Prąd dla rolnika. Jakie taryfy? Co z rekompensatami z tytułu podwyżek?
Jakie taryfy są dostępne dla gospodarstw rolnych? Czy będą rekompensaty dla odbiorcy końcowego energii elektrycznej z tytułu wzrostu cen prądu?
Czytelnik zwrócił się do nas z następującym zapytaniem:
"Czy to prawda, że rolnicy będą zmuszeni przejść z taryfy C do taryfy G? Jeśli tak, to dlaczego? Czym jest to uwarunkowane? Kiedy może to nastąpić? Naszego czytelnika interesuje również następująca kwestia: Czy będą rekompensaty dla odbiorcy końcowego energii elektrycznej z tytułu wzrostu cen prądu? Czym w ogóle podyktowane są ostatnie podwyżki prądu? Jakiego rzędu podwyżek możemy się spodziewać w kolejnych latach? Jakie są prognozy w tej materii?
Te pytania przekazaliśmy do Urzędu Regulacji Energetyki. Opowiedzi poniżej. Udzieliła je Magdalena Dąbrowska, starszy specjalista do Wydział Mediów Departament Komunikacji Społecznej w URE.
PRĄD DLA ROLNIKA W PYTANIACH I ODPOWIEDZIACH
Czy to prawda, że rolnicy będą zmuszeni przejść z taryfy C do taryfy G? Jeśli tak, to dlaczego? Czym jest to uwarunkowane? Kiedy może to nastąpić?
Nie posiadamy informacji, o takim obowiązku. Przypomnę, że z taryfy G korzystają odbiorcy indywidualni (gospodarstwa domowe), a z taryfy C biznesowi.
Jeżeli chodzi o kwalifikację do grupy taryfowej, należy wyjaśnić, że zgodnie z § 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Energii z dnia 6 marca 2019 r. w sprawie szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf oraz rozliczeń w obrocie energią elektryczną (Dz. U. z 2019 r., poz. 503), podział odbiorców na grupy taryfowe jest dokonywany w zależności od poziomu kosztów uzasadnionych, ponoszonych przez przedsiębiorstwo energetyczne za dostarczanie energii elektrycznej do tych odbiorców, na podstawie następujących kryteriów:
- 1) poziomu napięcia sieci w miejscu dostarczania energii elektrycznej;
- 2) wartości mocy umownej;
- 3) systemu rozliczeń;
- 4) liczby rozliczeniowych stref czasowych;
- 5) zużycia energii elektrycznej na potrzeby gospodarstw domowych.
Należy zatem zauważyć, że przepisy traktują odbiorców zużywający energię na potrzeby gospodarstw domowych jako osobną kategorię odbiorców.
Szczegółowe kryteria kwalifikowania odbiorców do grup taryfowych i grupy taryfowe zawiera taryfa przedsiębiorstwa energetycznego (§ 4 ust. 1 ww. rozporządzenia Ministra Energii). Natomiast zgodnie z § 7 ust. 3 ww. rozporządzenia, warunki zmiany grupy taryfowej określa umowa sprzedaży energii elektrycznej albo umowa o świadczenie usług przesyłania lub dystrybucji energii elektrycznej, albo umowa kompleksowa.
Zatem w przedstawionej sprawie, istotne znaczenie w określeniu grupy taryfowej, a co za tym idzie zasad rozliczeń, będzie miał charakter odbioru energii elektrycznej, powinien on być zgodny z zasadami określonymi w taryfie przedsiębiorstwa energetycznego do którego sieci nieruchomość jest przyłączona.
Czy będą rekompensaty dla odbiorcy końcowego energii elektrycznej z tytułu wzrostu cen prądu?
Z tym pytanie należy się zwrócić do Ministerstwa Klimatu i Środowiska.
Czym w ogóle podyktowane są ostatnie podwyżki prądu? Jakiego rzędu podwyżek możemy się spodziewać w kolejnych latach? Jakie są Państwa prognozy w tej materii?
Decyzje o wysokości taryf dla przedsiębiorstw energetycznych zatwierdzanych przez Prezesa URE każdorazowo podejmowane są po przeprowadzeniu postępowania taryfowego - po tym, jak spółki złożą do URE wnioski, w których wskazują oczekiwany poziom taryf na kolejny rok wraz z uzasadnieniem. Prezes URE każdorazowo analizuje oraz weryfikuje zasadność wnioskowanych przez przedsiębiorców podwyżek.
O tym, jakie są oczekiwania przedsiębiorstw energetycznych na 2022 rok, dowiemy się zatem, kiedy spółki złożą do Prezesa URE swoje wnioski taryfowe.
Na tym etapie możemy jedynie przewidywać, że podwyżki w 2022 roku będą wyższe niż tylko odzwierciedlające poziom inflacji. W debacie publicznej, jak co roku o tej porze, padają różne szacunki. Jednak Prezes URE będzie mógł odnieść się do tych szacunków dopiero po analizie wniosków spółek i argumentacji w nich przedstawionej..
Czytaj także: