4 tys. zł kary za brak polisy OC w 2017 roku
Jeśli jesteś posiadaczem auta i nie wykupisz polisy OC w tym roku jeszcze bardziej możesz liczyć się z bolesnymi konsekwencjami.
Jak podaje Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, kara za nieposiadanie ubezpieczenia auta wynosi 4 000 zł. Aleksandra Biały, rzecznik prasowy oraz doradca prezesa UFG dodaje, że system wykrywania kierowców bez OC jest coraz bardziej szczelny. W efekcie w minionym roku Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny obniżył o połowę szacunki dotyczące pojazdów poruszających się po naszych drogach bez ważnej polisy. Polska należy do krajów, w którym wskaźnik nieubezpieczonych kierowców jest jednym z najniższych w Europie.
- Nawet mimo ostatnich podwyżek składka za ubezpieczenie OC jest wielokrotnie niższa niż kara za jego brak. Z punktu widzenia użytkowników dróg lepiej więc wykupić to ubezpieczenie niż narażać się na tak wysoką sankcję, a w razie wypadku spowodowanego nieubezpieczonym pojazdem na zwrot odszkodowania wypłaconego ofiarom takiego wypadku. Rekordzista ma do zwrotu 1,8 mln złotych. Polisa OC chroni bowiem posiadacza pojazdu i kierowcę przed koniecznością wypłaty z własnej kieszeni świadczeń za szkody spowodowane autem - podkreśla Elżbieta Wanat-Połeć, prezes Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.
Z kolei Hubert Stoklas, wiceprezes Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego tłumaczy, że system kontroli OC jest coraz bardziej szczelny. - Zdecydowaną większość przypadków braku tej polisy UFG wykrywa już bez udziału właściciela pojazdu, a na podstawie informacji w ogólnopolskiej bazie polis komunikacyjnych – podaje.
Czytaj także: Warto ubezpieczyć zawartość budynków inwentarskich? KLIK
Od początku 2017 roku właścicieli pojazdów czekają wyższe sankcje za brak OC; ich wysokość ustalana jest w relacji do minimalnego wynagrodzenia za pracę w Polsce, który obecnie wynosi 2 tys. zł. Podstawowa kara dla auta osobowego to dwukrotność tego wynagrodzenia w danym roku; z kolei dla ciężarówek - trzykrotność. Przy braku polisy tylko przez kilka dni sankcja jest niższa. Gdy przerwa nie przekracza 3 dni - 20 proc., a do 14 dni – 50 proc. kary podstawowej (patrz tabela poniżej).
Okres bez ochrony ubezpieczeniowej |
Gradacja opłaty |
Rodzaj pojazdu mechanicznego
|
|||||
Samochody osobowe |
Samochody ciężarowe~ |
Pozostałe pojazdy |
|||||
/ Rok |
2016 |
2017 |
2016 |
2017 |
2016 |
2017 |
|
powyżej 14 dni |
100% |
3 700 |
4 000 |
5 550 |
6 000 |
620 |
670 |
od 3 do 14 dni |
50% |
1 850 |
2 000 |
2 780 |
3 000 |
310 |
330 |
poniżej 3 dni |
20% |
740 |
800 |
1 110 |
1 200 |
120 |
130 |
~ również ciągniki samochodowe i autobusy
Obecnie szacuje się, że w Polsce może być od 90 do 100 tys. nieubezpieczonych pojazdów (a więc około 0,5% wszystkich pojazdów na drogach). - Z międzynarodowych statystyk wynika, że jest to jeden z najniższych wskaźników w Europie - mówi Aleksandra Biały.
-
nieopłacenie pełnej raty składki za OC - tylko po opłaceniu wszystkich rat składki za OC, polisa ta zostaje przedłużona na kolejne dwanaście miesięcy (oczywiście pod warunkiem, że nie została wypowiedziana). Brak którejkolwiek z rat powoduje, że ubezpieczenie to wygasa z upływem okresu na który zostało wykupione;
-
wygaśnięcie ubezpieczenia zbywcy pojazdu – warto pamiętać, że nabywca pojazdu może korzystać z OC zbywcy, tylko do końca okresu który widnieje na polisie. Po tej dacie ubezpieczenie to wygasa, a nowy właściciel musi wykupić własne OC**;
-
wykupienie OC już po dacie pierwszej rejestracji pojazdu w Polsce - należy pamiętać, by wykupić OC w dniu pierwszej rejestracji pojazdu, ale nie później niż w chwili wprowadzenia go do ruchu;
-
przekonanie, że dla niesprawnego technicznie i nieużytkowanego pojazdu nie jest potrzebne ubezpieczenie – to nieprawda: obowiązek posiadania ważnego OC mają wszyscy właściciele pojazdów - tak długo jak pojazd jest zarejestrowany – bez względu na jego stan techniczny i tego czy jest on aktualnie użytkowany.
Czytaj także: Kiedy trzeba ubezpieczyć maszyny wolnobieżne? KLIK