Jak podkreśla WIR, w ostatnich dniach sierpnia, a jednocześnie w końcowych dniach przyjmowania wniosków na zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie paliwa wykorzystywanego do produkcji rolnej, do Wielkopolskiej Izby Rolniczej dotarła prośba o pomoc.
- Problem, z którym zwrócili się do nas rolnicy wynikał z faktu, że niektóre gminy odmawiały przyjęcia wniosków i faktur od nowych i młodych rolników, którzy rozpoczęli prowadzenie działalności rolniczej po 1 lutego 2023 r. Powodem odmowy był fakt, że na wniosku akcyzowym widnieje zapis, że rolnik jest posiadaczem użytków rolnych, położonych na terenie danej gminy i określonych w ewidencji gruntów i budynków wg stanu na dzień 1 lutego roku, w którym składa wniosek. Zapis ten, był przez niekiedy przez gminy niewłaściwie interpretowany - wyjasnia powód interwencji WIR.
Po analizie przepisów, z których wynikało, że w 2023 roku gminy w II naborze wniosków, czyli w sierpniu br. nie mogą posługiwać się decyzją wydaną na początku roku, gdyż zmieniły się zasady przyznawania zwrotu, Wielkopolska Izba Rolnicza przygotowała pismo do KRIR.
- We wniosku o zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej, rolnicy oświadczają, że: „ jestem posiadaczem użytków rolnych o powierzchni … ha, a współposiadaczem użytków rolnych o powierzchni … ha, a określonej w ewidencji gruntów i budynków wg stanu na dzień 1 lutego … roku, wykorzystywanych do produkcji rolnej, położonych na obszarze gminy …”. Zdaniem Wielkopolskiej Izby Rolniczej taki zapis jest niesprawiedliwy - w szczególności dla rolników, którzy przejęli gospodarstwa po 1 lutym br., np. w marcu 2023r. i od tego okresu rozpoczynają działalność, także w zakresie ponoszenia kosztów zakupu paliwa - szczegółowo wyjasnia Izba.
Skuteczna interwencja
Ministerstwo odpowiedziało Izbie na postawione pytania.
- Nasza interwencja za pośrednictwem Krajowej Rady Izb Rolniczych, okazała się skuteczna, gdyż z odpowiedzi, jaką otrzymaliśmy z Ministerstwa Rolnictwa, wynika, że: ,,…jeżeli producent rolny po otrzymaniu części zwrotu podatku akcyzowego w I terminie danego roku wydzierżawi lub dokonana zbycia części użytków rolnych, to kwota niewykorzystanego przez niego w I terminie rocznego limitu zwrotu podatku akcyzowego, w II terminie składania wniosków przysługuje, uwzględniając załączone faktury lub ich kopie dzierżawcy lub nabywcy użytków rolnych w wysokości niewykorzystanego rocznego limitu zwrotu podatku przez wydzierżawiającego lub zbywcę w I terminie – w przypadku, gdy ustalony roczny limit zwrotu podatku akcyzowego w II terminie dla wydzierżawiającego lub zbywcy jest niższy od otrzymanej kwoty zwrotu w I terminie…” - tłumaczy WIR.
Jak dalej wyjaśnia WIR, ministerstwo podaje też, że wykazany w ewidencji gruntów i budynków stan dotyczący powierzchni użytków rolnych określa jedynie, czy na dzień 1 lutego danego roku grunty te były zakwalifikowane jako użytki rolne.
- W przypadku powiększenia gospodarstwa rolnego, składający wniosek o zwrot podatku akcyzowego wykorzystywanego do produkcji rolnej, może ubiegać się o zwrot podatku akcyzowego w odniesieniu do nabytych lub wydzierżawionych gruntów w części niewykorzystanego na te grunty, rocznego limitu zwrotu przez poprzedniego posiadacza. W związku z powyższym wnioskodawca nie musi być właścicielem czy też posiadaczem (współposiadaczem) użytków rolnych w dniu 1 lutego. Mógł on bowiem nabyć gospodarstwo rolne od rodziców np. w dniu 15 marca i będzie uprawniony do wystąpienia z wnioskiem o zwrot podatku w sierpniu tego samego roku. Istotne jest, aby wnioskodawca w dniu składania wniosku był posiadaczem gospodarstwa rolnego i aby wykazane we wniosku użytki rolne w dniu 1 lutego tego samego roku były wykazane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne - podkreśla Izba.
Wielkopolska Izba Rolnicza poinformowała, że otrzymana interpretacja Ministerstwa została przekazana do zainteresowanych rolników, którzy obecnie na jej podstawie odwołują się, od niekorzystnych dla nich decyzji.