Wieści Rolnicze
  • Strona główna
  • Ceny Rolnicze
      • Żywiec wieprzowy
      • Żywiec wołowy
      • Zboża
      • Pasze
      • Owoce
      • Warzywa
      • Mleko i przetwory
      • Drób i jaja
      • Analizy rynkowe
      W Broniszach pojawiła się konkurencja dla polskich ziemniaków
      Znowu korekty w cenach bydła [WYKRES]
      W Niemczech płacą więcej, a w kraju kolejne korekty w cenach tuczników [WYKRES]
      Ceny rosną. Co z podażą zboża?
  • Newsy
  • Hodowla
      • BYDŁO I MLEKO
      • TRZODA CHLEWNA
      • DRÓB
      • INNE HODOWLE
      • ŻYWIENIE
      • WYPOSAŻENIE BUDYNKÓW INWENTARSKICH
      • ZDROWIE I DOBROSTAN
      Chcesz uniknąć strat w hodowli? Koniecznie pamiętaj o tym schemacie
      Nowe informacje w sprawie afery z podrzuconym dzikiem. Są kolejne padłe sztuki
      Dopłata 7 tys. zł do buhaja? Branża wskazuje: w ciągu roku koszt zakupu wzrósł o 40%
      Rynek trzody już zareagował na ASF w Hiszpanii. Sprzedaż świń po niższych cenach
  • Uprawy
      • ZBOŻA
      • INNE UPRAWY
      • NAWOŻENIE
      • CHOROBY I SZKODNIKI
      • UPRAWA GLEBY
      • PRZECHOWALNICTWO
      • Owoce i warzywa
      Nie bagatelizuj tego, zwłaszcza teraz. Prosta sprawa, a może znacząco wpłynąć na plon kukurydzy
      Ta uprawa jest bardzo popularna w tym regionie. Ale to nie były łatwe żniwa [VIDEO]
      Plantatorzy buraków nie mają naprawdę lekko. Kolejne zagrożenia na horyzoncie
      To od niej zależy zdrowie roślin i przyszłość rolnictwa. 5 grudnia, Światowy Dzień Gleby
  • Technika
      • CIĄGNIKI
      • MASZYNY
      • URZĄDZENIA
      Te kombajny możesz kupić dzięki wsparciu z ARiMR. Co zrobić, by poprawnie złożyć wniosek?
      Z ostatniej chwili. Nagle odwołano jedno z najważniejszych wydarzeń rolniczych
      Stęskniliście się za dobrymi imprezami dla rolników? To będzie hit 2026 roku
      Rolnik stawia za zboże. Zainwestował w tym roku milion złotych w nową suszarnię
  • Prawo i finanse
      • VAT
      • EKONOMIKA
      • POMOC UNIJNA
      • PRZEPISY
      • WNIOSKI DO POBRANIA
      • KRUS
      • GIEŁDOWY RYNEK ROLNY
      Ukraina może zagrozić polskiemu sektorowi rolnemu? „Nie zgadzam się z tą narracją”
      Nielegalnie zrzucają rolnikom śmieci na pola. Rządowa agencja ostrzega
      Czy gospodarstwa rolne w 2026 roku czeka zaciskanie pasa? Ekonomista podał dane
      Ewidencja zabiegów ŚOR przesunięta. Kto na tym skorzysta? Ekspertka komentuje
  • Sylwetki
  • Video
  • Dla domu
      • Kulinaria
      • Hotblog
      • Koła gospodyń wiejskich
      • Zdrowie
      Wykonaj te zabiegi w grudniu, a trawnik odwdzięczy się bujnym wzrostem na wiosnę
      Takiej pogody w grudniu nikt się nie spodziewa. Prognoza pełna niespodzianek
      To drewno to hit wśród właścicieli kominków. Jest tanie i wolno się spala
      Uważaj na te domowe rośliny. To właśnie w nich najczęściej chowają się pluskwy
  • iEKO iLOGICZNIE
      • Ekologia z certyfikatem
      • Dobre praktyki w uprawie roślin
      • Zrównoważony chów zwierząt
      • Odnawialne źródła energii
      • Zdrowa żywność
      • Środki pomocowe
      Artykuł sponsorowany Fotowoltaika dla rolnika. Jak skorzystać z pomocy ekspertów PGE?
      Trzy duże nabory ARiMR jeszcze w tym roku. Wsparcie od 200 tys. do 1,5 mln zł
      Od tego zależy, ile można zarobić na biogazowni rolniczej
      Czy agrowoltaika może zagwarantować plony i przychody rolnika?
  • Wieści Rolnicze
  • Prawo i finanse
  • Finansowanie maszyny w kilkanaście minut? Tak twierdzi ekspert rynku leasingowego

Finansowanie maszyny w kilkanaście minut? Tak twierdzi ekspert rynku leasingowego

Prawo i finanse 8 października 2025 16:09 Aktualizacja: 8 października 2025 17:04
Finansowanie maszyny w kilkanaście minut? Tak twierdzi ekspert rynku leasingowego
Źródło: wiescirolnicze.pl
Rozmowa z Piotrem Domagałą - dyrektorem do spraw rozwoju sektora rolnego w Santander Leasing
Spis treści:

    Na stoisku Wieści Rolniczych w trakcie  Agro Show w Bednarach gościliśmy Piotra Domagałę, dyrektora do spraw rozwoju sektora rolnego w Santander Leasing. Ekspert uczestniczył także w śniadaniu prasowym zorganizowanym przez "Wieści Rolnicze" pod patronatem "Rzeczpospolitej". Rozmawialiśmy z nim o rozwoju rynku leasingowego i procedurach, jakie musi spełnić rolnik, korzystając z tego typu finansowania. Zamieszczamy fragment wywiadu. Calość na naszym kanale YouTube.

    Czy jest zależność między wzrostem finansowania zakupu maszyn przez spółki leasingowe a naborami do programów unijnych?

    Tak, oczywiście. Bo gdy myślimy o rynku maszyn i urządzeń rolniczych w tym roku, no to wiemy, że jednym z  czynników, który spowodował ten wzrost, była końcówka PROW u. Ten rok był szczególny, no bo z jednej strony kończyliśmy PROW, ale pojawiły się też nabory już w ramach choćby Rolnictwa 4.0 i w ramach nowego Krajowego Planu Strategicznego. Więc mamy pewnego rodzaju kumulację i to się przełożyło na pewno na rynek maszyn rolniczych. Natomiast to, co widać - na pewno mamy dużo mniej wsparcia, jeżeli chodzi o ciągniki rolnicze i to też widać w strukturze finansowania. Ciągniki dalej są na pierwszym miejscu, natomiast tracą trochę udział na rzecz tych wszystkich maszyn uprawowych, dla których mamy dzisiaj więcej wsparcia.(…)

    Uproszczony proces finansowania zakupu maszyn rolniczych

    Przejdźmy do informacji praktycznych.  Ci, którzy nabyli maszynę dzięki finansowaniu spółki leasingowej,  wiedzą, jak to przebiega. Ale gdyby pan mógł przybliżyć tym, którzy jeszcze nie korzystali tej formy finansowania, jakich formalności trzeba dokonać.

    Oczywiście odpowiem na to pytanie, ale też nakreślę, jaki jest nasz cel, bo my dbamy o to, żeby dostępność do finansowania dla klientów, dla naszych rolników była jak najlepsza, więc my tak de facto staramy im się to zapewnić na przykład w formie procesu uproszczonego. I myślę, że nam to naprawdę dobrze wychodzi, bo tak mniej więcej 80% finansowania, którego udzielamy, to jest finansowanie udzielone w procesie uproszczonym. 

    Co to znaczy w procesie uproszczonym? 

    To znaczy, że rolnik bardzo często nie musi składać wniosku. Po prostu zbieramy, bardzo często ustnie, dane, które potem oczywiście potwierdzamy, ale  to już jest taki pierwszy krok, który, myślę, jest dużym udogodnieniem, bo nie trzeba wypełniać  papierowego wniosku. I myślę, że to jest też duże ułatwienie dla rolnika, szczególnie w okresach wzmożonej pracy w polu. I to jest jedna ważna zaleta. Drugą jest czas wydania decyzji, bo to jest bardzo często kilkanaście minut. Informacja o tym, czy to finansowanie jest, czy go nie ma jest dostępna bardzo szybko. My zapewniamy to,  bo mamy dedykowaną sieć doradców, którzy zajmują się obsługą wyłącznie klientów z sektora rolnego. I myślę, że to jest też coś, co bardzo mocno ułatwia rolnikom zaciąganie zobowiązań, bo mają opiekę z naszej strony. Jest ktoś, kto przez ten cały proces rolnika poprowadzi. Proces jest skrócony. Myślę, że do takiego absolutnego minimum. Bardzo często się klienci obawiają, że jak będą wnioskowali o dużą kwotę, to tych papierów jest już więcej, to wymagamy więcej. I oczywiście jest pewna granica, od której  chcemy trochę więcej informacji o tym gospodarstwie. Jest trochę więcej dokumentów, ale ta granica jest przesunięta dosyć daleko, bo tak właściwie ona się u nas zaczyna na poziomie miliona złotych (…).

    Żeby być skutecznym, to tak naprawdę musicie mieć kontakt z dealerami. Rozumiem, że większość korzystających z waszych usług jednak dociera przez dealera?

    Tak, to prawda. I jak obserwujemy ten rynek przez ostatnie kilka, kilkanaście lat, no to myślę, że takim wzorem dla tego rynku był rynek samochodów (…). Najpierw wybór przedmiotu, czyli tego samochodu w przeszłości, potem finansowanie, które jest dostępne u dealera. (…) tak właściwie gros tego biznesu, bo tak właściwie powyżej ponad 60%, to jest właśnie finansowanie udzielone we współpracy z dostawcami. I to też pokazuje, jak bardzo ten model jest dzisiaj powszechny. My mamy dzisiaj kilkanaście programów finansowania fabrycznego. I co to daje klientowi? Oczywiście dostępność - w jednym miejscu ma wszystkie informacje,  to jest też czas, ale bardzo często są też korzystne oferty, bo my w tej współpracy jesteśmy w stanie zaproponować bardzo atrakcyjne warunki finansowania. (…)

    Jeśli ja chcę kupić konkretny model ciągnika, u dealera będzie można sfinansować to poprzez leasing w Santander Leasing, ale ja sobie wybiorę inną firmę, to ten dealer też mi sprzeda ciągnik?

    Tak, dealer przede wszystkim chce sprzedawać sprzęt, to wiadomo. Natomiast  też mu zależy na sprawnym finansowaniu. Więc ja bym powiedział, że  dealerzy wybierają tych, którzy są dla nich najsprawniejsi.

    Leasing na 10 lat?

    Czy są sztywne reguły dotyczące czasu leasingu, czy też tutaj można sobie dobrać ten czas leasingowania w zależności od możliwości finansowych?

    Te czasy są różne. One oczywiście zależą od tego, co finansujemy. No, ale takim standardem na rynku, jeżeli chodzi o maszyny i urządzenia rolnicze jest 10 lat. I to jest taki standard, który funkcjonuje od, myślę już dosyć długiego czasu. I my też obserwujemy, że nie każdy rolnik potrzebuje tak długiego finansowania. Co prawda ja bardzo często zachęcam rolników do takiej refleksji: w momencie realizacji inwestycji, bo bardzo często mamy taką sytuację, że rolnika stać na to, żeby spłacać szybciej. Na przykład my proponujemy 10 lat, rolnik mówi: mnie nie stać na to, żeby spłacać to 5 lat. I faktycznie na moment zaciągania tego zobowiązania tak jest. Tylko potem, jak myślimy o kolejnej inwestycji, to czasami tym krótkim finansowaniem blokujemy sobie kolejne inwestycje. Więc ja bardzo często zachęcam też klientów do takiej analizy - co ja planuję w przyszłości i czy ta moja zdolność będzie wystarczająca, żeby też realizować kolejne inwestycje. Więc ta elastyczność jest bardzo duża, bo to nie tylko elastyczność w samym maksymalnym okresie finansowania, ale też elastyczność w takiej formie spłacania rat. To bardzo często nie są klasyczne raty miesięczne, bo doskonale wiemy o dużej sezonowości w rolnictwie. Właściwie pewnie jedną z nielicznych produkcji, gdzie można powiedzieć, że raty miesięczne są ok., jest produkcja mleka. Tam mamy regularne miesięczne wpływy i tam da się stosować takie raty. I można powiedzieć, że poza tą produkcją, no to trudno, żeby w innych to były raty miesięczne, bo to po prostu nie pasują w żaden sposób do  momentu, kiedy te przychody w gospodarstwie się pojawiają.

    Leasing maszyn używanych

    Czy poprzez leasing można także sfinansować zakup maszyn używanych?

    Tak, można, ale to oczywiście zależy od firmy, bo te warunki się różnią. Konkurujemy ze sobą, więc każdy stara się być najlepszy. Ja mogę powiedzieć, jak to wygląda z perspektywy Santander Leasing. My w którymś momencie powiedzieliśmy sobie, że to jest bardzo ważny rynek. Jeżeli chodzi o rynek ciągników, bo tutaj mamy tak właściwie takie najlepsze dane, to też widać, że jest tam w około 60-70 procent używanych ciągników. Natomiast myślę, że jednak jest tak, że dużo spółek leasingowych koncentruje się na finansowaniu nowych przedmiotów. (…) Dzisiaj rozmawialiśmy o tym na śniadaniu prasowym, że ta perspektywa po 2027 roku ona trochę pokazuje, że tych pieniędzy na dotacje na nowy sprzęt może być mniej albo wręcz być może ich w ogóle nie będzie.

    Czytaj też:
    Sprzedaż nowych maszyn spada z miesiąca na miesiąc. Używane zyskują 

    To duża szansa wtedy dla was, bo będziecie jednym z głównych źródeł finansowania.

    Pewnie nieskromnie powiem, że trochę na to -  może nie, że liczymy - ale na pewno to będziemy chcieli wykorzystać. My zrobiliśmy dużą zmianę, jeżeli chodzi o finansowanie maszyn używanych. Dzisiaj jesteśmy w stanie finansować ciągniki z wiekiem do 20 lat, bo to też jest ważne, że tak na dobrą sprawę ja to mówię tak, że my finansujemy prawdziwe maszyny używane. No bo jednak ten cykl życia maszyn w gospodarstwie rolnym jest dużo dłuższy. I znowu odwołam się do tych danych dla rynku rolniczego. No bo jak popatrzymy na ten rynek maszyn używanych, te ciągniki do 20 lat, to jest tak właściwie raptem połowa całego rynku używanych ciągników w Polsce. Druga połowa to są ciągniki powyżej 20 lat. My postawiliśmy tą granicę właśnie na 20 latach i ciągniki finansujemy. I myślę, że jesteśmy na poziomie warunków i no gdzieś na pewno w czołówce.

    Ale rozumiem, że procesy uproszczone nie mają tu racji bytu, no bo taki ciągnik każdy indywidualnie trzeba wycenić…

    Nie do końca, bo radzimy sobie z tym bardzo dobrze. I to też jest proces uproszczony. I nie zawsze robimy wycenę. Więc to , że to jest maszyna używana, nie oznacza, że  procedura dla rolnika jest trudniejsza. Oczywiście sprawdzamy i weryfikujemy wartość, ale to nie jest dzisiaj konieczne.

    To podejście bardzo ciekawe, zważywszy, że mamy do czynienia z instytucją finansową, która bardzo dokładnie powinna wszystko wymierzać i wyliczać.

    To nie oznacza, że my tego nie wyliczamy i nie sprawdzamy. Natomiast tak jak powiedziałem już na samym początku, my dbamy o to, żeby ta dostępność finansowania dla rolników była możliwie jak największa i żeby to obciążenie po stronie klienta było możliwie jak najmniejsze. 

    • Tagi:
    • rolniczych
    • maszyn
    • leasing
    Aleksandra Pilarczyk
    Redaktor naczelna „Wieści Rolniczych”. Z wykształcenia polonistka i rolniczka. W latach 90-tych współtwórczyni mediów lokalnych („Gazeta Jarocińska”, „Życie Pleszewa”), a w roku 2010 - „Wieści Rolniczych”.
    Zobacz wszystkie wpisy autora
    Podobne artykuły
    VAT

    Chcesz dostać dotację i kupić maszynę rolniczą z zagranicy?

    17 września 2024
    Maszyny

    Dzień Otwarty BOBCAT. Testowali maszyny i wygrywali nagrody

    18 czerwca 2024
    Newsy

    24 września wybory do izb rolniczych 2023

    25 kwietnia 2023
    Bydło i mleko

    Krowa w leasing!

    12 września 2022
    Newsy

    Ukradli sieczkarnię. Teraz grozi im 10 lat więzienia

    22 marca 2017
    Ciągniki

    Mycie maszyn rolniczych

    17 września 2016
    Ekonomika

    Leasing otwiera wszystkie drzwi?

    28 lutego 2016
    Warto wiedzieć
    Uprawy
    Siew w grudniu? Tak, ale przede wszystkim pod tym warunkiem
    10 grudnia 2025
    Przepisy
    Ważna informacja dla właścicieli studni. Skorzysta nawet 40 tys. gospodarstw
    10 grudnia 2025
    Ekonomika
    Zaleją nas miodem z Ukrainy? Oto fakty
    10 grudnia 2025
    Najnowsze
    Ekonomika
    Zaleją nas miodem z Ukrainy? Oto fakty
    10 grudnia 2025
    Ekonomika
    Ukraina może zagrozić polskiemu sektorowi rolnemu? „Nie zgadzam się z tą narracją”
    9 grudnia 2025
    Prawo i finanse
    Nielegalnie zrzucają rolnikom śmieci na pola. Rządowa agencja ostrzega
    9 grudnia 2025
    Ekonomika
    Czy gospodarstwa rolne w 2026 roku czeka zaciskanie pasa? Ekonomista podał dane
    8 grudnia 2025
    Prawo i finanse
    Ewidencja zabiegów ŚOR przesunięta. Kto na tym skorzysta? Ekspertka komentuje
    7 grudnia 2025
    Wieści Rolnicze
    Wieści Rolnicze
    Dane kontaktowe
    Wieści Rolnicze
    RP Digital Sp. z o.o.
    NIP: 5273128894
    REGON: 529596954
    tel. +48 627 47 15 31
    ul. Prosta 51
    00-838 Warszawa
    [email protected]
    Numer dyżurny -- 501 267 226
    Kategorie
    • Ceny Rolnicze
    • Newsy
    • Hodowla
    • Uprawy
    • Owoce i warzywa
    • Technika
    • Prawo i finanse
    • Sylwetki
    • Video
    • Dla Domu
    © 2025 WieściRolnicze
    • Redakcja
    • Reklama
    • Kontakt
    • Regulamin
    • Polityka prywatności
    • Konkursy
    • Deklaracja dostępności