Najlepszy bank dla rolnika - gospodarze wybrali lidera
BGŻ PNB Paribas, SGB Spółdzielcza Grupa Bankowa oraz Grupa BPS najlepszymi bankami dla rolników - tak wynika z tegorocznych badań przeprowadzonych przez firmę Martin&Jacob.
Ocenie poddano 26 banków, do ostatecznego rankingu włączono 12 banków, które posiadają w swojej ofercie produkty dedykowane rolnikom. Badania, w postaci ankiety, przeprowadzono w styczniu tego roku na grupie rolników wykorzystujących produkty bankowe na potrzeby własnych gospodarstw.
Rolnicy wypowiedzieli się m.in. na temat oferty bankowej, jakości obsługi i warunków lokalowych. Wyrazili także ogólną opinię na temat banku. W roku poprzednim, jak podaje Martin&Jacob wszystkie banki spółdzielcze oceniano łącznie. - Ranking tegoroczny jest bardziej szczegółowy. Wprawdzie banki spółdzielcze, z racji swojego doświadczenia w branży agro cieszą się dużym zaufaniem rolników, to jednak - formalnie i faktycznie - stanowią odrębne podmioty. Z tej racji w rankingu tegorocznym podajemy osobno oceny wyliczone dla kluczowych grup zrzeszających Banki Spółdzielcze: Spółdzielczej Grupy Bankowej oraz Grupy BPS - podaje dr Paweł Trojanowski, pełnomocnik zarządu ds. Badań Martin&Jacob.
Najwyżej ocenione zostały banki, które z sektorem rolnym współpracują od dawna. - Zachowują zatem wypracowaną przez lata przewagę, która jest odzwierciedleniem przewagi, jaką mają nad innymi bankami w rozumieniu potrzeb biznesu rolnego - komentuje dr Paweł Trojanowski.
W rankingu Bank Najlepszy dla Rolnika na pierwszym miejscu uplasował się BGŻ PNB Paribas, tuż za nim w czołówce znalazły się kolejno: SGB Spółdzielcza Grupa Bankowa oraz Grupa BPS. Wysoko ocenione zostały również: Bank Zachodni WBK, Credit Agricole, mBank i PKO Bank Polski. Mocnymi stronami lidera tegorocznego rankingu - BGŻ PNB Paribas - są, obok ogólnej oceny, oferta produktowa i obsługa klienta. Bank zajmujący drugie miejsce - SGB Spółdzielcza Grupa Bankowa - góruje nad liderem jedynie w zakresie warunków lokalowych. - Jak dowodzą wyniki tegorocznych badań, rolnicy nadal przywiązują dużą wagę do kontaktu bezpośredniego z doradcą oraz do jego kompetencji i cenią sobie dyskrecję obsługi, indywidualne podejście do klienta oraz prostą i zrozumiałą komunikację. Podobnie jak w ubiegłym roku, badani rolnicy dużą wagę przypisują także do bankowości elektronicznej, która stanowi ułatwienie w sytuacjach niewymagających bezpośredniego kontaktu - stwierdza dr Paweł Trojanowski.
Jak przeprowadzono badanie na najlepszy bank dla rolnika?
Badanie zostało zrealizowane w styczniu 2017 r. metodą ilościową, techniką CAWI. Z pierwotnego zboru 5000 ankiet zebranych w panelu internetowym, reprezentatywnym ze względu na kategorię wielkości gospodarstwa i lokalizację w przestrzeni kraju, losowo dobrano 12 stuosobowych grup rolników wskazujących jeden z 12 banków oferujących produkty dla rolników, jako swój bank główny. Skonstruowany ranking opiera się na ocenach wystawionych w obrębie tych właśnie grup.