Podsumowanie kampanii buraczanej 2018
Cukrownie działające w Polsce: Susza nie wpłynęła na plonowanie buraków.
Początkowo wydawało się, że tegoroczne plony, z uwagi na suszę, będą dramatycznie niskie. Wysokie temperatury powietrza z niedoborem opadów deszczu w okresie od wiosny do jesieni spowodowały powolny wzrost korzeni buraków cukrowych. - Późniejsza poprawa pogody korzystnie wpłynęła na stan plantacji - ocenia GUS. Długa i ciepła jesień sprzyjała jednak zarówno dorastaniu korzeni buraka, jak i gromadzeniu w nich cukru, dzięki czemu osiągnięto wysoką polaryzację.
Czytaj także: Aktualna sytuacja na rynku cukru
Rozpoczęta w pierwszej połowie września kampania cukrownicza przebiegała bez zakłóceń w planowanych terminach - słoneczna i ciepła jesień pozwoliła na zbiór korzeni buraków cukrowych dobrej jakości. Jak podaje GUS - powierzchnia uprawy buraków cukrowych była większa od ubiegłorocznej o ok. 2% i wyniosła ponad 235 tys. ha. Zbiory buraków cukrowych szacuje się na ok. 14,6 mln t, tj. o 7% mniej od uzyskanych w 2017 r.
Koncern Pfeifer&Langen kampanię buraczaną zakończył w drugiej dekadzie stycznia. - Pomimo suszy w miesiącach sierpień, wrzesień i październik, plony cukru są na poziomie średniego plonu za okres ostatnich 5 lat. Uzyskaliśmy wysoką zawartość cukru na poziomie ok. 18% - komentuje Maciej Grobelny, dyrektor ds. surowcowych cukrowni Pfeifer&Langen Polska.
Czytaj także: Okrywanie buraków. Jaka cena i kiedy to robić?
Przerób buraka w Krajowej Spółce Cukrowej również trwał do pierwszej połowy stycznia. - Średni czas kampanii w Krajowej Spółce Cukrowej wyniósł 110 dni - tłumaczy Eliza Panek, rzecznik prasowy Krajowej Spółki Cukrowej i dodaje, że plon rozliczeniowy dla KSC wynosi średnio 59,9 ton/ha i jest zróżnicowany regionalnie (od około 53 t/ha w Kluczewie do około 75 t/ha w Malborku). Średnia dla Krajowej Spółki Cukrowej zawartość cukru w burakach wynosi 17,4% i jest wyższa o około 1,3% w stosunku do roku ubiegłego.
- W tej kampanii KSC wyprodukowała ponad 910 tys. ton cukru. To rekordowy wynik w historii spółki. Cieszy nas to tym bardziej, że aura w tym roku nie sprzyjała. Chciałbym też podziękować współpracującym z Krajową Spółką Cukrową plantatorom i pracownikom za profesjonalizm i zaangażowanie - powiedział Krzysztof Kowa, prezes zarządu Krajowej Spółki Cukrowej.
Na jakie trudności natrafiali producenci buraka i cukrownie w minionym sezonie? - Kampania cukrownicza w 2018 r. była jedną z trudniejszych w ostatnich latach. Złożyło się na to kilka czynników, a szczególnie duży wpływ miały warunki atmosferyczne. Susza, która wystąpiła w okresie wiosenno-letnim, spowodowała, że w wielu rejonach kontraktacyjnych (Kluczewo, Nakło) miało miejsce znaczne obniżenie plonowania buraków - ocenia Eliza Panek z KSC.
Czytaj także: Czy produkcja buraka się opłaca? Wywiad z producentem
Z kolei Maciej Grobelny zwraca uwagę na pojawienie się (zapewne z powodu suszy) wcześniej rzadko spotykanego na plantacjach rolników współpracujących z Pfeifer&Langen Polska szkodnika jakim jest przędziorek chmielowiec.
Zobacz także film o zbiorze buraków