświadczenia, a okresy wykonywania działań ratowniczych może potwierdzić trzech ratowników górskich, którzy wykonywali działania ratownicze w ramach ratownictwa górskiego z osobą ubiegającą się o przyznanie świadczenia.
Zaświadczenie o okresach wykonywania działań ratowniczych podejmowanych w ramach ratownictwa górskiego wydaje Górskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe lub Tatrzańskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe.
Czytaj też: Nie wszyscy właściciele muszą płacić podatek rolny. Kto jest zwolniony?
Kto finansuje świadczenie ratownicze?
Zarówno świadczenie ratownicze, jak i koszty jego obsługi, finansowane są z budżetu państwa.
Jak wnioskować o świadczenie ratownicze?
Z informacji przekazanych nam przez Zakład Emerytalno-Rentowy MSWiA wynika, że prawo oraz wysokość świadczenia ratowniczego dla osób uprawnionych w formie decyzji przyznaje Komendant powiatowy (miejski) Państwowej Straży Pożarnej właściwy dla siedziby ochotniczej straży pożarnej, na podstawie wniosku o przyznanie świadczenia ratowniczego złożonego przez strażaka ratownika, członka OSP, ratownika górskiego, członka GOPR lub TOPR albo jego przedstawiciela ustawowego, pełnomocnika albo opiekuna prawnego.
„Świadczenie ratownicze dla ww. uprawnionych wypłaca miesięcznie Zakład Emerytalno-Rentowy Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, w terminie do 15. dnia każdego miesiąca kalendarzowego, począwszy od miesiąca, w którym przyznano świadczenie ratownicze” – dodaje wspomniany organ.
Wzór wniosku został określony w Rozporządzeniu Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 2 lutego 2022 roku w sprawie wniosku o przyznanie świadczenia ratowniczego.
Do wniosku dołącza się dokumenty potwierdzające działania lub akcje ratownicze, a także obecność na szkoleniach czy ćwiczeniach – ewidencję prowadzoną przez komendę powiatową lub miejską Państwowej Straży Pożarnej lub oświadczenia trzech świadków. Wniosek z oświadczeniami świadków jest weryfikowany przez właściwego wójta, burmistrza lub prezydenta miasta, a jeśli weryfikacja jest pozytywna, to wnioskodawca może złożyć dokumenty dalej.
Wniosek z dokumentacją składa się w komendzie powiatowej lub miejskiej Państwowej Straży Pożarnej.
Od decyzji tej można się powołać w trybie przewidzianym przez Kodeks postępowania administracyjnego.






























